Stor elektrisk lastebil snart i salg

Elektrifisering skjer i alle sektorer i rekordfart for tiden. Unntakene finnes likevel, og lastebil er en sektor som kommer sakte. Men nå er Volvo i ferd med å få løs biler opp til 26 tonn.

Foto: Haakon Førde
Publisert Oppdatert

Volvos elektriske FL og FE er forlengst omtalt hos oss og andre, og leseren skal være tilgitt for å tro at de dermed er både kommet i salg og alminnelig bruk i Norge.

Men! Nå er det ikke lenge til. I løpet av 2019 er tidsperspektivet for at det åpnes for salg av denne bilen vi finner på transportmessen.

Pris og leveringstid er det fortatt ikke mulig å få presise opplysninger om, men etter det vi forstår fra Volvos ledelse, skal vi neppe vente lenge.

Det er nok uansett et begrenset antall biler tilgjengelig fra fabrikk i begynnelsen, men vi har samtidig et kvalifisert håp om at elektroholiske Norge kommer godt ut i dragkampen mellom de forskjellige aktuelle markedene i starten.

Det distribusjon og renovasjon som er de klart mest aktuelle bruksomådene i startfasen. Ganske enkelt fordi slike kjøresykluser er best tilpasset batterikjøretøys rekkevidde.

Her er noen data vi har fått tidligere (se også bildet med spesifikasjoner under):

Drivlinjen består av to elmotorer med en samlet makseffekt på 370 kW (kontinuerlig effektuttak på 260 kW) og en totrinns Volvo girkasse. Maksimalt dreiemoment for elmotorene: 850 Nm.

Batteriene er litium-ion-batterier med kapasitet 200–300 kWh som gir rekkeviddeo opptil 200 km. Volvo snakker om to ulike ladesystemer avhengig av bilens tiltenkte bruk, der ladetiden fra tom til full er hhv 1,5 og 10 timer.