Crown Norge vet å vise seg frem

Stadig i utvikling, være på jakt etter noe nytt og bedre samt alltid villig til å vise seg frem, det er noe av oppskriften til suksessbedriften Crown Norge.

17. mai ble feiret på Fespa i München
17. mai ble feiret på Fespa i München
Publisert

På Rolvsøy i Fredrikstad ligger det et idyllisk hus i en praktfull hage, med utsikt ut over vannet. Ved første øyekast er det lite som røper at her holder landets markedsleder av skjæreverktøy til skiltproduksjon til.

Crown Norge er med sine fire ansatte beviset på at man kan «leve lykkelig som liten», så lenge man griper mulighetene når de er der, og viser seg frem for omverdenen.

Mye feltarbeid

Det hele startet i 1985 da Ulf Helliksen og hans daværende samboer reiste landet rundt med en manuell graveringsmaskin og solgte dørskilt praktisk talt «på døra». Helliksen la merke til at alle som graverte skilt hadde det samme produktutvalget, og dro ned på jernvaremessen i Køln for å se hva som ellers fantes i den store verden. Der fant han en italiensk leverandør av dekorative lysbryterdeksler i messing, som han fikk overtalt til å produsere uten hull i midten og med forskjellige overflater. Disse begynte de å selge fra stands på forskjellige publikumsmesser og shoppingsentre. De produserte med datastyrte maskiner mens kunden tok handlerunden og kunne plukke med seg et nytt skilt på veien ut. Etter hvert fikk de et forhandlernett av jernvarehandlere, og lagde tavler med skilt som ble stilt ut i butikkene. Det var også på denne tiden at de begynte så smått å rette seg mot industrien.

Aktiv i produktutviklingen

I 1988 fikk de kjøpt en av landets beste graveringsmaskiner fra et konkursbo og kunne nå ta på seg jobber i rustfritt og syrefast materiale. Imidlertid var det et problem at fresene var for dårlige, noe som medførte lite effektiv produksjon. Helliksen dro på gravørmesse i Las Vegas, og møtte et nyetablert firma fra Detroit. I 1992 begynte han å importere derfra til eget bruk og videresalg. Han var aktivt med i produktutviklingen og foreslo blant annet å belegge de kvartslipte fresene med titaniumnitrid for å forlenge levetiden og forbedre skjæreegenskapene. De var hele tiden utviklingsledende med verktøyene, eksempelvis var de blant de første til å tilby enskjærs spiralfreser i 1996. På materialene brukt til skiltproduksjon betød disse en stor forbedring sammenlignet med flerskjærsfreser, både når det gjaldt overflatefinish og produksjonshastighet. Disse ble en suksess på deres første fagmesse i Norge, Eliaden på Sjølyst i 1994.

Ut av Norge

Norge er et lite land, og det viste seg vanskelig å leve av freseverktøy til et lite nisjemarked som skiltproduksjon er.

I 2003 rettet firmaet sine øyne utenlands og deltok på Viscom (Visual Communication) i Düsseldorf med en bitteliten stand på 8 m2. De var de første i bransjen som kun stilte ut skjæreverktøy på en slik messe og det ble en gigasuksess for dem, med 217 leads fra 45 land. Siden den gang har Crown Norge deltatt på utallige messer i Norge, Sverige, Tyskland, Nederland og England. Ursula har med sine språkkunnskaper i tysk, sveitsertysk, italiensk, fransk og engelsk, vært en viktig bidragsyter i denne sammenheng. Ulf fremhever messer og annonsering som svært viktige verktøy til å oppnå suksess.

Produserer i Sveits

Tidlig på 2000-tallet gjorde digitale trykkmaskiner sitt inntog. Dette revolusjonerte bransjen. Flere eide nå sin egen maskin, og det ble mer økonomisk å produsere i lavere serieantall. Dette medførte et større behov for å bearbeide platematerialer, hvilket bidro til sterk vekst i salget av freser.

Etter hvert som Crown Norge vokste, fikk firmaet også stadig mer krevende kunder. For å kunne tilfredsstille disse, valgte firmaet å flytte produksjonen til en fabrikk i Sveits. Deres spesialitet var mikrofreser og -bor produsert med utrolig høy presisjon. Nesten alle skjæreverktøy Crown Norge selger i dag, produseres ved denne fabrikken etter Ulf Helliksen’s spesifikasjoner, og selges utenfor Norge gjennom firmaets forhandlernett verden rundt. Mange av disse er blant de ledende maskinleverandørene til «sign & display»-markedet. Esko kåret Crown til årets underleverandør 2017, blant mange hundre.

Stor eksportandel

I dag eksporterer Crown Norge over hele verden, til og med til Kina. 97 prosent av omsetningen er eksport. Likevel er firmaet suverent markedsledende i deres nisjemarked på hjemmebane. Firmaet har lenge bestått av tre ansatte, men har nå utvidet staben med Tom Erik Næss, tidligere produktsjef for skjære-/fresemaskinene til Esko Kongsberg, en av verdens ledende produsenter av denne type maskiner. Han skal hjelpe til med markedsføringen, samt være en ressurs på knivbladutvikling, et produktområde de lukter på å utvide. Denne gjengen fortsetter å se fremover og hviler ikke på sine laurbær.

For mer informasjon se: www.crown-norge.no