Globale samfunnstrender har nytte av 3D-printing

Individualisering, mobilitet og globalisering er trender som akkurat nå former fremtiden – mye takket være den digitale transformasjonen. Her kommer industriell 3D-printing til å spille en betydelig rolle.

Individuelle produkter kan 3D-printes i mange ulike materialer også i serier og uten verktøy.
Individuelle produkter kan 3D-printes i mange ulike materialer også i serier og uten verktøy. Foto: EOS
Publisert Oppdatert

De globale trendene består av en høy grad av mobilitet, individualisme og globalisering. De endrer måten vi lever på, driver frem økonomisk endring og danner grunnlaget for både nye forretningsmodeller og fremtidens markeder. Teknologiske fremskritt er ofte en forutsetning for at det skal kunne dannes nye trender. Dette omfatter industriell 3D-printing, også kalt additiv fremstilling – en prosess der man ved hjelp av digitale 3D-designdata kan bygge komponenter lagvis av ulike materialer. EOS, verdens ledende teknologileverandør av industrielle 3D-printingløsninger for metall og polymerer, har dypdykket og undersøkt nøye hva dette innebærer for de tre store globale trendene.

Individualisering – et massemarked for individtilpassede produkter

Det økende behovet for individtilpassede, masseproduserte produkter som dekker et spesifikt individs behov, er et voksende marked som kan ha stor nytte av additiv fremstilling. I 3D-printing spiller det ingen rolle om du produserer 50 identiske eller 50 individuelle deler i en produksjonssyklus. Dette gjør det mulig å skape og tilpasse individuelle produkter også i serieproduksjon.

Industriell 3D-printing er en egen industritrend.
Industriell 3D-printing er en egen industritrend. Foto: EOS

Generelt må skreddersydde produkter kunne fremstilles raskt, kostnadseffektivt og så nært markedet som mulig. Et eksempel er helsesektoren, som tilbyr løsninger for pasienter i form av digitalisering. Disse løsningene omfatter alt fra telemedisin til kroppsnær teknologi som for eksempel kan overvåke og kontrollere dosering og tilstand hos pasientene. Det er et stort behov for denne typen produkter. WHO anslår at det finnes en milliard mennesker med en eller annen form for funksjonsnedsettelse i verden. Rundt 200 millioner trenger briller, men har ikke tilgang til dette, og 70 millioner trenger rullestol, mens det faktisk er bare 15 prosent som har en. Her kan industriell 3D-printing være en del av løsningen, særlig for pasienter som har behov for individtilpassede produkter. Skreddersydde produkter som produseres med tradisjonelle metoder er, til sammenligning, tidkrevende å utvikle og dyre å produsere. 3D-printing kan i stedet skape produkter som er tilpasset den enkelte persons unike fysikk og spesifikasjoner, noe som gjør dem mer bekvemme, samtidig som behandlingen blir bedre. Ifølge SmarTech Analysis vil markedet for industrielle 3D-printingløsninger i helsesektoren overstige 9 milliarder amerikanske dollar i 2024.

Mobilitet – nye konsepter krever ny type design

Vi forventer å kunne være kontinuerlig tilkoblet, jobbe hvor som helst og få varer levert raskt med bare et tastetrykk. Å finne passende løsninger for disse økende behovene er ikke enkelt. Man kan finne mobilitetsmodeller i for eksempel bilpooler, e-mobilitet eller selvkjørende biler. Disse nye formene for mobilitet er basert på helt nye designkonsepter, noe som åpner opp en helt ny verden av muligheter for bilfabrikantene.

En av løsningene for disse nye konseptene, for eksempel karosseriproduksjon, er industriell 3D-printing. Med dette kan fabrikantene ikke bare masseprodusere personaliserte deler uten ekstra kostnader, de kan også lage komplette sammenmonteringer raskt og kostnadseffektivt. Delene kan enkelt endres i produktutviklingsfasen, både digitalt og fysisk, ved at man justerer og "printer" 3D-dataene. Dette gjør at utviklingssyklusene kan reduseres til et minimum, og bærekraftige innovasjoner kan raskt implementeres til lav kostnad. Omfattende funksjonelle integrasjoner som fjærer eller hengsler kan designes inn direkte i komponenten. Kompliserte strukturer kan skapes uten verktøy, og delkomponentene kan reduseres. Også komplekse design og former kan fremstilles med 3D-printing, med en rekke ulike metaller og plaster som materiale. Dette er en av årsakene til at SmarTech spår at markedspotensialet for industriell 3D-printing i kjøretøysektoren kommer til å ligge på over seks milliarder i 2024.

Globalisering – tid og sted er kritisk

Det blir stadig tydeligere at selskapene i større utstrekning streber etter å virke og produsere nærmere salgsmarkedene. Trenden "nearshoring" er også plukket opp av 3D-printing, ettersom additiv fremstilling kan tilby stor fleksibilitet når det gjelder partistørrelse, produksjonstider og produksjonssteder. I fremtiden vil det ikke lenger være nødvendig å produsere deler ut fra et lokalt-til-globalt-premiss, og det vil for eksempel ikke være nødvendig å flytte produksjonen til lavkostland. I stedet kan det benyttes desentraliserte produksjonssenter, dit de digitale dataene sendes, og produktet kan 3D-printes på stedet. Dette resulterer i reduserte logistikkostnader og lavere CO2-utslipp.

EOS produksjonshall i Maisach, Tyskland.
EOS produksjonshall i Maisach, Tyskland. Foto: EOS

Industriell 3D-printing i den digitale fabrikken

Den digitale fabrikken står høyt på agendaen hos mange selskaper. I denne sammenhengen spiller industriell 3D-printing en nøkkelrolle sammen med teknologier som sensorteknologi, robotteknologi og maskin-til-menneske-kommunikasjon. Dette innebærer at additiv fremstilling er en trend i seg selv og en teknologi som nå driver den digitale transformasjonen i samfunnet fremover.

Kilde: EOS

Om EOS

EOS er den verdensledende leverandøren av teknologi innenfor industriell 3D-printing av metaller og polymerer. Siden 1989 har EOS vært en pioner og innovatør for helhetsløsninger innen additiv fremstilling. Produktporteføljen av system-, material- og prosessparametere gir kundene en avgjørende konkurransefordel i form av produktkvalitet og langsiktig økonomisk bærekraft i produksjonsprosessen. Dessuten drar kundene nytte av bred teknisk kompetanse innenfor global service, applikasjonsteknologi og konsulentvirksomhet.