RSA satser på rask levering med BYD eTP3

Én utstyrsversjon, 30 mils rekkevidde og bestiller opp for å ha lagerbiler.

BYD eTP3 eller T3 som RSA kaller den nærmer seg Norge og sikter seg inn mot Nissans eNV.200.
BYD eTP3 eller T3 som RSA kaller den nærmer seg Norge og sikter seg inn mot Nissans eNV.200. Foto: BYD
Sist oppdatert

Varebilen BYD eTP3 som kalles T3 av importøren RSA, settes i produksjon i september og bilene kommer mot slutten av året.

- Her får man 300 kilometers rekkevidde WLTP med et batteri på 50,3 kwt som kan lades opp fra 30 til 80 prosent på 30 minutter med DC -hurtiglader (CCS), forklarer Espen Kristoffersen i RSA.

Han er sjefen for de elektrifiserte bilene hos RSA, også Maxus.

Han er klar på at de har stilt inn siktet mot markedsleder Nissan e-NV200 som hovedkonkurrent.

Men deres egen Maxus e-Deliver 3 ligger også svææært nærme i størrelse, pris og ytelser (på arket).

- Vi satser på å kjøpe inn lagerbiler for rask levering, legger han til.

CCS-lader beskrives av RSA som en fordel i dette markedet.
CCS-lader beskrives av RSA som en fordel i dette markedet. Foto: BYD
RSA skal satse på én utstyrsvariant og på lagerbiler.
RSA skal satse på én utstyrsvariant og på lagerbiler. Foto: BYD
Varerommet i T3 er på 3,5 kubikkmeter.
Varerommet i T3 er på 3,5 kubikkmeter. Foto: BYD

920 kg nytte

2-seteren skal ha 920 kilo nyttelast i et varerom på 3,5 kubikkmeter og den kommer med én utstyrsstandard med to skyvedører og topphengslet bakluke

Ladekontakt med Type-2 kontakt for AC-lading og kontakt for DC-lading.
Ladekontakt med Type-2 kontakt for AC-lading og kontakt for DC-lading. Foto: BYD
Interiørdetaljer.
Interiørdetaljer. Foto: BYD

De første bilene kommer til Norge mot slutten av året, mens forhåndssalget har startet nå.

Prisen

Prisen på BYD eTP3 er 324.900, men så kan du trekke fra enova-støtten på 50.000. Da blir prisen 274.900 kroner. Før Enova-fratrekket er prisen svært nærme Nissan eNV200 med 40 kWt batteri.

- Vi er i startgropa for BYD i Norge og vi har veldig trua på dette, forklarte en spent Frank Dunvold under presselanseringen den 30.juni.

To biler i Norge siden i fjor

Varebilen T3 og SUVen Tang ble begge vist frem under presselanseringen på den kinesiske resturanten Ling Ling på Aker Brygge 30.juni.

Det vil si T3 ble vist frem i personbilutgaven med fem seter, men det er altså kun toseteren som kommer til Norge.

BYD T3 ble vist frem i personbilutgaven.
BYD T3 ble vist frem i personbilutgaven. Foto: Fredrik Saugstad
Denne bilen har gått i Norge på test i snart et år.
Denne bilen har gått i Norge på test i snart et år. Foto: Fredrik Saugstad
Interiøret i T3.
Interiøret i T3. Foto: Fredrik Saugstad

Stort designsprik

Det blir ekstra tydelig at designeren Wolfgang Egger (tidligere designsjef i Audi) har fått bestemme på de nye bilene som Tang, som er langt mer spnnende enn designspråket på T3 (se bildene).

BYD Tang. Slik ser BYDs designspråk ut etter Wolfgang Egger har fått bestemme.
BYD Tang. Slik ser BYDs designspråk ut etter Wolfgang Egger har fått bestemme. Foto: Fredrik Saugstad
BYD Tang har 489 hestekrefter, firehjulstrekk og et batteri på over 80 kWt.
BYD Tang har 489 hestekrefter, firehjulstrekk og et batteri på over 80 kWt. Foto: Fredrik Saugstad
BYD Tang sikter seg inn mot Audi E-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar I-Pace.
BYD Tang sikter seg inn mot Audi E-tron, Mercedes-Benz EQC og Jaguar I-Pace. Foto: Fredrik Saugstad
BYD Tang har lekre detaljer og en drøss med utstyr.
BYD Tang har lekre detaljer og en drøss med utstyr. Foto: Fredrik Saugstad
Med aksellerasjon fra 0 til 100 km/t godt nede på 4 sekunder, lover importøren en bil som vekker følelsen i BYD Tang.
Med aksellerasjon fra 0 til 100 km/t godt nede på 4 sekunder, lover importøren en bil som vekker følelsen i BYD Tang. Foto: Fredrik Saugstad