33 tunneler under vann

Her er listen over Norges sannsynligvis mest risikable tunneler å kjøre.

Brann i tunnel er sjelden, men akkurat nedi her også mer ubehagelig enn ellers. Illustrasjonsfoto: Frode Tellevik
Brann i tunnel er sjelden, men akkurat nedi her også mer ubehagelig enn ellers. Illustrasjonsfoto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Direktoratet fra samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), har gitt ut «Risikoanalyse av brann i tunnel – delrapport til Nasjonalt risikobilde 2014».

Analysen begynner riktignok ganske lovende med å fortelle at det er mindre sjanse for å havne i brann i en tunnel enn på det øvrige veinettet.

Men dette bilde endrer seg fort dersom man ofte ferdes i bratte tunneler – og spesielt ettløps undersjøiske tunneler – og spesielt om man kjører lastebil.

For selv om vi har temmelig nøyaktig 1000 trafikkerte tunneler i Norge (ifølge Nasjonal vegdatabank finnes det 1133 tunneler i Norge, men hvorav 183 tunnelløp ikke har trafikk), skjer nærmere halvparten av alle tunnelbranner i et fåtall bratte tunneler.

Og i over halvparten av disse brannene er vogntog innblandet.

 

Selvberging er hovedprinsippet

Ta med i kalkulasjonen at Statens vegvesen budsjetterer med ca. 20 tunnelbranner i Norge i året.

Nå er det riktignok bedring i risikobildet på gang. I følge Statens vegvesen er for eksempel Rennfast i Rogaland sikrere enn noen gang med alle de siste oppgraderingene. Men det er ganske lenge til alle tunnelene holder samme nivå.

Og DSB fremholder i sin analyse at det i hovedsak fortsatt er selvberging som gjelder ved tunnelbrann, altså at man fortrinnsvis bør ta seg ut for egen maskin. Men å snu et vogntog i en bratt tunnel er ikke spesielt enkelt når krisen først er ute. Eller?

 

33 på listen

Å fastslå risiko er et risikoprosjekt i seg selv. I denne oversikten har vi listet opp samtlige 33 undersjøiske tunneler i Norge, slik det fremkommer ved bruk av det glimrende verktøyet Nasjonal vegdatabank.

Og det sier seg selv at korte Skansentunnelen i Trondheim neppe har helt samme risikoprofil som Operatunnelen i Oslo, med totalt 15 kilometer tunnelløp.

– Sikkerheten kan alltids bli bedre, men sikkerheten er god nok. Det er trygt for folk å ferdes i alle tunneler i Norge, selv de med høy stigningsgrad, har avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Statens Vegvesen uttalt til NRK Hordaland.

Føler leserne det samme? Bruk gjerne kommentarfeltet under tabellen.

NB! I kommende Transportmagasinet setter vi opplevelser med tunnelbrann i søkelyset.

 

Fylke Tunnelnavn Lengde (m)
Finnmark Nordkapptunnelen

6870

Finnmark Vardøtunnelen

2895

Troms Tromsøysund

6686

Troms Ibestadtunnelen

3418

Troms Ryatunnelen

2675

Troms Kvalsund

1661

Troms Maursund

2126

Nordland Sløverfjord

3336

Nordland Nappstraumen

1780

Sør-Trøndelag Hitratunnelen

5645

Sør-Trøndelag Frøyatunnelen

5300

Sør-Trøndelag Skansentunnelen

510

Møre og Romsdal Eiksundtunnelen

7849

Møre og Romsdal Godøytunnelen

3849

Møre og Romsdal Fannefjordtunnelen

2746

Møre og Romsdal Atlanterhavstunnelen

5788

Møre og Romsdal Freifjordtunnelen

5105

Møre og Romsdal Ellingsøytunnelen

4609

Møre og Romsdal Valderøytunnelen

4225

Sogn og Fjordane Skatestraumtunnelen

1902

Hordaland Halsnøytunnelen

4120

Hordaland Knappetunnelen

6400

Hordaland Bømlafjord

7888

Hordaland Bjorøytunnelen

2012

Rogaland Byfjordtunnelen

5875

Rogaland Mastrafjordtunnelen

4424

Rogaland Finnøytunnelen

5792

Rogaland Talgjetunnelen

1479

Rogaland Karmøytunnelen

9029

Vest-Agder Flekkerøytunnelen

2319

Akershus Oslofjordtunnelen

7273

Oslo

Operatunnelen

(lengde alle løp)

15938

Østfold Hvalertunnelen

3775