400 prosent økning i hjemlevering

Sjåfører, hint hint - Posten har MYE å gjøre nå.

Koronaviruset er i ferd med å skape en ny standard for distribusjon av pakker. Over hele landet er det en markant økning i personer som ønsker varer levert hjem på døra.
Koronaviruset er i ferd med å skape en ny standard for distribusjon av pakker. Over hele landet er det en markant økning i personer som ønsker varer levert hjem på døra. Foto: Posten
Publisert

- Vi har aldri kjørt flere varer hjem på døren til folk enn hva vi gjorde i forrige uke og i går satt vi nok en ny rekord i vårt område. Folk vil ha varene levert på døren nå, sier regiondirektør Hans-Øyvind Ryen i Posten i en pressemelding i dag.

Størst er økningen i Oslo og Akershus hvor det har vært en økning i hjemlevering på nesten 450 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor.

Det går mye i medisiner, dyremat og leker. Og datarekvisita for å kunne ha hjemmekontor. I tillegg har det også vært en god del varer fra Vinmonopolet.

For å håndtere den voldsomme økningen i hjemlevering har Posten lagt om mange av sine rutiner og samarbeider på nye måter på tvers av avdelinger i konsernet.

- I disse dager trenger vi mange flere medarbeidere til hjemlevering. Det gjør at vi kan utnytte kapasiteten der koronakrisen har gjort at det er blitt mindre å gjøre. Jeg vil rose medarbeiderne som er fleksible og tar utfordringene på strak arm. De står på i en krevende tid, og er stolte over å bidra til at samfunnet går rundt, sier Hans-Øyvind Ryen.

Han tror at situasjonen kan skape en ny standard for levering av pakker som vil fortsatte også når situasjonen har normalisert seg. I Norge har kundene vært vant til at pakker det ikke er plass til i postkassen hentes på postkontor eller i Post i Butikk. Dette kan endre seg nå.