50 år uten en krangel

J. Barlien Transport AS er Norges kanskje mest harmoniske familiebedrift.

For en historie: Joralf Barlien ante nok lite om hva han la grunnlaget for. Da sønnene Jogeir og Jens vokste til og skulle begynne å arbeide, fikk ungdommene overtalt faren til å satse mer på lastebil
For en historie: Joralf Barlien ante nok lite om hva han la grunnlaget for. Da sønnene Jogeir og Jens vokste til og skulle begynne å arbeide, fikk ungdommene overtalt faren til å satse mer på lastebil Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Det startet med sagbruk, og kjøp av en lastebil med plan. Dermed dro det på med oppdrag for Vassdragsvesenet og andre som trengte hjelp.

Joralf Barlien ante nok lite om hva han la grunnlaget for. Da sønnene Jogeir og Jens vokste til og skulle begynne å arbeide, fikk ungdommene overtalt faren til å satse mer på lastebil, fremfor å stable plank på sagbruket.

Det ble dermed investert i både bil og traktor på 60-tallet.

– Jeg kjørte traktor for Vassdragsvesenet som 16-åring, minnes Jogeir, mens Jens forteller om kampen for å få tak i løyver på den tiden. De som allerede hadde løyve, sloss godt imot at flere skulle få de viktige papirene.

Vassdragsvesenet syns imidlertid at det var for galt at Barlien måtte sitte hjemme uten løyve, mens naboene fikk kjøre, så de hjalp ham med et midlertidig løyve. Dermed var J. Barlien Transport et faktum.

Sagbruket ble nedprioritert, men trelast har likevel, helt frem til i dag, hatt stor betydning for transportøren fra Skogmo. En av de største kundene ligger rett på andre siden av veien.

Skogmo Bruk importerer store mengder trelast som de impregnerer. Mye av dette hentes inn og fraktes ut med de røde vogntogene til Barlien.

– Vi har 14 biler i drift i dag, og 18 fast ansatte pluss noen vikarer. Det er dyktige folk vi har. Det er ikke annet å si, oppsummerer Jogeir.

I 2018 var omsetningen på nesten 36 millioner kroner, med et tilfredsstillende resultat. Den siste tiden har bedriften i tillegg investert i mye nytt utstyr.

Tre generasjoner Barlien som ser lyst på livet. På venstre side står Jens sammen med sønnen Thomas, som er påtroppende leder i bedriften og barnebarnet Oliver, som etter teknisk fagskole sikter seg inn på jobb i familiebedriften. Jogeir og kona Gerd Sissel (i midten) har etter hvert planer om å trappe litt ned og overlate det daglige ansvaret for transportoppdragene til Stig (lengst til høyre). Kenneth (i rosa skjorte) nekter på sin side å slippe taket i lastebilrattet.
Tre generasjoner Barlien som ser lyst på livet. På venstre side står Jens sammen med sønnen Thomas, som er påtroppende leder i bedriften og barnebarnet Oliver, som etter teknisk fagskole sikter seg inn på jobb i familiebedriften. Jogeir og kona Gerd Sissel (i midten) har etter hvert planer om å trappe litt ned og overlate det daglige ansvaret for transportoppdragene til Stig (lengst til høyre). Kenneth (i rosa skjorte) nekter på sin side å slippe taket i lastebilrattet. Foto: Frode Tellevik
Jens (t.v.) og Jogeir Barlien førte denne samtalen mens vi tok disse bildene: Jens : – Vi har aldri kranglet.Jogeir: – Nei, du har vært veldig god til å fire.Jens: – Jeg har i alle fall aldri lagt meg om kvelden og vært uvenner med deg.Jogeir: – Nei, men det kan hende at jeg har lagt på røret litt fort noen ganger når vi har pratet.Jens: – Jo, men da har jeg ringt deg opp igjen innen en halvtime, hvis noe har vært bakvendt, ja.Så lo de, begge to ...
Jens (t.v.) og Jogeir Barlien førte denne samtalen mens vi tok disse bildene: Jens : – Vi har aldri kranglet.Jogeir: – Nei, du har vært veldig god til å fire.Jens: – Jeg har i alle fall aldri lagt meg om kvelden og vært uvenner med deg.Jogeir: – Nei, men det kan hende at jeg har lagt på røret litt fort noen ganger når vi har pratet.Jens: – Jo, men da har jeg ringt deg opp igjen innen en halvtime, hvis noe har vært bakvendt, ja.Så lo de, begge to ... Foto: Frode Tellevik

Aldri en krangel

Eierstrukturen i selskapet er enkel og grei. J. Barlien Transport ble AS i 1981, og hver av de to familiene til Jogeir og Jens eier i dag 50 prosent av aksjene hver.

– Og vi har aldri kranglet. Har vi vært uenig, har vi funnet ut av ting i løpet av en time, sier Jens. Jogeir nikker og smiler. De er tydeligvis litt stolte av prestasjonen begge to, og med rette.

– Jeg tror vi har klart å overføre enigheten til neste generasjon også, sier Jens og kikker bort på de to søskenbarna, Thomas og Stig. Førstnevnte skal nå styre selskapet, og Stig skal styre transporten fremover.

Jogeir drar frem diplomet fra Skogmo Industripark, som han fikk i 2014. Årets medarbeider, er tittelen. Og i begrunnelsen fremheves Jogeirs faste kommentar «Ja, det blir greit, ja.»

Videre berømmer juryen hans evne til å spille andre gode og mener Jogeir Barlien er et godt eksempel på hvordan et godt omdømme bygges og ivaretas. Trolig stemmer analysen godt med realitetene.

– Store sko å fylle, eller hva Thomas?

– Tja, det er jo ikke sikkert vi er helt enig bestandig, men da tror jeg det er lurt å holde kjeft en stund og bite det i seg. Så får heller tiden vise om man har rett, mener påtroppende daglig leder.

– Man må kunne være uenig, men det er et langt stykke fra uenig og til å bli uvenner. Det er to forskjellige ting. Litt av kunsten er å se akkurat det, supplerer Jogeir.

Han og broren Jens har 50 år som tette samarbeidspartnere å lene seg på. – Vi har aldri gjort noe annet, så vi tror nå det skal være sånn, oppsummerer Jens og høster latter fra de andre rundt bordet. Vi vet om mange som kunne hatt godt av en studietur til Skogmo i Namdalen.

Stig Barlien har fått mer og mer kontorarbeid. Han skal sammen med Thomas styre bilparken på 14 biler. Det er mye å holde styr på for å fylle bilene til enhver tid. Han har 16 år med erfaring som langtransportsjåfør å lene seg på, og tar gjerne en ekstratur når det byr seg en sjanse.
Stig Barlien har fått mer og mer kontorarbeid. Han skal sammen med Thomas styre bilparken på 14 biler. Det er mye å holde styr på for å fylle bilene til enhver tid. Han har 16 år med erfaring som langtransportsjåfør å lene seg på, og tar gjerne en ekstratur når det byr seg en sjanse. Foto: Frode Tellevik
Scaniaen til venstre ble avskiltet for 25 år siden og startes bare opp ved spesielle anledninger. Bedriftens ferskeste vogntog, R650, representerer fremtiden denne gangen.
Scaniaen til venstre ble avskiltet for 25 år siden og startes bare opp ved spesielle anledninger. Bedriftens ferskeste vogntog, R650, representerer fremtiden denne gangen. Foto: Frode Tellevik
Knut Åge Johnsen fikk ny bil til påske, med flissemi og sidetipp. – Jeg kjører alt mulig, men det blir mye huselementer for Overhalla Hus, forteller han. Dagen etter at vi var innom gikk turen til Alta.
Knut Åge Johnsen fikk ny bil til påske, med flissemi og sidetipp. – Jeg kjører alt mulig, men det blir mye huselementer for Overhalla Hus, forteller han. Dagen etter at vi var innom gikk turen til Alta. Foto: Frode Tellevik

Generasjonsskifte

For ikke mange månedene siden var det altså tid for generasjonsskifte hos J. Barlien Transport AS. Jogeir har nå trådt til side og vil framover bruke mer tid i den nye tippbilen sin.

Nå er det Thomas, sønnen til Jens, som har hovedansvaret. Han har holdt mest på med anleggsmaskiner frem til nå. Ti i tallet. Anleggsdelen utgjør rundt 30 prosent av omsetningen.

– Vi har valgt å drifte alt i ett selskap, selv om arbeidsgiveravgiften steg voldsomt på transportdelen, men ikke på anleggsdelen, for noen år tilbake. Da vurderte vi to selskap, men vi gjorde det ikke. Det er vi glade for i dag.

Vi har to steinbrudd som vi drifter, så hvor skulle vi ført massene vi selger hvis vi hadde hatt to selskap? På anlegget eller transporten? Nei, det er enklest å ha alt samlet, fastslår
Jogeir og får et bekreftende nikk fra Thomas. De har det som sagt med å være enige, familien Barlien.

– Det går uansett ikke an å ha denne jobben om man ikke er lidenskapelig opptatt av lastebil og landevei, mener Jens. – Hvis man tror man skal jobbe bare fra sju til halv fire, har man valgt feil yrke. Han får støtte fra broren:

– Nei, man må jobbe dobbelt og nøye seg med halv lønn. Og med den uttalelsen penser vi intervjuet over på rekruttering.

– Hvor finner man folk som godtar slike betingelser?

– Vi har en veldig stødig arbeidsstokk, men jeg ser utfordringer med rekruttering fremover, sier Stig. Som ansvarlig for transport-delen, kjenner han også på dette ansvaret.

– Vi henter som regel sjåførene våre innenfor en radius på ti mil. Det er her på Skogmo og i Namsos vi laster mest, så det er mest praktisk i forhold til ukehvil. Men vi kunne nok hatt sjåfører bosatt mellom her og Trondheim også.

Nabobedriften, Skogmo Bruk, kjøper mye trelast som blir impregnert og kjørt ut til kunder. Barlien står for mye av frakten. I tillegg er transportøren medeier i bruket.
Nabobedriften, Skogmo Bruk, kjøper mye trelast som blir impregnert og kjørt ut til kunder. Barlien står for mye av frakten. I tillegg er transportøren medeier i bruket. Foto: Frode Tellevik
Hans Petter Haugum er vikar på kranbilen som skal av gårde med huselementer. Med en HIAB XS-622 rekker han nok dit han skal.
Hans Petter Haugum er vikar på kranbilen som skal av gårde med huselementer. Med en HIAB XS-622 rekker han nok dit han skal. Foto: Frode Tellevik
Even Barlien går fortsatt på skole, men er med pappa Kenneth så mye han kan. Sistnevntes 20 skadefrie år som langtransportsjåfør er virkelig noe å strekke seg etter.
Even Barlien går fortsatt på skole, men er med pappa Kenneth så mye han kan. Sistnevntes 20 skadefrie år som langtransportsjåfør er virkelig noe å strekke seg etter. Foto: Frode Tellevik

Over 2000 kunder

Med over 2000 kunder, blir det mange telefoner å ta i løpet av en dag, men det er slik de vil ha det her hos Barlien. Trelast har vi vært innom, men også Overhalla Hus, med sine ferdige byggelementer og takstoler, er en stor kunde. Huselementene blir transportert til byggeplass og montert av Barliens kranbiler.

I tillegg er landbruket i området en stor kunde, både på graving, masseleveranser og transport av landbruksutstyr. Veidekke, Namdal Betong & Plast, Felleskjøpet og Overhalla Betongbygg er også store kunder. Store mengder byggevarer blir også transportert for Byggmakker og Bygger’n.

Barlien kjører også kalk fra Verdal til bønder i regionen, i tillegg til mye samarbeid med Blengsli Bilberging, en av vinterveiens helter.

– Vi har ikke så mange kontrakter, men mange faste kunder. Fornøyde kunder er vår beste referanse, mener Jogeir og legger til at de fleste kontraktene i denne bransjen er av kort varighet, svært ofte av kortere varighet enn nedskriving av det investerte utstyret.

Derfor ser han liten vits i å inngå kontakter på to år, der man investerer i utstyr man må betale på i fem år.

Mens det sendes mer kaffe og lefse rundt bordet, ruller et av de nyeste flissettene inn på plassen. Jogeir sin eldste sønn, Kenneth,
sitter bak rattet. Han har vært og lastet hos en annen stor kunde, Moelven Van Severen på Namsos. Dette er et lass trelast som skal leveres hos kunder i Trondheim neste morgen.

Fra Namsosbedriften fraktes det også store mengder flis til Norske Skog på Skogn, fem-seks lass hver dag. Skogmo Industripark fungerer på mange måter som et fruktbart fellesskap, der bedriftene sørger for å spille hverandre gode. Det er et godt samarbeid med mye aktivitet, og Barlien har som en del andre firma i parken, eierandel i andre firma.

Svein Erik Johnsen har lastet ferdigelementer hos Overhalla Hus, en av storkundene til J. Barlien Transport.
Svein Erik Johnsen har lastet ferdigelementer hos Overhalla Hus, en av storkundene til J. Barlien Transport. Foto: Frode Tellevik
Flispåbyggene kommer fra Vang. Det er verdt å vente på at Vang har kapasitet til å bygge dem, mener Kenneth Barlien. Nå har han ny Scania S730. For ham er ikke lederansvar og kontorarbeid et alternativ.
Flispåbyggene kommer fra Vang. Det er verdt å vente på at Vang har kapasitet til å bygge dem, mener Kenneth Barlien. Nå har han ny Scania S730. For ham er ikke lederansvar og kontorarbeid et alternativ. Foto: Frode Tellevik

Nye lokaler

Kapasiteten hos J. Barlien Transport AS er sprengt nå. Det er nesten som det kjennes ubehagelig, når man ikke vet hvordan man skal få løst alle oppgavene neste dag. Dette er likevel et luksusproblem, som guttene setter pris på. Sesongene viskes ut mer og mer og pustepausene forsvinner.

– Vi har alt sommervedlikeholdet for Overhalla kommune. Det er mye jobb. En del av brøytingen om vinteren kuttet vi ut, sier Jens. Han har lange dager i tippbilen nå i sommerhalvåret. Det samme har broren, Jogeir.

For snart to år siden flyttet bedriften inn i nytt bygg. Med to romslige verkstedshaller og kontorer for fremtiden. Jogeir har det så travelt med tippbilen, at han ikke har fått brukt skrivebordet sitt enda, men han er godt fornøyd med det nye bygget. Jens er enda travlere, så han har ikke fått kjøpt kontorstol en gang.

– Det er bygget for fremtiden og alt er lagt opp for å kunne utvides ved behov. Det er et kortreist bygg. Seks av leverandørene som har bidratt holder til her på Skogmo Industripark ...

Elementene kommer fra Overhalla Betong-
bygg, en kilometer unna og alle håndverkerne var lokale, forteller Jogeir. Nå holder Barlien på å grave ut tomt til elektrikerne som jobbet her. Hånd i hånd, på Skogmo-vis.

– Svakheten vår, hvis man kan kalle det, er at vi aldri kan si nei. Vi sliter litt med det. Mange av kundene ekspanderer og blir større og større. Det gjør at vi også vokser med dem. Det blir for travelt, innser Jogeir.

Han og Jens gruer seg til den dagen de må takke nei til en forespørsel.

– Det blir nok et nederlag for dem å si nei til en jobb ja, men kanskje et enda større nederlag å se at en konkurrent stikker av med jobben, flirer Thomas på andre siden av bordet.

Nå er det han som sitter i sjefsstolen, så kanskje de gamle slipper å si fyordet?

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 06 2019