Alt om vinterdekksatsingen for tungbiler

Etter ulykkene med vogntog i vinter, fikk Vegdirektoratet i oppdrag å jobbe med nye dekkforskrifter. Men både dekkbransjen selv og NLF har vært tungt inne i bildet i arbeidet. Den 25. september kan vi få utfyllende svar på hva som skjer.

TransportMagasinet og Tungt har skrevet utallige spaltemetre om lastebilulykker på vinterføre. Dekk er bare en del av bildet. 25. september er det mulig for interesserte å bli oppdatert med nyeste utvikling sett fra dekkfronten
TransportMagasinet og Tungt har skrevet utallige spaltemetre om lastebilulykker på vinterføre. Dekk er bare en del av bildet. 25. september er det mulig for interesserte å bli oppdatert med nyeste utvikling sett fra dekkfronten Foto: Faksimile TM 119
Publisert

- Gjennom media ble vi sist vinter vitne til en rekke ulykker, spesielt nordpå, hvor lastevogner/trailere var innblandet, forklarer Jon Erik Ludvigsen i Dekkimportørenes forening og STRO. Som følge av dette ble Vegdirektoratet pålagt å se på forskrifter for vinterdekk til tunge kjøretøy.

- Vi i STRO og DIF har vært involvert i dette arbeidet, i tett samarbeid med både NLF og Vegdirektoratet/Vegvesenet. Det er derfor tungbildekk på vinterføre blir hovedfokus på Dekksikkerhetskonferansen som STRO arrangerer på Gardermoen Scandic 25. september.

- Men Ludvigsen, helt overordnet: Vi vet alle at vinterbildet er langt mer sammensatt enn bare dekk. Hvor mye bedre blir det på norske veier i vinter med nye dekkregler - egentlig?

Hva er STRO?

STRO er Scandinavian Tire & Rim Organization, med medlemmer fra dekkindustrien, og som spesielt jobber for å finne frem til gode standarder for nordiske forhold.

På konferanseprogrammet finner vi en rekke interessante poster av forskjellig slag. ·

  • Vegdirektoratet, ved Kurt Ottesen og Arne Larsen Island, skal fortelle om arbeidet med regelendringer for buss- og lastebildekk. ·
  • NLF-parhestene Dag Nordvik og Geir. A Mo skal utdyper hvordan bildet ser ut for transportører på vinterføre. ·
  • Og sannelig er det også en post om seiping av dekk. Kanskje skal vi endelig finne ut hva «møre-seip» egentlig er.

- Godt spørsmål. Å bedre tilstanden må jo være et samarbeidstiltak mellom mange krefter for å gi effekt.

Jon Erik Ludvigsen er sentral i dekknorge - både på import, retur og regelverk
Jon Erik Ludvigsen er sentral i dekknorge - både på import, retur og regelverk Foto: Solve Hansen, arkiv

- Vi som driver med dekk er inne i en stor satsing for at dette skal blir bedre. Ikke minst jobber STRO med at 3PM-testen blir en reell vinterdekktest. I dag omfatter den kun «traction», altså fremdrift. Vi mener den også må omfatte både bremseegenskaper og sidegrep for å ha en reell mening for nordiske forhold.

- Det andre å huske er jo at norske og nordiske transportører stort sett allerede har dette med dekk på stell. Det finnes masse gode dekk på markedet, og de som har sin kjøring i Norden velger disse.

- Men for dem som for det meste kjører på kontinentet, og bare sporadisk henter/leverer i Norge, vil det være en lenger prosess. Får vi en forbedret 3PM-standard i havn, vil dette være til svært god hjelp. Dette får jo likevel ikke effekt i vinter - det tar nok 3-5 år å få både standard på plass og nye dekk utviklet.

- Det vi har ambisjon om å bidra til gjennom konferansen, er midlertid betraktelig høyere kompetanse rundt vinterdekk for alle involverte – og at dekk bare er en faktor i dette bildet.

- To sentrale andre forhold dekkene ikek kan løse alene, er for det første at vintervedlikeholdet, altså brøyting og strøing er forutsigbart og pålitelig. Det andre er ganske enkelt fart! Og det betyr at de store transportkjøperne må legge opp til en fremføringstid som faktisk er mulig å håndtere på vinterføre. Sjåførene må få handlingsrom til å ta hensyn til vanskelige forhold.

- Dere legger listen høyt med konferanse dagen før Transport & Logistikk på Lillestrøm?

- Ja. Men vi tror også at det da er ekstra mange interesserte, fra både lastebileiere og bussflåter og dekkmiljøet som allerede er i distriktet som er villig til å bruke tid på dette. Utfordringene gjelder jo alle bilmerker, tungbiltyper og nesten alle typer kjøring i Norge.