23948sdkhjf

Går til kamp mot tomkjøringen

Grunnen til at vi har så gruelig høy tomkjøringsprosent i Norge, er mangelen på nettverk og deling av informasjon, mener Knut Botten. Det gjør han noe med nå.

- En klar motivasjon bak satsingen er at jeg over mange år har vært faglig provosert av den manglende delingen av informasjon mellom transportør og transportkjøper, forteller Knut Botten til Tungt.

- Ved å dra i gang denne tjenesten er målet å kraftig senke terskelen for deling av informasjon mellom disse to partene.

Mer om Botten senere, litt bakgrunn først:

Ingen i hele Norges land liker tomkjøring. Det er tross alt bortkastede penger, tid, muligheter og dårlig gjort mot miljøet vårt.

Nå skal det sies at noen transportører er flinkere enn andre til å finne last – enten i uformelle nettverk eller ved å vokse seg store nok.

Les også vår kommentar: Det virkelige gullet i norsk godstransport

Og så har vi kjøring av gods det ganske enkelt er ekstra vanskelig å finne returlast til – søppel for eksempel.

Stort potensial

Men den store mengden av tomkjøring, og del-last-kjøring for den del, skyldes likevel utfordringen med å knytte ledig kapasitet opp mot dem som har et transportbehov.

Alle som etter hvert har benyttet de utallige tilbudene i den såkalte nye «delingsøkonomien» vår, det være seg Über, Airbnb, Nabobil eller annet i skogen av norske delingsløsninger, skjønner at dette egentlig kan løses med litt datakraft og en hendig app.

Og det er et DIGERT marked som ligger der. Ifølge SSB er 30 prosent av all lastebilkjøring i Norge uten last.

Klarer man å kapre bare noen få prosenter ved å sørge for at ledig kapasitet og transportbehov kobles sammen, da snakker vi også fort milliarder.

Og alle blir happy:

* transportører kjører mindre tomme

* kunder får mer kapasitet å velge i

* tilretteleggeren kan med god samvittighet ta sin del av gevinsten

- Oi! tenker man vel da, om man ikke har tenkt det før. - Hvorfor har ingen tatt tak i dette store potensialet?

Svaret er selvsagt at det har mange gjort, og på veldig mange måter. Alt fra tradisjonelle transportsentraler til über-liknende asap.no.

Men fortsatt kan vi vel trygt si at ingen helt har tatt ledergrep og gjort store inntog i dette markedet. De 30 prosentene ligger der fortsatt «up for grabs».

Transportmarkedet.no kommer nå

Og da bringer vi Knut Botten inn i bildet, for med oppstart på førstkommende mandag 27. august, har han tøffe ambisjoner om å få dette til. Da åpner transportmarkedet.no som en grønn boomerang.

- Botten, hvorfor skal akkurat du få dette til?

- Jeg tror kanskje det er først nå at tiden er inne? Selv har jeg jobbet 25 år i transport og logistikk, med alt fra budbilkjøring til transportstyring i internasjonal virksomhet. Og jeg vet at det er svært mye som skal klaffe for at en slik tjeneste skal ta av. Det være seg alt fra tilstrekkelig smarttelefonutbredelse hos sjåfører, altså rask og presis info, til at noen tør å lage et så «åpent» system som det jeg tilbyr nå. Det vil si at det er transparent og gunstig for alle som bruker det.

- Kanskje handler det også om rett transportkompetanse og rett person som drar det i gang?

- Det skal jeg være forsiktig med å si noe om. Dette bygger på 25 års håndfast erfaring om hva hele markedet trenger – og hvordan behovet hos de forskjellige aktørene kan knyttes sammen. Blant annet vil du finne at småskala lagerleie også er en del av tilbudet. Mer åpenhet og fleksibilitet er nøkkelen, tror jeg, basert på at jeg er hundre prosent sikker på at her er gevinst for alle parter.

- Hva skjer når du åpner?

- Transportmarkedet.no er i utgangspunktet en webside hvor behov og kapasitet møtes. Vi har ikke utviklet app, ennå i det minste, fordi web vil fungere godt på telefon. Og vi har jobbet intenst for å få en side som er så brukervennlig og intuitiv som mulig. Ikke minst er har vi koblet mot google-maps, som gjør at man får presis pickup-point rett på telefonen.

- Hvordan fungerer det?

- Transportbrukere legger ut sine behov i forskjellige kategorier gratis. Transportører har mulighet til å se alle tilgjengelige oppdrag gratis, men det er uten adresse og kontaktdetaljer. Dette må transportørene betale for å få tilgang til. Her gir vi fleksibilitet fra en dags tilgang og oppover. Men når man først har betalt for en dag, vil man få se alle ledige oppdrag som ligger ute. I introduksjonsperioden er denne tilgangen gratis.

- Hvem er egentlig din kjernekunde her?

- Transportmarkedet.no har bred appell, men koker vi det helt ned, er det transportører og sjåfører som har mitt fokus. Jeg tror dette blir en tjeneste mange kan bruke også til å forbedre og utvikle sin egen logistikk og sitt nettverk.

- Du snakker «vi». Hvem er det?

- Det er jeg som er gründer, bedriftseier og «drive» bak dette, men jeg har 10 prosent medeier og teknisk støtte fra Kurer Grafisk på Kongsvinger, som mange i transportbransjen kjenner.

Symbol med dyp bunn

Selv er Knut Botten (tidligere offiser med bla. studier logistikk og forsyningskjede fra Forsvarets Forsyningsskole) spesielt stolt av sin nye logo, den kamo-grønne boomerangen, som nå også er varemerkebeskyttet.

Det ligger flere lag av betydningsdybde i dette symbolet. Tur-retur er selvsagt det mest åpenbare.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093