Arbeidstilsynet ble varslet allerede i 2017

VLANTANASAKEN: Transport og logistikkforbundet (TLF) varslet om det mistenkelig lave lønnsnivået i Vlantana Norge i august 2017. Mye tyder på at varselet ikke ble fulgt opp.

Svein Furøy, generalsekretær i TLF er oppgitt over Arbeidstilsynet
Svein Furøy, generalsekretær i TLF er oppgitt over Arbeidstilsynet Foto: Arkiv / faksimile
Publisert Oppdatert

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har de siste dagene fortalt om hvordan deres varsel, høsten 2018, førte til storstilt aksjon mot Vlantana Norge AS.

Nå viser det seg at Arbeidstilsynet har visst om saken enda lenger, uten å foreta seg noe!

1 år og 8 måneder passivitet

-Når det gjelder tilsyn og kontroll i transportbransjen, er det jo systemsvikt over hele linjen, sier generalsekretær i TLF, Svein Furøy, til Tungt.no.

Han er oppgitt over saksbehandlingen hos de forskjellige kontroll- og tilsynsetatene.

- Vlantana Norge er ikke det eneste firmaet vi har varslet om, men det skjer jo lite eller ingenting i etterkant, forteller han.

I dette tilfellet viser det seg altså at det gikk 1 år og 8 måneder fra første konkrete varsel ble sendt Arbeidstilsynet, 13. august 2017, til det ble foretatt et tverretatlig tilsyn, 24. april 2019.

Dette varselet ble sendt fra TLF til Arbeidstilsynet allerede i august 2017.
Dette varselet ble sendt fra TLF til Arbeidstilsynet allerede i august 2017.

Det var først da Krimseksjonen hos Statens vegvesen fikk kjennskap til saken at ting begynte å skje.

5 måneders frist

Lørdag 9. oktober kunne Romerikes blad melde at Vlantana Norge AS har fått frist til 25. mars 2020(!) med å rette opp i forholdene som tilsynene så langt har avdekket.

- Det er alvorlig, men ikke graverende med tanke på hvor lang frist vi har fått på å sette igang tiltak.

Dette uttalte daglig leder Terje Larssen til Romerikes blad, da han ble spurt om synspunkt på bruddene som nå fremkommer i media.

Arbeidstilsynet trenger enda mer tid...

Tungt.no kontaktet Arbeidstilsynet fredag 8. oktober for å få en kommentar til tiden saksbehandlingen til nå har tatt, og ikke minst for å finne ut hvordan varselet fra TLF ble håndtert.

Etter 2 timer fikk vi følgende svar fra senior kommunikasjonsrådgiver, Per Olav Hernes:

- Vi trenger litt mer tid til å sjekke saken før vi kan svare deg.