23948sdkhjf

Bilbergingens stamfar

For 104 år siden i et bilverksted i Chattanooga, Tennessee, skjedde det store ting. En smart ung mann ved navn Ernest hadde ferdigstilt sin første bilberger. Det var starten på et industrieventyr som går helt fram til i dag.

KNALLSAK FRA VETERANLASTEBILEN - ABONNERE? KLIKK HER

Ernest Walther Holmes Sr. ble født i 1883 i Alabama og vokste opp med tre søsken. Som 14-åring tok han jobb som visergutt for å hjelpe familien økonomisk. Selv om det bare ble åtte års skolegang på ham, tok han senere utdannelse som ingeniør via brevkurs. Som de fleste ungdommer på den tiden var han opptatt av teknikk og biler, og en nabo som var mekaniker ble hans mentor. I 1905 giftet han seg med Hattie Hacker og de fikk fire barn sammen.

Først i byen

I 1916 åpnet Ernest opp det første bilverkstedet i Chattanooga, Tennessee. Samtidig trengte han et kjøretøy for å frakte havarerte biler til verkstedet. Ernest designet bergingsutstyret og sammen med sin gamle nabo bygde han den første bilbergeren. Holmes legendariske berger med to bommer og støttebein, bygd på en 1913-modell Cadillac. Den ene bommen ble brukt for å forankre bergingsbilen i et tre eller lignende, mens den andre bommen ble brukt for å heise opp den havarerte bilen. Støttebein bidro til ekstra stabilitet. Manøvrering av bommer og vinsjer var av den manuelle typen. To år senere tok han patent på bergeren som fikk modellbetegnelsen 680, som også var prisen (680 USD).

Junior overtar

Allerede i 1921 er etterspørselen etter bilberger fra Holmes blitt så stor at Ernest etablerer Ernest Holmes Company. Hans fetter kommer inn som selger i bedriften, og blir etter hvert salgssjef for en rekke selgere. Med en pris på 680 dollar var det ikke alle kunder som kunne investere i slikt utstyr. Ernest Holmes Sr. tok derfor fram billigere varianter, modell 110, 250 etc. der alle sifrene tilsvarte prisen på bergingsutstyret.

Familiens eneste sønn, Ernest W. Holmes Jr. (født i 1907) kom inn i familiebedriften etter endt ingeniørutdannelse. Det var dårlige tider etter børskrakket i 1929, men Ernest Holmes Company klarte seg allikevel bra gjennom 30-tallet. Da USA ble med i andre verdenskrig, ble produksjonen spisset mot militære bergingsbiler og bedriften produserte over 7000 militære bergere fram til 1947.

I juni 1945 døde Ernest W. Holmes Sr. etter at han hadde vært og spilt en runde golf. Sønnen arvet bedriften sammen med moren og tre søstre. Moren fortsatte i bedriften som nå ble ledet av sønnen, med svogeren Frank Russey som nestkommanderende. Under deres ledelse skulle selskapet ekspandere kraftig, og på det meste hadde de 700 ansatte som jobbet på tre skift. De var også opptatt av at kundene måtte komme i fremste rekke, og innførte et system der deler ble sendt kunden samme dag som bestillingen kom inn. Ellers er det vært å nevne at kopien av den førte bergingsbilen ble bygget opp på initiativ fra Ernest W. Holmes Jr. på 60-tallet. Cadillacen befinner seg på The International Towing Museum i Chattanooga, TN.

Solgt

På 70-tallet ble Ernest W. Holmes Jr. bedt av sin søster om å selge selskapet, slik at barna kunne få ut sin del av arven. Motvillig gikk han med på dette, og i 1973 ble Ernest Holmes Company solgt for 16 millioner dollar. Ernest gikk av med pensjon, mens hans sønner Jerry og Bill fortsatte litt til før de sluttet. Men de ga seg ikke med å produsere bergingsutstyr. De startet nemlig bedriften Century Wrecker Corporation og sto blant annet for å innføre hydrauliske bergingsaggregater.

I dag er både Century og Holmes kjente merkevarenavn hos bilbergingsprodusenten Miller Industries, som har hovedkvarter rett utenfor Chattanooga og er verdensledende på påbygg til bilbergingsbransjen (Norsk representant er Saferec AS på Gjerdum). Arven etter Ernest W. Holmes Sr. og Jr. lever med andre ord videre!

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 01 2020 KLIKK FOR ABONNEMENT

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079