Sjåførens plass: Fra brødboks til romfartøy

I dag er det hightech så det holder. Men du verden så lekkert det kunne være på 70-tallet. Se utviklingen i bilder.

Et malt instrumentpanel i metall, et enormt, men slank bakelitt-ratt, en rekke forskjellige brytere og ikke glem askebeger! Slik så de første cockpitene ut for mer enn 60 år siden i Mercedes-Benz-lastebiler med kort panser. Her et blåmalt blikkfang i en L 2624 / 6x4 fra 1969.
Et malt instrumentpanel i metall, et enormt, men slank bakelitt-ratt, en rekke forskjellige brytere og ikke glem askebeger! Slik så de første cockpitene ut for mer enn 60 år siden i Mercedes-Benz-lastebiler med kort panser. Her et blåmalt blikkfang i en L 2624 / 6x4 fra 1969. Foto: Daimler
Sist oppdatert

Nostalgi og teknisk utvikling hånd i hånd! Et blikk på instrumentpaneler og rattene fra seint 60-tall og fremover viser hvordan det kidsa i dag vil kalle human-machine interface (HMI) i lastebiler har utviklet seg de siste tiårene.

Daimler og Mercedes-Benz nyttekjøretøy la akkurat ut en liten serie bilder vi synes var så kule at vi like godt bringer dem videre på Tungt.

Første bilde under viser en Mercedes-Benz 1924 fra 1972. Fra denne arbeidsplassen overvåket sjåføren virkemåten til den OM 355 "Africa-motoren" under den korte panseret foran.

Neste store generasjonshopp kom med instrumentpanel i den såkalte Leichte Klasse med forløperen til Atego fra 1984 og en 1317 fra 1989.

Typiske trekk er 1980-tallets brune toner, det beskjedne antall brytere og funksjonen og advarselslamper plassert i øvre kant av dashbordet.

En virkelig stor modernisering finner du bilde av under der igjen med andre generasjon av Mercedes Actros som rullet av produksjonslinjen mellom 2003 og 2008.

Rattet inneholdt førers kollisjonspute, og ergonomien ble brakt opp til et nytt nivå. Til og med skjermkonseptet hadde kommet langt, med inkluderingen av den første digitale sentrale skjermen.

Helt nederst finner du dagens heldigitale romskip, med femte generasjon Actros lansert i 2018.

Multimedia-cockpiten ble lansert med to skjermer med høy oppløsning som erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Den sekundære skjermen er en berøringsskjerm og kan betjenes som en smarttelefon. MirrorCam er installert stående på A-søylene.









Cockpit til en Mercedes-Benz 1924 fra 1972, herfra overvåket sjåføren OM 355 "Africa-motoren" under den korte panseret foran.
Cockpit til en Mercedes-Benz 1924 fra 1972, herfra overvåket sjåføren OM 355 "Africa-motoren" under den korte panseret foran. Foto: Daimler
Dashbordet til denne LAK 1624 fra 1971 er pyntet i bilens karosserifarge, som bryterne og displayene til denne tunge tipperen tydelig skiller seg ut mot.
Dashbordet til denne LAK 1624 fra 1971 er pyntet i bilens karosserifarge, som bryterne og displayene til denne tunge tipperen tydelig skiller seg ut mot. Foto: Daimler
Mercedes-Benz LPK 1626 fra 1972. Det hvite rattet og den store mengden brytere, lys og skjermer har sikkert noen historier å fortelle.
Mercedes-Benz LPK 1626 fra 1972. Det hvite rattet og den store mengden brytere, lys og skjermer har sikkert noen historier å fortelle. Foto: Daimler
I det kubiske førerhuset på en Mercedes-Benz LPS 2226 6x4 V8 fra 1972, venter en markant cockpit med filigranratt.
I det kubiske førerhuset på en Mercedes-Benz LPS 2226 6x4 V8 fra 1972, venter en markant cockpit med filigranratt. Foto: Daimler
Et smalt ratt og nøktern design. Her fra en LPK 223 tippbil som jevnlig rullet av Mercedes-Benz produksjonslinje i Wörth på begynnelsen av 1970-tallet.
Et smalt ratt og nøktern design. Her fra en LPK 223 tippbil som jevnlig rullet av Mercedes-Benz produksjonslinje i Wörth på begynnelsen av 1970-tallet. Foto: Daimler
Ratt og instrumentpanel i den såkalte Leichte Klasse (lett klasse) eller LK førerhus-over-motor- modeller var preget av ambisjoner om funksjonalitet og klarhet. Forløperen til Atego ble bygget mellom 1984 og 1998.
Ratt og instrumentpanel i den såkalte Leichte Klasse (lett klasse) eller LK førerhus-over-motor- modeller var preget av ambisjoner om funksjonalitet og klarhet. Forløperen til Atego ble bygget mellom 1984 og 1998. Foto: Daimler
En gang var dette en svært moderne arbeidsplass med ergonomisk optimalisert ratt og tydelige foreninger med brytere og skjermer i denne lette Mercedes-Benz LPK 813 tipperen fra 1985.
En gang var dette en svært moderne arbeidsplass med ergonomisk optimalisert ratt og tydelige foreninger med brytere og skjermer i denne lette Mercedes-Benz LPK 813 tipperen fra 1985. Foto: Daimler
I førerhusene til de såkalte New Generation (NG) -modellene var bruken av moderne plast fremtredende, her i en Mercedes-Benz AK 1936 fra 1988.
I førerhusene til de såkalte New Generation (NG) -modellene var bruken av moderne plast fremtredende, her i en Mercedes-Benz AK 1936 fra 1988. Foto: Daimler
Stor modernisering kom i andre generasjon av Mercedes-Benz Actros som rullet av produksjonslinjen mellom 2003 og 2008. Rattet inneholdt førers kollisjonspute, og ergonomien ble brakt opp til et helt nytt nivå.
Stor modernisering kom i andre generasjon av Mercedes-Benz Actros som rullet av produksjonslinjen mellom 2003 og 2008. Rattet inneholdt førers kollisjonspute, og ergonomien ble brakt opp til et helt nytt nivå. Foto: Daimler
En nesten helt digital arbeidsplass kom i 2018. Multimedia-cockpiten ble lansert i den femte generasjonen av Mercedes-Benz Actros. To skjermer med høy oppløsning erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet.
En nesten helt digital arbeidsplass kom i 2018. Multimedia-cockpiten ble lansert i den femte generasjonen av Mercedes-Benz Actros. To skjermer med høy oppløsning erstatter det tradisjonelle instrumentpanelet. Foto: Daimler

Denne saken ble første gang publisert 01/08 2020, og sist oppdatert 28/07 2020