23948sdkhjf

«Julaften» for bilfolket!

Søndag åpnet Norsk Kjøretøyhistorisk Museum ved Norsk vegmuseum på Hunderfossen.

Det har i mange år vært et ønske om et statlig drevet kjøretøymuseum her i landet. Nå er museet en realitet, og at det skulle skje i 2019, på 250-årsdagen til bilen og lastebilen gjør det bare enda bedre!

Det var daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som bidro sterkt til at regjeringen ga en startbevilling til et slikt museum for tre år siden.

- Det nye museet vil bidra til større variasjon og kvalitet på tilbudet til publikum og museet kan presentere en mer helhetlig og komplett vei-, kjøretøy- og etatshistorie, uttalte tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen den gangen.

Det er investert ca. 45 millioner kroner i det godt over 2000 kvadratmeter store museet. Kjøretøymuseet er en del av Norsk vegmuseum, og ligger rett ved Hunderfossen familiepark. Rundt 80 kjøretøyer og 60 sykler er utstilt i det nye museumsbygget.

De viktigste kjøretøyene fra det tidligere Norsk kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer danner basis for kjøretøyutstillingen. Ildsjeler etablerte museet i 1983 og holdt dette gående inntil for få år siden. Da ble de viktigste kjøretøyene lagret på vegmuseet og det ble startet en prosess for å få et nytt utstillingsbygg.

Det nye museet viser viktige kjøretøyer fra norsk kjøretøyhistorie. En imponerende sykkelutstilling omfatter de fleste av de norskproduserte sykkelmerkene og sykler folk flest husker fra egen tid.

Historiene om forsøk på norsk bilproduksjon er godt representert, blant annet Bjering-bilen fra Gjøvik, Mustads sekshjuling Giganten fra 1917, Stavern lastebilfabrikk fra 1919, og Troll fra Telemark sist på 50-tallet.

Elbilprodusenten Think fra Aurskog er den som fikk laget flest biler, og en rekke prototyper er vist i museet. I tillegg viser det nye museet et utvalg hverdagsbiler fra ulike tidsaldre. Her vil mange kunne nikke gjenkjennende ved synet av biler fra egen barndom.

På nyttekjøretøysiden er det nok spesielt Ford lastebilen med vedgassgenerator, samt en herlig Chevrolet lastebil med Isachsen-henger som stikker seg ut. Mange av de utstilte objektene er utlånt til museet fra private.

Også folk fra vårt eget forlag har vært delaktige i planlegging utstillingen på museet. Veteranlastebilens skribent Asbjørn Rolseth har lånt ut et par kjøretøyer, mens Norsk Motorveterans redaktør Tor Ivar Volla har deltatt i museets ressursgruppe.

Ketil Solvik-Olsen var med på åpningen av det kjøretøyhistoriske museet. Han er selv en ivrig bilentusiast og modellbil-samler, og en stor del av modellbil-samlingen er utstilt i inngangspartiet til museet.

- Jeg har ikke fortalt kona hvor mange modellbiler jeg har, men det er ca. 1300, hvorav 900 er utstilt her. Men ikke fortell kona mi at det er så mange, sa Solvik-Olsen i åpningstalen.

Den offisielle åpningen ble foretatt av statssekretær Tommy Skjervold (Frp), med god hjelp av Ketil Solvik Olsen og konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud. Mange hundre entusiastbiler sto parkert foran museet, hvorav en hel del lastebiler og busser, og flere tusen publikummere bivånet åpningen.

At museet tiltrekker seg stor oppmerksomhet er det ingen tvil om. I løpet av åpningsdagen har nesten 6000 mennesker vært innom dørene. Det er bare å gratulere til en av de viktigste begivenhetene i bilhobbymiljøet noensinne!

Du kan lese mer om museumsåpningen og Motortreffet i sommerutgaven av Veteranlastebilen.

Ikke abonnent, sier du? Abonner HER :)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.08