23948sdkhjf

Ta TM-turen til IAA i september

Nyttekjøretøyutstillingen i Hannover er verdens største innen transportløsninger. Bli med nedover helgen 21-23. september.

Jeg trenger neppe fortelle våre faste lesere hva IAA i Hannover er. Om du ikke er fast leser: Det er alt - absolutt alt - du kan tenke deg av lastebiler, hengere, utstyr og underholdning for lastebilfolket.

Det er samtidig på IAA du ser hva fremtiden bringer i vår bransje, både neste års modeller og hva som skjer om fem og ti år. Det mener jeg er ganske uvurderlig kunnskap for alle som har tenkt å henge med noen år til.

Men vi vet jo det at enten du vurdere å reise som privatperson eller fordi bedriften din synes det er viktig, så er det en utfordring å få mekket til en slik tur i en hektisk hverdag.

I år som mange ganger tidligere har vi derfor lagt opp til en effektiv helgetur til verdens største transportmesse, med innlagt tid til sosialt samvær med likesinnede.

Avreise er fredag formiddag 21. september, med hjemkomst søndag kveld 23. september (KLIKK HER FOR INFO). Det er Expert Reiser AS som står for det tekniske, mens Bjørn Magnussen håndterer programmet.

Høydepunktene 2018?

Jeg har her prøv å fritte ut av min nærmeste kilde om hva han tenker om highlightene, og dette er hva som rant ut av diktafonen min etterpå:

"2018 ser ut til å bli året mange av lastebilfabrikkene har noe snadder i ermet du trolig ikke har sett før., begynner han.

Begynner lengst i syd, med Iveco. Design- og motorinteresserte italienere som bl.a. har hjulpet folkene i Södertälje f.o.m. 142 til forrige modell med hyttedesign, og i følge mange med utprøvinger av aller siste V8 maskineri. Iveco har på tidligere messer vist lastebilkonsepter som kun Renault's gamle Magnum har vært i nærheten av - så kanskje blir dette IAA året da de viser sin nye Stralis. Vel, enten nå eller neste IAA i 2020. Vi snakker uansett kun ny innovativ hytte, da resten av bilen fra kardangen og frem allerede er fornyet - Iveco skriker bare ikke så høyt om sånt.

Lenger oppover etter at Brennerpasset er passert; Mercedes-Benz. Helt ny hytte - kan da ikke være mulig - men forvent at Daimler-folket blir husket som messas største innovatør. Kan de ha pusset på fasaden? Selv om den ikke på noen som helst måte står tilbake for nyere lastebiler med made in Sweden i ramma. Forvent mye på denne standen! Visste du at Actros med flatt gulv har ståplass uansett hvilket av de tre takversjonene som velges?

Litt videre, de tre bokstavene MAN, som på samme måte som Iveco folkene ikke skriker opp så høyt når de gjør noe nytt. For få testbiler er sett til at vi kan erklære at de kommer med ny hytte allerede i år, men forvent allikevel kosmetiske forandringer som igjen får den til å skinne. Innvendig kan hytta neppe bli flottere enn den vitterlig er, men skal bli spennende å se hva tyske bildoktorer med diskret MAN logo på frakken kan ha snekret sammen. Blir ikke overrasket om de låner en V8 motor for tungtransporter, fra fetteren i Södertälje.

Rett vestover - Renault - lastebilfabrikken som må dele identitet med Sverige. Eneste gamle DNA som bibeholdes er flatt gulv, hele 28 år siden de revolusjonerte lastebilverden med dette, hører dere dette på Torslanda? Nope, vi tror ikke på mange nyheter fra Renault, hovedresepten fra Volvo er nok gitt, heldigvis får franskmennene lov til å gi bilene kjøre- og bokomforten de er så kjente for, sin egen ramme har de også. Vil nok vise mye for tippmarkedet, italienere og franskmenn har alltid vært gode i dette segmentet her.

Nordover, igjen tre bokstaver med for norske bakker kan den høres litt for DAF ut, men hollenderne som stadig fremstår som Europas mest solgte trekkvogn, har nok totaleffektivitet på agendaen fremfor 750 hesters utgaver i tankene. Allikevel, skal vi spå en litt større HK-versjon fra en av verdens ledende lastebilmotor produsenter? For Paccard kan, hvis de vil. Det kan også hollenderne, av stadige face lifter av bilene, til tilfredshet hos kundene = forvent ikke helt ny CF eller XF på IAA.

Svensk. Første stopp; Torslanda. Volvo er bra på facelifter, like bra på tidspunktene av dem. Har oppmerksomhet fra nye Scaniaen plaget de nok, nå, til at de viser fem nye FH i september? Mye kan tyde på det, som utvendig betyr at denne svarte ruteplastgrillen er noe mindre ruteplastaktig, med nye hovedlykter og litt annen utforming av solskjermen med tydelighet skaper "nye" FH når man møter den. Eller offentliggjør de XXL hytta på FH, som ER laget ferdig!

Scania, vil selvfølgelig vise frem ytterligere ikke-fremviste modeller av nybilen, like selvfølgelig knalle på med solide doser V8-branding. Noe de også med stolthet kan gjøre, etter nyheten om at motorkonseptet ALLE dømte nord og ned - fra siste modellversjon klarer seg uten ERG teknologi. Dvs. det gjelder ikke for 730-hesteren, Iveco klarer forøvrig også dette kunststykket, og å slippe å kjøre eksosen inn igjen er alene nesten grunn til å velge bilmerke. Spionbilder av den kommende nye MAN er vel det beste en Scania entusiast kan se = Scania blir aldri en ScaMAN men beholder sine egne gener.

Tatra og Sisu, små fabrikker hvor hver enkelt lastebil er et stykke arbeidsredskap til kunde A eller B, samtidig som disse bilene er mer å studere nøye på løsninger enn de andre til sammen.

Ford kommer med sin nye trekker, bilder avslører at den er konstruert etter å ha samlet inn brosjyrer fra dagens lastebiler - klipp og lim/beste fra hver bil - se den på IAA! Forrige lastebilstunt fra Ford het Transcontinental, faktisk banebrytene på en rekke områder, dessverre også hva behov for hyppige verkstedbesøk. Noen som påtar seg å bygge opp Ford lastebilnettverk i Norden? Hard nøtt...

Elektriske lastebiler. OK, den dagen batteriene er store nok og lading går greit nok - helt greit! Selvfølgelig vises det masse prototyper av dette på årets IAA igjen, skal vi anta IAA 2022 som mer aktuell for HVA det blir til? Helt i starten av 70-tallet kjørte forresten Volvo prøvebiler med gassmotorer, på 450 hester, kamuflert i FB-88 med den blanke grillen. Gassmotorer laget av Volvo Flygmotor, men skrinlagt da Volvo mente det aldri ville bli laget drivlinjer som ville holde... Kan være gass eller hydrogen er fremtiden for lastebiler. Derimot håper vi fremtiden IKKE tilhører førerløse lastebiler. Regn allikevel å se det - og uendelig masse annet - på årets IAA."

OBS - den endelige fasiten finner du selvsagt på Tungt.no, så følge med videre. Men hva er bedre enn å se det med egne øyne? PROGRAM OG PÅMELDING FINNER DU HER!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094