Busstreik søndag vil lamme Oslo og Viken

Det er YTF som varsler dette.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Kåre Sponberg
Sist oppdatert

ARBEIDSLIV: Yrkestrafikkforbundet (YTF) skriver i dag at fra arbeidstidens start søndag 20. september tas bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik - dersom partene ikke er blitt enige i meklingen.

Kravet fra YTF er at arbeidsgiverne innfrir avtale om industriarbeiderlønn.

Det var torsdag 3. september at bussforhandlingene ble brutt. Mekling starter nåå på fredag 18. september, med fristutløp 19. september kl 24.

Skulel det gå filleveien, tas i første omgang alle bussjåfører i Oslo og Viken ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start søndag 20. september.

Forhandlingsleder i YTF, Linda Jæger, er oppgitt over at NHO Transport og Spekter ikke var villig til å inngå reelle forhandlinger.

- Vår motpart kom til forhandlingsbordet uten noen intensjon om å komme oss i møte. Vi krever at arbeidsgiver oppfyller lovnaden om lønn mer på linje med industriarbeiderlønna. I tillegg har vi krav om innlagt tid til å utføre sikkerhetssjekk før bussturen starter, uttaler Jæger.

- Vi håper å få Riksmeklers hjelp til å finne en løsning, men dersom arbeidsgiverne ikke kommer oss i møte, er streik det eneste lovlige virkemidlet vi har. Vi er villige til å sette makt bak kravene. Streikeviljen er stor blant våre medlemmer, fortsetter Jæger.

I 2006 inngikk arbeidsgiverne og bussjåførene en avtale på at lønn skulle ligge mer på linje med industriarbeiderlønn. De siste årene er avstanden til industriarbeiderlønnen blitt stadig større.

- Vi har rimelige krav og ønsker å rette opp skjevheter ifra tidligere oppgjør. Eksempelvis fikk bussjåførene i 2018 om lag en tredel av andre grupper og en reallønnsnedgang. Denne trenden må snus i år. Om vi skal sikre rekruttering til bransjen har vi ikke tid til å vente, fastslår Jæger.

YTF krever at det settes av tid til å foreta sikkerhetssjekk av bussen før bussturen starter, samt at bestemmelsen om at inntil 10 minutters forsinkelse er inkludert i timelønnen, fjernes.

- Det er hver enkelt sjåfør sitt ansvar å påse at kjøretøyet er i forsvarlig stand før en kjøretur, slik er det også for bussjåfører. Arbeidsgiver har ikke satt av nok tid til en slik sjekk i arbeidsdagen, vi krever at dette må på plass, sier Jæger.

Yrkestrafikkforbundet er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge og vil ta ut 1888 bussjåfører i Oslo og Viken. YTF forhandler sammen med Fellesforbundet, Fagforbundet og Jernbaneforbundet med NHO Transport og Spekter som motpart.