Sultne sjåfører møter stengte dører

Koronakrisen gir yrkessjåførene stadig nye utfordringer. Hos Coop i Trondheim har sjåførene mistet kantina.

Matvarene skal frem, selv om smittetåka ligger over landet
Matvarene skal frem, selv om smittetåka ligger over landet Foto: Eirik Øyen Sund
Publisert

Hver morgen står et 30-talls vogntog utenfor Coop i Trondheim. Noen har losset, andre skal laste. De har alle pleid å starte dagen med en god brunch på kantina. Nå er det slutt.

Da koronaen banket på Coop-døra, ble den stengt. Også for sjåførene. Det syns de er leit.

- Vi står på døgnet rundt nå og merker hamstringen. Vårt selskap har hatt tre ekstra biler i sving den siste tiden for å forsyne Coop-butikkene på Helgeland med matvarer, sier Sondre Forsbakk, en av sjåførene fra Per Johansen Transport AS.

Sondre Forsbakk og kollegene får nå kaffe og bagett med på veien.
Sondre Forsbakk og kollegene får nå kaffe og bagett med på veien. Foto: privat

Han er oppriktig skuffet over det han nå opplever hos sin faste oppdragsgiver og sier mange av sjåførene føler seg mindre verdt, i situasjonen som nå har oppstått.

Da tungt.no kontaktet Coop Norge for å få en kommentar, tok det ikke lang tid før følgende melding tikket inn på mobilene til de faste sjåførene: Dere vil fra nå få med dere baguetter og kaffe i kantinens åpningstider.

Kommunikasjonssjef i Coop Norge, Harald Kristiansen, sier at smittevern naturlig nok går foran alt i disse dager, noe som får konsekvenser for alle parter.

– Vi har forståelse for at mange reagerer når de møter en stengt dør på lagrene våre. Jeg håper også sjåførene har forståelse for at vi må være restriktive med å slippe folk inn. Vi kan ikke risikere at våre ansatte blir syke. Vi har heller ikke lov til å samle en gruppe sjåfører i kantinerommet, slik ting er nå.

Utfordringene står i kø mellom Trondheim og Helgeland vinterstid
Utfordringene står i kø mellom Trondheim og Helgeland vinterstid Foto: Utfordringene står i kø mellom Trondheim og Helgeland vinterstid

Kristiansen benytter samtidig anledningen til å berømme sjåførene for den formidable innsatsen de legger ned. Spesielt i perioden da hele Norge hamstret. – Uten den ståpåviljen sjåførstanden viste da, ville dette gått skikkelig galt, sier han.

Ved lageret i Trondheim får nå de faste sjåførene kaffe og baguetter med på reisen, i kantinens åpningstider. Coop Norge jobber med å få til noe tilsvarende også ved andre anlegg, forsikrer Kristiansen.

Ordentlig mat, samt tilgang til dusj og toalett, er i ferd med å bli en stor utfordring for mange sjåfører. Oppfordringen fra mange vi har snakket med, er derfor at bedriftene der de laster og losser på fast basis, bør strekke seg langt for å legge forholdene til rette.

Historiene om bransjens hverdag gjennom koronakrisen, kan du lese i neste utgave av TransportMagasinet. Klikk her for abonnement, så får du det rett i postkassen!