DAF stadig mer fremsynt på nødbremsen

Halvparten av sjåførene TransportMagasinet har intervjuet i miltestene de siste årene, har opplevd uønskede hendelser med AEBS. Nå kommer DAF med kraftig oppgradert system.

DAF hogger til hvis nødvendig. Bildet er for øvrig fra Kina.
DAF hogger til hvis nødvendig. Bildet er for øvrig fra Kina. Foto: DAF
Publisert

SIKKERHETSTEKNOLOGI: Nederlandske DAF har i disse dager introdusert tredje generasjon av sitt nødbremssystem AEBS som standard på modellene LF, CF og XF.

AEBS-3 skal ifølge DAF gi opptil 100 prosent autonom nødbremsing i hastighet opp til 80 km/t. Poenget er som man skjønner å unngå kollisjoner - eller redusere skaden - i situasjon hvor sjåføren selv hadde reagert for tregt.

Ulempen er selvsagt når det reagerer for raskt, les Oddgeir Selles opplevelse i linken under.

I nyeste generasjon benyttes en mer nøyaktig dobbel radar med 16 antenner (mot tidligere 7) for å overvåke både området nær og litt lenger unna kjøretøyet (se illustrasjon under).

DAF hevder dette er den beste og mest effektive langdistansesensoren i klassen, som kan registrere objekter opptil 250 m unna (mot tidligere 200) - altså at den har bedre tiud til å reagere.

Bredere nærfelt- lengre langsyn.Illustrasjon fra DAF
Bredere nærfelt- lengre langsyn.Illustrasjon fra DAF

I tillegg kommer ny nærområdedekning med hele 120 grader scannevinkel mot tidligere 50 grader. Dette gjør at systemet nå tidligere registrerer kjøretøy på vei inn fra siden . Det skal, fortsatt ifølge DAF, fungere selv i tøffe værforhold og i situasjoner med dårlig sikt, f.eks. ved tåke eller lav sol.

AEBS fungerer som før i samspill med kjøretøyets bremse- og stabilitetsstyringssystemer. Via lydsignaler, visuelle varsler og et kraftig bremserykk, varsler systemet sjåføren om at vedkommende må reagere for å unngå kollisjon.

Hvis sjåføren likevel IKKE reagerer, vil lastebilen automatisk starte nedbremsing.

Så spørs det da, om norske sjåfører tør stole på AEBS etter å ha lest det nyeste TransportMagasinet (kommer ut i neste uke). Glemt å abonnere? KLIKK HER :)