Europa: 320.000 lastebiler over 16 tonn

DAF tror på 10-15 prosent nedgang i 2020. Det er bedre enn signaler fra tidligere i høst.

DAF er ikke lenger "bare" trekkvogner, men har også på gang storsatsing med bruksbiler for industri og anlegg. Det bør uansett gi økning for merket i segmenter de ikke tidligere har vært så store..
DAF er ikke lenger "bare" trekkvogner, men har også på gang storsatsing med bruksbiler for industri og anlegg. Det bør uansett gi økning for merket i segmenter de ikke tidligere har vært så store.. Foto: DAF
Publisert

ANALYSE: Bransjen vår har mange merkefantaster. Selv har jeg sans for alle de syv store lastebilmerkene i Europa (og to-tre små også).

Det er imidlertid av ganske forskjellige årsaker. Nederlandske DAF er et merke jeg er glad i fordi både produkter og lederkommunikasjon er no-nonsens og rett på sak.

Når de nå presentere resultatene for 2019 og tanker om 2020, lytter jeg derfor hakket nøyere enn vanlig.

I en melding DAF-sjefen Harry Wolters sendte ut i går, viser det seg at 2019 var et bra år for DAF. Ikke det beste noensinne, men bare ett hakk unna. I hvert fall målt i markedsandel.

Med 16,2 prosent andel over 16 tonn, av et marked på 320.000 biler, har DAF både kapret tredjeplassen på produsent-tabellen - og fått ut ca 51840 biler.

Nå vet vi jo at markedsandelene i de enkelte land variere stort. Her i Norge er jo andelen fra DAF ganske elendig. Men DAF er også markedsleder i seks land. At ett av dem er Nederland er ingen bombe, men de gjør det også bra i Storbritania, Polen, Ungarn, Belgia, Luxembourg og Bulgaria.

Men 2019 er jo yesterdays news, så det meste interessante i Wolters melding er selvsagt forventningene til 2020. Og dette er, tross en anslått nedgang i totalmarkedet til et sted mellom 260 og 290.000 biler, et mer optimistisk bilde enn vi har sett konturer av tidligere.

For eksempel har Scania tidligere varslet at ordreinngangen i tredje kvartal 2019 gikk ned dramatiske 30 prosent for Europa. Scanias toppsjef Henrik Henriksson ble samtidig sitert på produksjonskutt på ca 20 prosent og en nedbemanning på 500 til 800 personer i 2020.

Wolters begrunner riktignok ikke sin forsiktige optimisme, og delvis kan det også tilskrives DAFs selvtillit om å ta markedsandeler også i et svakere totalmarked.

Men i det siste halvårs perspektiv betyr det at det som så et bratt fall i fremtidsutsiktene, det ser nå ut til å ha stoppet å falle.