Rykkje: - Det er på tide politikerne våkner

Den erfarne transportmannen Dag Rykkje kommenterer og irettesetter med bakgrunn i diverse saker i media i det siste. Tilstanden er ikke rosenrød på noen måte.

Dag Rykkje er en av de aller mest allsidig erfarne transportmenneskene Norge har, og som de siste 20 årene har kontroller talt som kontrolleres kan av lastebiler på norske veier. Han vet nøyaktig hvordan det står til - og bør lyttes til..
Dag Rykkje er en av de aller mest allsidig erfarne transportmenneskene Norge har, og som de siste 20 årene har kontroller talt som kontrolleres kan av lastebiler på norske veier. Han vet nøyaktig hvordan det står til - og bør lyttes til.. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

INNLEGG: Dag Rykkje (63) er best kjent fra sine 20 år som utekontrollør i Statens vegvesen, men har vært i transporten i "hele livet". Nå er han tilbake bak rattet igjen, men har sendt oss dette innlegget som en korreksjon til en rekke saker i media for tiden.

Vil Norge egentlig ha bærekraftig og sikker transport?

Eller er vi kun ute etter billig utenlandske vogntog med underbetalte sjåfører og dekk som ikke er egnet for norske vinterveger?

Det er på tide våre politikere våkner og får gjort noe med denne galskapen.

Girteka står fram og bedyrer sin kvalitet, men de faktiske forholda er noe helt annet her også. Girteka sine sjåfører i Vinter-Norge er stort sett billig arbeidskraft fra Ukraina.

Dekka de kjører på har gummi som gir mange km, men svakt grep. Dekk på traller er stort sett harde dekk med langsgående mønster.

Håndhevelsen av kabotasje blir stadig slakka ut. Dette medfører større vansker med å avdekke brudd. Sjåførene kan nå produsere dokumenter som passer i kontroll. Endring av viktige dokument er i utgangspunktet dokumentforfalskning. Men ved kabotasje skal det være lov å forfalske dokumentene?

Fortsetter denne utvanningen av kontrollinstruksen er det snart fritt fram slik som i turbilnæringen. Kontrollørene havner lett der at de ikke lengre orker å bry seg om kabotasje. For politiet henlegger de fleste anmeldelsene uansett.

Veidirektoratet snakker om å øke gebyrforelegg for overtredelser. Men hva er vitsen med det når det er frivillig om man vil betale eller ikke - som er tilfellet dersom kravet kommer fram til den skyldige, uten skikkelig adresse i et eller annet østblokkland.

I Norge er vi veldig opptatte av at all transport skal foregå med like konkurransevilkår. Har vi det? Ikke hvis norske transportører skal fortsette å konkurrere med dem som:

- kjører med billige banepålagte vinterdekk som gir mange kilometer men lite grep.

- de som ikke betaler sine bøter, gebyr.

- ikke betaler bompenger.

- ikkje betaler vektårsavgift.

- har sjåfører som jobber for 10.000 kr brutto pr måned.

Hvis ikke Norge snart begynner å stramme inn slakken, blir denne skjevheten bare større og større. Resultatet er flere og flere utenlandske aktører i Norge med trafikkfarlige vogntog og sjåfører.

De norske med dyre, gode dekk og godt betalte dyktige sjåfører vil gradvis forsvinne. Eller gå ned på krava og stille med billigere dekk, dårligere utrusta kjøretøy og billigere sjåfører. De erfarne, dyktige og trafikksikre vil forsvinne.

Denne utviklinga vil gå fort om ikke Norge setter på bremsene ganske raskt.

Våre abonnenter kunne lese et stort intervju med Dag Rykkje i TransportMagasinet 5-19. Bladet ligger fortsatt ute for salg. Ikke abonnent? KLIKK HER:

Dag Rykkje har sjekket alle - selv TransportMagasinets testteam måtte stå skolerett i sin tid.
Dag Rykkje har sjekket alle - selv TransportMagasinets testteam måtte stå skolerett i sin tid. Foto: Frode Tellevik