Daimlers plan: Hydrogen og batteri

Daimler Trucks viser sin strategi for elektrifisering av langtransport.

Mercedes-Benz eActros LongHaul skal klare 500 kilometer på batterier skal være produksjonsklar i 2024.
Mercedes-Benz eActros LongHaul skal klare 500 kilometer på batterier skal være produksjonsklar i 2024. Foto: Daimler
Sist oppdatert

Bilen på bildet over, eActros LongHaul , er altså batteridrevet og skal være klar for serieproduksjon i 2024, om designet forblir sååå strømlinjeformet er nok mer usikkert. Den får rekkevidde på cirka 500 km og får en hurtigladekapasitet som gjør at batteriene kan lades opp på 45 minutter, som passer fint ift hviletid etter 4,5 timers kjøring.

GenH2 Truck skal drives av brenselceller og ifølge Daimler er den produksjonsaktuell mellom 2025 og 2030.
GenH2 Truck skal drives av brenselceller og ifølge Daimler er den produksjonsaktuell mellom 2025 og 2030. Foto: Daimler

Mange i bransjen har langt større tro på hydogen som energikilde på lang og tung transport. Her kommer Daimler med GenH2 Truck. Den er utstyrt med to hydrogentanker på til sammen 80 kg, et brenselcelleoppsett som gir 2 x 150 kW og et batteri som i tillegg kan bidra med 400 kW. Her har Daimler vektlagt at energien skal hovedsakelig kommer fra brenselcellene og ikke fra batteriler, dette for å holde vekten nede og nyttelasten oppe.

Den batterielektriske eActros er blitt kjørt i kundetester siden 2018. Resultatene blir brukt i det som skal bli serieproduksjonen som er planlagt i 2021.
Den batterielektriske eActros er blitt kjørt i kundetester siden 2018. Resultatene blir brukt i det som skal bli serieproduksjonen som er planlagt i 2021. Foto: Daimler
Lading av eActros.
Lading av eActros. Foto: Daimler
Med Mercedes-Benz GenH2 presenterer Daimler Trucks deres konsept for brenselcelle-drevet langtransport.
Med Mercedes-Benz GenH2 presenterer Daimler Trucks deres konsept for brenselcelle-drevet langtransport. Foto: Daimler
Fra venstre til høyre: Mercedes-Benz eActros, Mercedes-Benz eActros LongHaul og Mercedes-Benz GenH2 Truck
Fra venstre til høyre: Mercedes-Benz eActros, Mercedes-Benz eActros LongHaul og Mercedes-Benz GenH2 Truck Foto: Daimler

Daimler Trucks hadde lagt denne presentasjonen Berlin som et plaster på såret for den kanselerte IAA-messen i Hannover. Det ble lagt vekt på at den kommende hydrogenalderen er helt avhengig av infrastrukturen og at ansvaret for infrastrukturen må regjeringen ta.