Danskene med kabotasje-boom

Har tatt tre ganger så mange utenlandske juksere i 2019 som året før!

Danskene lykkes åpenbart med kontroll OG sanksjoner mot ulovlig kabotasje. Tilsvarende innsats fra norske myndigheter vlle blitt svært godt mottatt av den norske transportbransjen
Danskene lykkes åpenbart med kontroll OG sanksjoner mot ulovlig kabotasje. Tilsvarende innsats fra norske myndigheter vlle blitt svært godt mottatt av den norske transportbransjen Foto: Haakon Førde, arkiv
Publisert

Danskene er virkelig på hugget nå, etter flere stygge, ja nesten groteske, saker i transporten med kabotasje, utenlandske sjåfører og sosial dumping.

Og de offentlige tallene for kontrollinnsatsen tyder på at de er på rett vei. Både arbeidsgiver -og arbeidstagersiden applauderer innsatsen

Det er nettstedet til fagforeningsbladet "Fagbladet 3F" - klikk her - som siterer myndighetenes rapport om "myndighetsindsats" og politiets egne tall med sammenlikning av første halvår i hhv 2018 og 2019.

Antall lastebiler som er tatt for ulovlig kabotasje - og er felt for dette, ikke bare anmeldt - er steget fra 34 til 129.

Fagbladet nevner spesielt biler fra Romania, Polen og Litauen i saken, uten at det går klart fram at det er myndighetsrapporten som trekker fram akkurat disse tre landene.

I Danmark har politiet tre dedikerte "tungvogncentere" som står bak innsatsen. Til fagbladet bekrefter politikommissær Claus Kjær-Pedersen i Tungvognscenter Nord at de har intensivert innsatsen og "gravet lidt dybere".

- Vi vurderer jo hele tiden, hvor dybt vi skal grave, når vi stopper lastbilerne ude på vejene. De fleste sager anlægger vi, fordi vi er sikre på, at de holder hele vejen frem til domfældelse. Sagerne fører ofte til høje bøder, sier Kjær-Pedersen til bladet.