Deilige veteranlastebiler i Italia!

I fjor høst arrangerte veterankjøretøyforeningen Italian Transport Association of Epoca et veteranbilløp i idylliske omgivelser i to byer ved Lake Maggiore. Mange bilder! Arrangementet var til ære for en av foreningens medlemmer.

Team Crosetti stilte med dette flotte vogntoget, en Fiat 642 N65R med tilhenger. 
Team Crosetti stilte med dette flotte vogntoget, en Fiat 642 N65R med tilhenger. 
Publisert Oppdatert

Italian Transport Association of Epoca (A.I.T.E.) kan kalles Italias svar på Transporthistorisk Forening. Første helgen i oktober i fjor gjennomførte de et herlig arrangement med gamle nyttekjøretøy. Arrangementet fant sted i Verbania og Stresa, to vakre byer ved Maggiore-sjøen i Piemonte-regionen. Bakgrunnen for arrangementet var et ønske fra et av medlemmene som er bosatt i Verbania. Fabrizio Francini har en stor interesse for historiske lastebiler, men er også interessert i gamle busser. Han går for å være en ekspert på disse kjøretøyene, og vet nøyaktig hvordan de skal se ut i minste detalj. Han har jobbet i det italienske veteranbilbladet Auto d´Epoca i mange år.

Et par Iveco Fiat, nærmest en 190.38 4x2.
Et par Iveco Fiat, nærmest en 190.38 4x2.
En sjelden fugl, selv i Italia. 1957 OM Tigre med spesialbygd hytta fra påbyggeren Orlandi. 
En sjelden fugl, selv i Italia. 1957 OM Tigre med spesialbygd hytta fra påbyggeren Orlandi. 
På langtur. Denne 1959 Fiat 642 N6R hadde tatt turen fra Sicilia. De glade fargene er typiske for hvordan sicilianerne lakkerte lastebilene sine før i tiden. 
På langtur. Denne 1959 Fiat 642 N6R hadde tatt turen fra Sicilia. De glade fargene er typiske for hvordan sicilianerne lakkerte lastebilene sine før i tiden. 
Flere busser deltok også. Her en Fiat 308 Cameri. 
Flere busser deltok også. Her en Fiat 308 Cameri. 
Flere sveitsiske lastebiler deltok, som denne Saurer D330. 
Flere sveitsiske lastebiler deltok, som denne Saurer D330. 

 

Det deltok mer enn 50 veterankjøretøy i arrangementet, og både små, mellomstore og store nyttekjøretøy var på plass. Selv om de hovedsakelig kom fra Italia, deltok det også lastebiler fra Sveits og Østerrike. Flere av de italienske deltagerne hadde også kjørt langt, blant annet en herlig 1959 Fiat 642 N6R tilhørende brødrene Di Fede på Sicilia. Lastebilen vart lakkert i mange farger og så veldig eksotisk ut, slik det var vanlig å gjøre det på Sicilia før i tiden. 

Det dukket opp flere nyrestaurerte kjøretøy. Vi kan nevne en Fiat 642 som tilhører brannvesent i Lodi, en veldig sjelden OM Tigre fra 1957 med spesialbygd hytte fra Orlandi, en Lancia Esadelta C, samt en Volvo F89. Sistnevnte ble akkurat ferdig til arrangemetet. Volvoens eier, Team Crosetti, stilte også med en nydelig Fiat 642 N65R med tilhenger, lakkert i rødt og blått. Bussene var også representert. Det deltok to Fiat 306 fra provinsene Varese og Piacenza, samt en Fiat 308 og en Fiat 314 fra FITRAM i La Spezia.  

Lancia Esatau ble lansert i 1947. Modellen var i produksjon fram til 1963. 
Lancia Esatau ble lansert i 1947. Modellen var i produksjon fram til 1963. 
Lancia Esatau kom også i frambygd versjon. 
Lancia Esatau kom også i frambygd versjon. 
Når så du sist en Fiat brannbil? 
Når så du sist en Fiat brannbil? 
Arrangementet fikk ogaå besøk fra Østerrike.Fin Steyr med campinginnredet påbygg. 
Arrangementet fikk ogaå besøk fra Østerrike.Fin Steyr med campinginnredet påbygg. 
Unimog kan vel trygt kalles fjellgeit?
Unimog kan vel trygt kalles fjellgeit?
Herlig Saurer 5D. 
Herlig Saurer 5D. 

 

A.I.T.E. forsøker alltid å organisere arrangementene slik at det skal bli en opplevelse for hele familien. På søndag ettermiddag kunne deltagerne besøke Villa Taranto i Verbania, en vakker park med planter og blomster fra hele verden. På kvelden var det en stor middag med 170 deltagere, inkludert medlemmer, venner og lokale myndigheter. Under middagen var det også en minneseanse for de 43 som omkom da motorveibrua Morandi Bridge i Genoa kollapset. En av deltagerne på middagen var yrkessjåføren Giancarlo Lorenzetto, som kjørte sitt vogntog ut på brua da den kollapset (14. august 2018), men mirakuløst overlevde ulykken. Han ble utnevnt til æresmedlem av A.I.T.E. for å vise foreningens støtte og vennskap.

Også flere andre ble hedret for sin innsats i foreningen. De er opptatt av at A.I.T.E. først og fremst er en forening for mennesker, for venner, og til slutt for å ta vare på transporthistorien.

På søndag morgen gikk veteranbilparaden fra Verbania til Stresa av stabelen, godt hjulpet av lokale politimyndigheter. I Stresa ventet politiet rett før byen, og sørget for at alle kjøretøyene kom trygt på plass på torget Ambarcadero. Her var det fullt av entusiaster og turister, mange ventet på å ta båten ut til øyene i innsjøen. Det ble så en veldig fin kjøretur langs Maggiore-sjøen. Etter at paraden var gjennomført ble deltagerne fraktet med båt ut til Borromeo-øyene i Maggiore-sjøenfor lunsj, deretter ble det et besøk i Park of Villa Pallavicino.

Skal si de slår på stortromma når de arrangerer veteranbilløp for yrkessjåfører i Italia!

PS. Er du interessert i å vite mer om den italienske organisasjonen? Da kan du sjekke hjemmesiden deres som du finner på denne adressa: www.trasportidepoca.it

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 04 2019

Barsk fireakslet Fiat 691 N. 
Barsk fireakslet Fiat 691 N. 
Det ble liv i de vakre italienske småbyene, da veteranlastebilparaden rullet inn. 
Det ble liv i de vakre italienske småbyene, da veteranlastebilparaden rullet inn. 
Aksler nok! Fireakslet Fiat 180 NC med henger. 
Aksler nok! Fireakslet Fiat 180 NC med henger. 
Fiat 682 N4. 
Fiat 682 N4.