Drømmer du om en slik en?

I sommerutgaven av TransportMagasinet møter du Norges første next-gen snute.

Den har kostet noen sotradollar, men nå er den her!
Den har kostet noen sotradollar, men nå er den her! Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Ønsker du å handle next-gen snutebil til Norge, er Holtan Bil butikken for deg.

Hollandsk kreativitet.
Hollandsk kreativitet. Foto: Frode Tellevik

Den hollandske påbyggeren, Vlastuin Special Trucks B.V., har til nå bygget om et titalls next generation Scania til T-modell, fritt tolket slik påbyggeren selv mener de burde se ut dersom de hadde vært produsert av Scania.

Foruten trekkeren til Kran & Anleggs Teknikk AS, har også Tonerud Transport og bilbergeren, Vang Autoservice, allerede skaffet seg et eksemplar.

Det er danske Poulsen Biler som kontrollerer agenturet fra Vlastuin. Norske Holtan Bil er igjen agent for Poulsen Biler og Scanvo i Sverige. Relasjonene disse tre imellom, henger igjen etter at de samme aksjonærene tidligere drev utleiesentrene NLU, DLU og SLU i sine respektive land.

Rune Holtan kan hjelpe, hvis fristelsen blir for stor.
Rune Holtan kan hjelpe, hvis fristelsen blir for stor. Foto: Haakon Førde

- Det florerer mange rykter om hvor kostbar en Next-Gen T-serie er og jeg kan bare bekrefte at mesteparten stemmer. Det er selvfølgelig utviklingskostnadene for å frembringe nødvendige godkjenningspapirer som gjør dette, og jeg tror det skal selges mange eksemplarer før dette går i null. Dette handler om entusiasme. Prisen er derfor den samme i alle tre landene, forteller daglig leder i Holtan Bil, Rune Holtan.

Han advarer også potensielle kjøpere mot å tro at nå som den første er godkjent i Norge, så blir det enklere for den neste.

- Her er det komiteer hos Statens Vegvesen som skal se på saken og ikke enkelte utvalgte tjenestemenn. De som handler sin prosjekterte T-serie gjennom Holtan Bil får derfor garanti for dette. Ingen registrering, ingen betaling, lover Holtan.

Han merker uansett en stor interesse for konseptet og håper å kunne selge enda et par eksemplarer det neste året.

- Neste ledige bil for salg, har helt lik spesifikasjon som den omtalte bilen i reportasjen og kan stå ferdig i september, avslutter han.

Tøffere blir det ikke!
Tøffere blir det ikke! Foto: Wilco den Hartog / Vlastuin

Den nye tungbergeren som snart er stasjonert i Lærdal kan du lese alt om i TM etter sommeren.

Et abonnement på TransportMagasinet kan du tegne her, så blir du blant de første som får lese godsakene.