Når ikke 90 er fort nok...

Den polske bileieren hadde fjernet fartsbegrenseren i ni biler. Er tidligere anmeldt for 24 tilfeller av magnetjuks på fartsskriver.

Ilustrasjonsbilde fra Vegvesenets eminene forklaring på hvordan fartsgrenser settes.
Ilustrasjonsbilde fra Vegvesenets eminene forklaring på hvordan fartsgrenser settes. Foto: Faksimile
Publisert

TRANSPORTKRIM: Det er vårt danske søsternettsted Transportmagasinet.dk som melder fra en rettsak i Kolding denne uken.

Saken startet for over 2 år siden, da en av sjåførene til den 66-årige bileieren fra Polen ble stoppet på motorveien i Kolding 15. mars 2018.

Ved gjennomgang av kjøretøyet, oppdaget politiet at det var tuklet med fartsbegrenseren. Den etterforskningen har åpenbart ballet på seg, for retten handlet denne uken på stand om ni slike tilfeller på hans biler, men kun tilfeller fra 20. februar i år og fremover.

Dommen faller på tirsdag i neste uke. Avisen Jydske Vestkysten, som først omtalte saken, forteller at det er lagt opp til straff med bøter på 9.000 kroner per tilfelle.

Den danske avisen nevner også at mannen tidligere er anmeldt for 24 tilfeller av magnetjuks med fartsskriver - men at disse anmeldelsene er utgått på dato før rettsmøtet ble satt...

Akkurat det, foreldelse av anmeldelser, er et fenomen norske utekontrollører også kjenner til her hjemme.

Den danske avisene tipser dessuten de av sine lesere som måtte ha dårlig tid og riktig svak moral: "Der findes forskellige måder at snyde med hastigheden på, blandt andet det såkaldte nøgletrick, hvor chaufføren hurtigt slukker og tænder for lastbilen. I nogle lastbiler kan chaufføren dermed opnå at køre hurtigere end begrænsningen, da begrænseren ikke kan nå at tænde, inden de andre elektriske systemer er oppe at køre igen."