23948sdkhjf

Kamaz 4326 4x4:: Ekstrem lastebil for ekstreme utfordringer!

Kamaz, det russiske lastebilmerket vi først og fremst forbinder med militærbiler, er en ikke ubetydelig lastebilprodusent. Og i motorsport gjør de det bra. Vi traff Dakar-teamet til Kamaz i Finland.

Vi var egentlig på vei til Karjaa i Finland for å oppleve nye Sisu Polar Euro 6 i våres, men da vi nærmet oss fabrikken fikk vi beskjed om at vi skulle møte i et grustak et lite stykke unna fabrikken. Ikke så underlig med tanke på at vi tross alt skulle prøvekjøre en tippbil. Overraskelsen var derfor stor da det første kjøretøyet vi støtte på i grustaket var en Kamaz 6x6 rigget for race og med russiske skilt. Hva i alle Verden!

Fiskesuppe

Rett nedenfor i gropa sto en Kamaz 4x4 racerbil med dekor som tydet på at dette var folka som hadde vært med i det meget krevende Dakar Rally (som for øvrig ikke går i nærheten av Dakar lenger, men derimot i Sør-Amerika). Bak lastebilen var det rigget opp et partytelt med langbord og det hele.

-Du får komme og hilse på Dakar-teamet til Kamaz Trucks, sa vår finske Sisu-kontakt, og som sagt så gjort.

Vi håndhilste på hele teamet, benket oss ved langbordet sammen og fikk servert en aldeles nydelig fiskesuppe. Å påstå at praten gikk lett er en lett overdrivelse, omringet av finner som stort sett ikke sa noe, og russere som ikke var spesielt gode i engelsk, ble det en litt underlig seanse. Men hyggelig var det!

På vei hjem

Da jeg spurte hva som hadde bragt dem til de dype finske skoger var svaret: «Vi er på vei hjem til Tatarstan fra Argentina, og svingte innom Sisu på veien». Du store alpakka; da snakker vi litt av en transportstrekning. Etter målgang i årets Dakar Rally i Chile ble teamene fraktet tilbake til Europa med skip. Deretter har de hjulkjørt løpsbilene fra Nederland og hjemover, og altså stukket innom Karjaa i Finland. Derfra skulle de innom St. Petersburg og flere andre steder, før de til slutt var hjemme på fabrikken i byen Naberezhnye Chelny, Tarastan. Det er en reiserute det virkelig står respekt av, spesielt med tanke på at lastebilene ikke akkurat kan vise til det ypperste av komfort!

Om Kamaz Trucks:

Beliggenhet: I republikken Tatarstan, om lag 800 km øst for Moskva.

Etablert av myndighetene i Sovjetunionen i 1969.

Første lastebil ble produsert i 1976.

Årsproduksjon: 93.600 lastebiler i året. Det russiske forsvaret benytter Kamaz lastebiler.

Ansatte: Ca. 59.000

Eksporterer til: Blant annet Øst-Europa, Sør-Amerika, Kina, Midtøsten og Nord-Afrika. Annet: Kamaz lastebiler har vunnet Dakar Rally 12 ganger, senest i år. Har et teknisk samarbeid med Sisu Auto. På bilene i Dakar-rallyet benytter de aksler fra finske Sisu, og de har også med Sisu Polar som servicebil.

På tur

Etter at maten var inntatt var det på tide å se nærmere på de råtøffe racetruckene. Det vil si det var 4x4-versjonen som var selve løpsbilen her, mens 6x6-lastebilen var med som servicebil. Jeg fikk tilbud om å bli med på en prøvetur og var ikke sen om å takke ja. Etter en klatreøkt som involverte forhjulsnav, knastedekk og skjermer var jeg omsider på plass i et veeldig trangt førerhus, spekket med navigasjonsutstyr, instrumenter, brytere og et solid veltebur. Sjåføren fyret opp den 19 liter store V8-motoren og vi «tok av» til en V8-lyd enhver Scania-entusiast ville blitt misunnelig på. Sjåføren min kunne fortelle at V8eren hadde en effekt på 1100 hk (en effektgrense som arrangørene har satt etter en dødsulykke med en DAF for noen år siden), og et dreiemoment på 4000 Nm. Ta med i beregningen at hele kjøretøyet hadde en totalvekt på 8500 kg så blir det et relativt greit regnestykke når det kommer til effekt pr. kg.

Sisu-aksler

Nå skal det også nevnes at Dakar Rally vel er mer et enduroløp (utholdenhet) enn et rally. Sakene skal med andre ord takle ekstrem påkjenninger over lang tid. Nå er det mange samarbeidspartnere som er med på et prosjekt som dette. Blant annet har løpsbilene til Kamaz Sisu-aksler, og teamet har også handlet et par Sisu Polar som servicebiler. At Kamaz har plukket førsteplassen 12 ganger sier litt om hva denne lastebilprodusenten får til, men det sier også mye at de velger nettopp Sisu som underleverandører av aksler. Det siste var ikke minst Sisu stolte av da vi var der.

I ettertid har det jo skjedd en negativ utvikling med krisen i Ukraina. Og for de som har fulgt med så er det stort sett snakk om militærlastebiler fra Kamaz som benyttes i konflikten. Det er kanskje ikke like positivt for imaget som at de vant årets Dakar Rally?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.065