Her er Peugeot e-Boxer

Stor elektrisk varebil med bedre rekkevidde enn vi er vant med i dette segmentet.

I klassen store varebiler er det foreløpig Maxxus og Crafter som har noe å tilby. Nå kommer PSA.
I klassen store varebiler er det foreløpig Maxxus og Crafter som har noe å tilby. Nå kommer PSA. Foto: PSA
Sist oppdatert

Peugeot har akkurat vist elektriske e-Expert, og følger nå opp med en enda større varebil med null utslipp. De skal heller ikke denne gangen på akkord med egenskapene, for E-Boxer laster opp til 1.890 kilo og 17 kubikkmeter. avhengig av karosseri, står det i pressemeldingen.

Bilen er tilgjengelig i Norge på slutten av året, men prisene er ikke klare enda.

Den norske importøren har bestilt biler fra november-produksjonen og skal ifølge planen være i landet litt før nyttår (dog med noe koronaforbehold).

eBoxer kommer inn i et marked med bare tre reelle alternativer.
eBoxer kommer inn i et marked med bare tre reelle alternativer. Foto: PSA

20 eller 34 mils rekkevidde

Peugeot e-Boxer kan tilby et batteri med 37 kWt eller et med 70 kWt, og henholdsvis to rekkevidder, 200 km og 340 km WLTP.

Det er gode tall i dette segmentet hvor du i dag kan velge mellom Maxus EV80 (19 mil), Volkswagen e-Crafter (17 mil), MAN eTGE (17 mil) og Renault Master ZE (13 mil).

Slik så statistikken ut for elektriske varebiler etter juli 2020.
Slik så statistikken ut for elektriske varebiler etter juli 2020. Foto: OFV

Effekten er 122 hestekrefter og 260 newtonmeter, fire lengder (4,93 meter til 6,36 meter), tre høyder (2,25 meter til 2,76 meter) og et innvendig volum som er identisk med dieselmodellene.

To rekkevidder (200 km og 340 km) og to batterivalg med enten 37 kWt eller 70 kWt.
To rekkevidder (200 km og 340 km) og to batterivalg med enten 37 kWt eller 70 kWt. Foto: PSA

De fire lengdene baserer seg på tre akselavstander på henholdsvis 3 meter, 3,45 meter og 4,03 meter. Sammen med tre høyder blir det en rekke varianter med lastekapasitet fra 8 til 17 kubikkmeter.

I tillegg til dette vil e-Boxer leveres som chassis med én seterad, chassis med to seterader og gulvmodell med én seterad i førerhytta.

Peugeot e-Boxer beholder designet som er kjent fra dieselmodellene, men får noen unike tegn på at det er en nullutslippsbil. Den får en «e-Boxer»-logo bak, «e» på sidene og tanklokket er erstattet med ladekontakt.

Tre knapper

Innvendig får den elbil-instrumentering og girvelgeren er erstattet med knapper. Den får også et bakspeil med et display som viser batteritilstand, rekkevidde, volt, ampere og valgt gir (D, N eller R).

Dette er gearvelgeren.
Dette er gearvelgeren. Foto: PSA
Navi på 9-tommers skjerm blir tilgjengelig.
Navi på 9-tommers skjerm blir tilgjengelig. Foto: PSA

- Vi ser frem til å delta i den største klassen med nullutslippsbiler. E-Boxer kommer med 122 hestekrefter og kvalifiserer dermed til 50.000 kroner i Enova-støtte. Vi er sikre på at en rekke store transportører vil se nytten av et elektrisk alternativ med god rekkevidde i denne klassen, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA-varebil hos Bertel O. Steen.

Utstyr:

Stereo med blåtann, 5-tommers skjerm og multifunksjonsratt - Ryggeassistent - Klimaanlegg - Automatiske lys og pussere - Elektrisk justering og varme i speil

Tilvalg:

Navigasjon med 9-tommers skjerm - Ryggekamera - Active Safety Brake - Filskiftevarsler - Skiltleser - Automatiske fjernlys - Blindsonevarsler - Cruise Control - Grip Control og Hill Descent Control (nedstigningsassistent) - LED-kjørelys

Bilen kommer også i en Citroen-versjon, mens Fiat Ducato får en egen E-versjon.

Denne saken ble første gang publisert 31/08 2020, og sist oppdatert 01/09 2020