(H)el-dekkende fra Renault

Første leverandøren i markedet som kan levere både elektriske vare- og lastebiler.

Fra 3,5 til 26 tonn elektrisk.
Fra 3,5 til 26 tonn elektrisk. Foto: Renault
Publisert

Renault lanserte tidligere i år den elektriske varebilen Renault Master ZE. Nå følger de opp med to lastebiler i 16 og 26 tonns segmentet.

– Vi har allerede fått en rekke henvendelser, sier Viggo Noreng, kommersiell direktør for Renault Trucks.

Det skulle ikke gå mer en snaue to minutter etter at Viggo Noreng delte en post på sin LinkedIn-profil, før den første henvendelsen dukket opp.

Viggo Noreng
Viggo Noreng Foto: Henning Ivarson

- Den første meldingen dukket opp umiddelbart, og etter det har det kommet en god del henvendelser.

Renault Trucks Norge har booket fem byggeplasser på fabrikken i Blainville i Frankrike, men vurderer nå om dette holder.

- Vi har mulighet til å få tildelt noen plasser til, men vi må bestemme oss raskt, for det er en voldsom interesse i Europa også.

Renault vil i tillegg til Master ZE kunne tilby en D Wide ZE 26 tonn og en D ZE 16 tonn. Dette gjør Renault Trucks til den foreløpig eneste leverandøren i markedet som kan levere både elektriske vare- og lastebiler.

Fakta Renault D/D Wide

Batteripakke 200/300 kwh batteri Motor Opptil 300KW Rekkevidde Inntil 30 mil under optimale forhold Ladesystem AC (22kW) eller DC (50-150kW) CCS Combo 2 Ladehastighet 1 – 11 timer Nyttelast Inntil 11 tonn

Bilene vil leveres med to alternative batteripakker, en omfattende utstyrsliste som standard, og med komplett serviceavtale.

- Vi sikter oss inn på distribusjon og renovasjon, og vil gjøre nøye vurdering av bruksområdet for bilen, før vi lager en bestilling, sier Noreng.

- De fleste lastebiler i dette segmentet går mellom 4 og 10 mil per dag. Selv under svært krevende forhold, vil derfor disse bilene fungere godt innenfor sjåførens grense for rekkeviddeangst.

Produksjonen starter uke 11, og de første bilene vil kunne leveres innen slutten av andre kvartal 2020.