23948sdkhjf

Gangstø Transport AS i Vikebygd: En sjelden DAF i skogen

De siste 10 årene har en DAF XF 95 hentet ut tømmer i skogene på Vestlandet. Nå skal den trofaste sliteren snart over i lettere arbeid. Vi tilbrakte en dag sammen med hollenderen og sjåfør Ørjan Gangstø.

Vi er usikre på om det finnes flere DAF tømmerbiler enn denne her i landet. Ørjan tror ikke det gjør det. Så hvordan gikk det til at han valgte hollandsk redskap for ti år siden?

- Vi kjøpte vår første nye DAF 95 i 1997, en planbil med tømmerstøtter. Far kjørte tømmer, bilvrak og returplast med den bilen de første årene. Vi kjøpte enda en i 2000, også den 6x2 uten navreduksjon. Vi hadde litt trøbbel med motorstyringen på den første av dem, men den neste gikk som en klokke og var suveren til tømmerkjøring. Derfor bestemte vi oss for å kjøpe denne i 2003, denne gang med tandem, forklarer Ørjan.

Dårlig vei

Bilen er bygget opp med containerramme og fungerer som kombiløsning.

Men etter bare en uke med containerkjøring, har den de siste ti årene kun gått med tømmerstaker. Slikt er ikke alltid like lett å forutse.

Ørjan mistenker at han og de to andre tømmerbilene i selskapet opererer på endel dårligere veier enn tømmertransportørene på Østlandet.

56 tonn

- Vi har mye smale veier her, som ofte krever at vi kjører singel bil. En tredjedel av tømmerlassene vi henter er med singel bil. Det optimale for oss ville vært fireakslet bil med treakslet henger, men vi møter på vektproblemer i så måte. Hvis vi skal dra med oss en aksling ekstra, vil vi tape for mye penger. Kunne vi kjørt 56 tonn på 19,5 meter, ville det vært ideelt, mener han.

God tone

Gangstø Transport henter tømmer i hele Rogaland og en tredel av Hordaland.

Fast avtale har de med Vestskog BA, men også Nortømmer AS står på kundelisten. - De opererer i samme området, så vi bytter skilt i fronten alt etter hvem vi kjører for. Vi prøver å være fleksible og ha en god tone med alle, sier Ørjan.

Uhellet

I grålysningen laster vi neste lass med tømmer. Denne gang i Stokkadalen. Det spesielle tømmeret skal til en gård i Vikedal der de driver produksjon av utemøbler.

Tømmerkjøring er ensomt arbeid, ofte langt fra folk. Ørjan tar alltid med seg telefonen, sånn i tilfelle. Fembarnsfaren har lært at uhell kan skje.

- En gang jeg satt og kranet tømmer, løsnet håndbrekket på bilen. Den rullet nedover en skråning og veltet, men jeg fikk kastet meg av, forteller Ørjan.

Fikset bilen

Mørbanket ble han funnet av en tilfeldig forbipasserende som luftet hunden og hadde hørt bråket. Ørjan tok seg ned til bilen og knuste sideruten med en stein for å få stanset motoren. Så bar det til sykehus i ambulanse. Han slapp unna med blåmerker og brukne ribben.

- Forsikringsselskapet ville kondemnere bilen, men vi valgte å kjøpe vraket. Vi byttet hytte og motor på eget verksted og fikk hjelp av Scania til å rette rammen. Den er ikke helt den samme å kjøre som før ulykken, men den har gått knirkefritt både før og etter, smiler han.

Volvo

Ørjan er utdannet lastebilmekaniker og rakk noen år på Volvo sitt verksted i Haugesund før han ga seg i kast med familiebedriften.

Når nå DAF'en skal pensjoneres fra tømmerkjøringen håper han å få mer tid til å være hjemme i Vikebygd og hjelpe til på verkstedet. Time will show...

Vi losser det neste tømmerlasset på kaien på Utbjoa, med en havørn som eneste selskap.

Siste lasting venter i Bjoa, før vi setter kursen mot Vikebygd, der familiebedriften holder hus.

Plast

Ørjans far, Kjell, var sjømann frem til 1990. Da ville han i land for å få litt mer fritid og han kjøpte brorens tømmerbil, en Volvo F89.

- Like etter falt prisene på tømmer og kjøringen stoppet opp. Da begynte vi i stedet å samle inn plastikk fra industri og landbruk, en ide vi utviklet sammen med det lokale renovasjonsselskapet, forteller han.

Gangstø Transport samlet inn plast fra rundballer og gjødselsekker og sendte til et mottak i Sverige. Dette driver de med fortsatt, men nå henter de plast fra hele landet i konkurranse med 120 andre aktører som driver med dette.

All inntransporten foregår med båt eller bil.

Østen

Gangstø Transport har opparbeidet seg en stor kundekrets gjennom alle disse årene og er i dag tredje størst i landet på dette feltet. Etter innhenting blir plasten sortert på anlegget i Vikebygd, før det selges på spotmarkedet.

- Vi selger en god del til Holland, men både Kina, Taiwan og Hong Kong er på kundelisten. Vi laster plasten enten på bil eller i container, før plasten sendes til en omlastingsstasjon i Tyskland, der kundene sjekker kvaliteten før de gir bud på varene.

Egen transport

Denne virksomheten gir mye kjøring til våre egne biler. Vi sørger for nærmere 90 % av kjøringen til egne biler, i form av tømmer, plast, langtransport og renovasjon.

Vi har fire biler som går på renovasjon, etter at vi kjøpte opp et selskap nylig.

Det blir mange arbeidstimer med så mange jern i ilden. Det er vel ikke en dag under 12 timer på jobb, innrømmer Kjell som fyller 60 om kort tid og fortsatt jobber for tre.

Den eneste?

- Skal du ha fri må du reise vekk, konkluderer han og innrømmer at han kunne tenke seg å trappe ned litt etter hvert.

Går det som familien håper, vil Ørjan avlaste ham endel i tiden som kommer.

Etter planen skal han trappe ned tømmerkjøringen i likhet med sin trofaste DAF XF95.

Det var uansett artig å få oppleve en hollender i skogen. Kanskje den eneste i landet?

Gangstø Transport AS

Bedriften er etablert på Dommersnes Industriområde i Vikebygd i Rogaland.

Her disponerer de 35.000 kvadratmeter som hovedsaklig brukes til sortering og pakking av returplast i datterselskapet Pioner Plastic AS. I fjor samlet de inn og videreformidlet 5500 tonn plast for gjenvinning, fra landbruk og fiskeindustri. I tillegg til nett og tauverk fra fiskeindustrien.

Gangstø Transport ble i 2010 kåret til årets bedrift i Vindafjord kommune.

Disponerer tre tømmervogntog, et flisvogntog og fem containervogntog, i tillegg til fire renovasjonsbiler.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.095