Entreprenør til retten for brudd på kjøre- og hviletid

- Skyldes misforståelser, sier bedriftens advokat, Robert Aksnes.

Sverre Isachsen avbildet i tidligere og triveligere Tungt-sak, på Dyrsku'n 2018
Sverre Isachsen avbildet i tidligere og triveligere Tungt-sak, på Dyrsku'n 2018 Foto: Fredrik Saugstad, arkiv
Publisert Oppdatert

Det er Sverre Isachsen Anlegg & Transport AS i Hokksund som ifølge er ilagt et forelegg på 60.000 kroner av politiet i Sør-Øst, etter det som antagelig har vært en foretakskontroll.

I følge Drammens Tidende skal forelegget omfatte forhold rundt fem ansatte sjåfører.

Fire av dem skal i følge påtalemyndighetene ha tatt ut sjåførkortet av skriveren for pause, men skal likevel ha fortsatt kjøreturen. Tre av disse har kjørt mer enn tillatt kjøretid.

Det femte bruddet gjelder fartsskiverdata som ikke er sendt inn etter forespørsel fra vegvesenet.

Ettersom hendelsene skjedde for en stund tilbake, i mars og april 2018, er forelegget redusert fra 100.000 til 60.000 kroner. Forholdet er berammet for Kongsberg og Eiker tingrett 20. august.

Tungt.no har bedt daglig leder Sverre Isachsen om kommentar. Han henviser videre til selskapets advokat Robert Aksnes i Vectio, også velkjent fra sitt arbeid for NLF.

Advokat og partner Robert Aksnes i Vectio.
Advokat og partner Robert Aksnes i Vectio. Foto: Eli Berge

Aksnes sier at at flere av forholdene i forelegget skyldes misforståelser, og som vil bli oppklart i brev til politiet i løpet av kort tid. Han mener at foretaket ikke er strafferettslig ansvarlig.

- At denne saken er sendt over til retten skyldes nok aller mest forsinkelser grunnet korona. Politidokumentene kan jeg ikke sende fra meg i posten, og frem til nå har det ikke vært mulig med et fysisk møte der vi kan gå gjennom saken. Vi har berammet møte i neste uke, og når politiet har fått vårt syn på saken får vi se hva som skjer videre, sier Aksnes på sedvanlig diplomatisk vis til Tungt.no.

- Da kan forelegget ettergis, endres eller opprettholdes.

Etter det Tungt erfarer, vil anførselen være at langt det meste som ligger til grunn for forelegget ikke kan tilskrives bedriftens ansvar.