Legendariske anleggsbiler

Tunge anleggsbiler har en lang tradisjon hos Mercedes-Benz. Her skal vi presentere fire legendariske modeller som har blitt tatt vare på. To med snute, og to bulldog-versjoner.

1955 Mercedes-Benz LAK 315. 
1955 Mercedes-Benz LAK 315.  Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

VETERANLASTEBILER: På et anleggsarrangement i Tyskland for en tid tilbake, der nyheter på anleggsbilene skulle presenteres, viste Mercedes-Bernz også fram fire flotte representanter for anleggsbiler fra 1950 til 1980. Vi snakker om Mercedes-Benz LAK 315, Mercedes-Benz 2624, Mercedes-Benz 2624, Mercedes-Benz 2232 LP og Mercedes-Benz 1635. De to eldste er snutebiler, mens de andre er bulldog-biler.

Du kan abonnere på bladet Veteranlastebilen - trykk HER!

Mercedes-Benz 2232 LP med V10-motor. 
Mercedes-Benz 2232 LP med V10-motor.  Foto: Fredrik Saugstad

Mercedes-Benz LAK 315

Det er noe eget med snutebiler, uansett produsent, og i gamle dager var dette normen i Europa. Selv om flere hadde frambygde versjoner i mellomkrigsåra, var det snutebil som gjaldt. I USA er det slik fortsatt, og snutebilene kalles for bare for «conventional» (konvensjonell).

Mercedes-Bens´store snutebiler var blant tungbilene i femtiåra. Denne modellen ble født i 1950 med betegnelsen L 6000/6600, et navn som indikerte nyttelasten til chassiset. Midtveis i tiåret endre man så betegnelsen. Med en totalvekt på 14,7 tonn og en nyttelast på 7,6 tonn var Mercedes-Benz LAK 315 en av de tyngre allhjulsdrevne modellene på byggeplassen. Under det lange panseret finner vi en sekssylindret forkammerdiesel på 8,3 liter, som yter 145 hk, mens dreiemomentet er på 539 Nm. Gearkassa er på seks trinn, i tillegg til lavserie for off-road-bruk. Toppfart på landeveien var 70 km/t, mens i off-road-modus var toppfarten 46 km/t.

Den fine gule og røde lastebilen er en 1955-modell som eies av Mercedes-fabrikken i Wörth, Tyskland.

1971 Mercedes-Benz 2624, en legende blant anleggsbiler. 
1971 Mercedes-Benz 2624, en legende blant anleggsbiler.  Foto: Fredrik Saugstad

Mercedes-Benz 2624

På slutten av femtitallet innførte Tyskland nye lengdebestemmelser, og de langsnutede lastebilene forsvant. Mercedes-Benz lanserte i stedet en modellserie med kortere snute, der motorens plassering delvis var dratt inn i førerhuset for å spare plass. I 1963 utvidet de modellserien med tunge treakslede varianter for anlegg og nærdistribusjon. De tunge lastebilene ble kjennetegnet av den ovale grillen og de ovale frontlysene plassert i støtfangeren. I løpet av få år ble dette en mektig modell, spesielt på eksportmarkedene. Modellen fikk også en karriere rundt i Verden med montering i Tyskland, Sør-Amerika, Sør-Afrika, Nigeria, Iran og Saudi-Arabia. Denne modellen fikk et meget langt liv. Offisielt stoppet produksjonen i Tyskland på slutten av 70-tallet, men modellen ble produsert i små serier helt fram til 1995 (de siste årene for eksport til Midt-Østen).

Du kan abonnere på bladet Veteranlastebilen - trykk HER!

I løpet av årene ble motoriseringen endret fra forkammer-diesel, til direkte innsprøytning. Modellen i denne reportasjen er en 1971 Mercedes-Benz LK 2624 6x4 med en OM 355 rekkesekser på 240 hk, med et dreiemoment på 814 Nm. Motorvolumet er 11,6 liter. Lastebilen tilhører Commercial Vehicle Veteran Center i Oberhausen, Tyskland.

Velvoksen dumperkasse!
Velvoksen dumperkasse! Foto: Fredrik Saugstad
Forgjengeren til Mercedes-Benz Actros. 1987 Mercedes-Benz 1635. 
Forgjengeren til Mercedes-Benz Actros. 1987 Mercedes-Benz 1635.  Foto: Fredrik Saugstad

Mercedes-Benz 2232 LP

Snute eller bulldog, det var et evig diskusjonstema blant lastebilfolket. Hos Mercedes-Benz tok det lang tid før den frambygde LP-serien solgte mer enn den kortsnutede L-serien. «L» står for lastebil (Lastkraftwagen), mens «P» står for Pullman, et navn som skulle bringe tankene til de luksuriøse Pullman-jernbanevognene. Mercedes-Benz LP-serien Cubic cab hadde premiere våren 1963. Det firkantede førerhuset kunne by på god plass og ble ansett som et sofistikert førerhus. Den første generasjonen hadde ikke tippbar hytte, derfor var den utstyrt med en rekke service-luker. Onde tunger kalte derfor modellen for «adventskalender». Men tippbart førerhus kom på plass etter hvert.

I 1969 kom en ny serie V-motorer i bruk på denne lastebilmodellen. Den sterkeste kom i 1971, en V10 på 15,9 liter, med 320 hk og 1010 Nm. Det er denne motoren som står i 1975-modellen vi her presenterer.

Mercedes-Benz 1635

New Generation, eller “NG”, var det treffende navnet på den nye serien som ble lansert i 1973. Dette ble fulgt opp i 1980 med «NG 80», I 1985 med “NG 85», og med «SK» (Super Klasse) i 1988. Modellserien holdt stand inntil 1996 da den ble erstattet av Mercedes-Benz Actros. Selv om førerhuset fikk sine endringer opp gjennom årene, var det en lastebil med et gammeldags utseende som ble pensjonert i -96.

Under hytta på den tunge serien lå de velkjente V6-, V8- og V10-motorene med effekter fra 192 hk til 320 hk. Med denne serien innførte Mercedes et modulært system for førerhus, rammer og drivlinje, for transportområdene anlegg, nærtransport og langtransport. Med denne serien lastebiler la Mercedes snutebilene bak seg og de utalte offentlig; «fordi de frambygde lastebilene er framtiden». I løpet av modellseriens karriere gjennomgikk den stadig forbedringer. Blant annet ble motorene stadig sterkere. Den store V10eren imponerte med et motorvolum på 18,3 liter og en effekt på 352 hk uten turbolading. Den siste generasjonen V8-motorer endte med en effekt på 530 hk og 2300 Nm i dreiemoment.

Bilen som her er avbildet er en 1987 Mercedes-Benz 1635 trekkvogn med semitrailer. Motoren er på 354 hk og et dreiemoment på 1600 Nm. Denne modellen fikk EPS-gearing, som var en halvautomatisk gearbetjening, og forgjengeren til dagens Powershift fra Mercedes-Benz.

Du kan abonnere på bladet Veteranlastebilen - trykk HER!

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Veteranlastebilen nr 04 2019