Et skritt mot sjåførstreik?

Lønnsforhandlingene mellom de to store fagforeningene og de to store arbeidsgiverforeningene i godstransporten har brutt sammen.

Joa, man bør forlange lønn for strevet. Yrket er egentlig ikke dårlig betalt med rett kjøring. Det finnes også dem som tjener langt over minstelønn
Joa, man bør forlange lønn for strevet. Yrket er egentlig ikke dårlig betalt med rett kjøring. Det finnes også dem som tjener langt over minstelønn Foto: Sondre Sjong, arkiv
Sist oppdatert

ARBEIDSLIV: Det er Lastebileierforbundet (NLF) som melder dette på sine hjemmesider:

"Sent onsdag kveld brøt Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet lønnsforhandlingene med NLF og NHO Logistikk og Transport.

– Vi forsøkte så godt vi kunne å komme i land innenfor frontfagets rammer, men det var dessverre ikke mulig, sier NLF-direktør Geir A. Mo i en kommentar."

Det normale neste skrittet er da mekling hos Riksmekleren. Akkurat når det skjer er imidlertid uvisst, ettersom det for tiden er ganske lang kø hos Riksmekleren.

Forhandlingene gjelder tariffavtalene innen Godsbilavtalen og Transportoverenskomsten.

Fra YTF sin side opplyses det at det nå er varslet plassoppsigelser for samtlige medlemmer på begge avtaler.

- Arbeidsgiver viste liten forståelse for våre krav om å heve minstelønnen og lønnsnivået i bransjen generelt. Vi valgte derfor å bryte forhandlingene, uttaler forhandlingsleder Linda Jæger.

Les mer om ikke minst minstelønn hos det tredje fagforbundet, TLF. Klikk her :)