Etter noen mil: MercedeS Atego

Jans ledestjerne

Jan Bakken har kjørt langtransport, lokal- og spesialtransport. Nå befinner den erfarne sjåføren seg bak rattet på en Atego. Hvordan funker det?

- Dette er min fjerde Atego, men min første 12-tonner. Jeg hadde 220 hk og automatkasse på 7,5 tonnerne jeg tidligere hadde også. Men nå er automatkassa blitt mye bedre. Denne bilen trekker dessuten bedre på lavere moment enn tidligere. Driftsikkerheten er det viktigste for meg. Dessuten er helluft kjekke greier. Tolvtonneren er den minste  Mercedesen der du kan få dette.
- Dette er min fjerde Atego, men min første 12-tonner. Jeg hadde 220 hk og automatkasse på 7,5 tonnerne jeg tidligere hadde også. Men nå er automatkassa blitt mye bedre. Denne bilen trekker dessuten bedre på lavere moment enn tidligere. Driftsikkerheten er det viktigste for meg. Dessuten er helluft kjekke greier. Tolvtonneren er den minste  Mercedesen der du kan få dette. Foto: Svein-Ove Arnesen
Publisert Oppdatert

Etter noen mil er en fast spalte i TransportMagasinet hvor vi sammen med sjåføren går detaljert gjennom erfaringene med en nyere bil.

DAGLIG BRUK:

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller plundrete?

– Enkelt. Det er jo ikke peilepinne til oljen. Her sjekker jeg alle punktene via ratthendelen.

– Brukes automatiserte sjekkpunkter/fjernsjekk i app eller annet?

– Nei

– Påfylling av AdBlue, spylervæske OK?

– Ja. Det er på samme side og påfyllingen går greit.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

– Jada. Her er det lite banning. Det er ikke mange som har tolvtonner med helluft. Dette er den minste fra MB som du får levert med helluft. Det er godt på min kjøring med mange fartsdumper osv.

Spesifikasjoner: Atego 12.23. 4x2

Serviceavtale: Ingen

Tatt i bruk: April 2017

Type kjøring: Kjører for et stort vaskeri som forsyner kommunen og hotellvirksomheten i området.

Km.stand: 80.500 km.

Finansiering: Banklån.

Hvem har bygget påbygget og hvorfor: Nor-Ka. Bertel O. Steen har avtale med dem.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

– Ja. Det er akkurat passe høyde på denne bilen. Den er så lav at det er enkelt.

– Hvor ofte har du være på verksted for å oppdatere bilen?

– En gang. Da oppdaterte de lineguard slik at den ikke skulle slå inn så fort. Det ble ikke bedre. Den ser ut til å reagere på skilt eller noe. Det er på de samme plassene.

HYTTELIVET:

– Førermiljø, plusser og minuser?

– Det er fint med skapet mellom setene. Lokket kan vippes framover. Det er ikke papir på leveringene på min kjøring, så jeg trenger ikke plass til det

Når det gjelder minuser, må jeg nesten
tenke meg om. Det meste fungerer bra, men da jeg kjøpt bilen, fikk jeg ikke bestilt den med DAB-radio. Pioner-anlegget som nå
sitter der, kan ikke styres fra ratthendlene. Jeg får regulert volumet, men ikke skiftet kanal
eller annet.

– Sikt og blindsoner?

– Jeg føler ikke det er noen særlig blind-soner. Speilene dekker ikke mye heller.

– Hvor nær bilen ser du asfalten?

– 377 cm

– Hvordan fungerer kantina? Kjøleskap,
muligheter for å smøre mat.

– Spiser ikke i bilen. Jeg er innom vaskeriet tre-fire ganger om dagen. Kantina der fungerer til gjengjeld utmerket, ha ha.

Jan Bakken (54)

Bosted: Hønefoss

Fartstid: 33 år

Kjørt mest: Volvo

– Inngang, stigtrinn, håndtak OK?

– Jeg flyr jo ut og inn mange ganger. Her er det ett trinn mer enn på 7,5 tonneren. Jeg måtte venne meg til det, men det fungerer godt.

Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– Tre trinn og 99 cm.

– Bevegelighet. Har du nok gulvplass?

– Ja. Det er jo ikke flatt gulv, men det er plass slik at du greit kommer fra sjåførsiden og over til passasjersiden om du har parkert slik at du må ut den veien.

– Bruker du passasjersetet mye når bilen står stille?

Sjåførens melding til fabrikken:

DETTE ER GENIALT:

– Mange er raske til å svare motor og girkasse. Jeg vil heller trekke fram driftssikkerheten. Det er nok mye av grunnen til at jeg har kjøpt Atego for fjerde gang. Det er lite tull. Ellers må jeg jo si at automatkassa er blitt bra.

DETTE BØR FORBEDRES:

– At det ikke er klimaanlegg. Her er det manuell aircondition. Jeg kan ikke stille inn gradene. Dessuten kan det ikke bestilles varmer som både tar kupé og motor. Kun varmer til kupé. På den forrige bilen monterte jeg en webasto, men det ble bare tull. Her har jeg derfor vanlig motorvarmer.

– Nei.

– Har du nok lagerplass? Mer av små eller store rom?

– Nei. Er godt nok for mitt bruk.

– Har du speil? Innvendig belysning OK?

– Er ikke speil her, men det hadde nok ikke gjort noe med mer innvendig belysning. Det er ikke storveies. Skulle vært et ordentlig lys i midten av kupeen.

– Solskjermer, lett å betjene og ikke minst; virker de?

– Solskjermen jeg trekker ned på dørsiden er gull verdt. Det har jeg ikke hatt tidligere. Ellers rekker jeg godt bort til solskjermen på passasjersiden fra førerplassen. Det er en god ting. Alt fungerer.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– Det har jeg gjort. Det er treimitasjon og grå tysk plast.

– Noe som støyer eller klirrer?

– Eeeh. Nei. Da jeg bestilte bilen var det et tilvalg om ekstra støydemping. Det ble anbefalt og jeg valgte det.

– Har du nok egnet plass til papirer og slikt?

– Ja.

– Vindsus?

– Hva var den utløsende faktor for at dere kjøpte akkurat denne bilen?

– Årsaken til at jeg valgte MB første gang var rett og slett at Scania ikke hadde 7,5 tonner og jeg likte ikke Volvos gamle FL6. Verken MAN, Iveco eller DAF hadde eget verksted på Hønefoss. Det hadde MB. Nå er dette min fjerde Atego og jeg har aldri opplevd noen problemer. Så ingen grunn til å bytte da.

– Er forventningene innfridd?

– Ja.

– Nei. Det ble kanskje litt da jeg satte på vindaviserne på dørsiden, men det ikke noe å bry seg om.

KJØREEGENSKAPER:

– Retningsstabilitet. Tør du ligge på hvitstripa?

– Ja.

– Kjører du automat eller manuell? Hvorfor?

– Kjører 85–90 prosent automat. Manuelt kun der det er fartsdumper.

– Hva tenker du om denne kassa i forhold til andre du har kjørt?

– Denne er veldig bra. De tidligere kassene var ikke gode. Hadde automat på forrige også.

– Retarder, automat eller manuell?

– Jeg kunne valgt retarder, men gikk for totrinns forsterket motorbrems.

FØRERASSISTENTSYSTEMER:

– Hvilke fungerer bra?

– Alt fungerer. Det er som nevnt lineguarden som av og til krangler litt og slår ut på de samme plassene.

– Hvilke kobler du bort?

– Alt står på.

– Har du opplevd automatisk nødbrems.

– Ja. Det kan skje om du tar igjen en bil som skal inn på en sidevei. Spesielt om du er i en 50-sone og bilen skal inn i en tverrgate. Om bilen ikke er rask nok over, klinker nødbremsen inn. De kan skje selv om jeg allerede er klar over situasjonen og ligger pent på bremsene. Da skvetter jeg noe grådig, haha.

DET DIGITALE INSTRUMENTPANELET:

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja. Det er veldig bra.

– Er det enkelt nok å finne fram i menyene til det du trenger?

– Ja.

– Kan du skreddersy instrumentvisningen til dine behov?

– Aldri sjekket. Er det noe jeg lurer på,
klikker jeg meg fram og er det noe systemet vil si meg, kommer det opp automatisk.

– Har bilen førercoaching fra produsent?

– Nei.

TELEFON, RADIO, MUSIKK, NAVIGASJON:

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Ettersom DAB ikke var alternativ, ble det et Pioner-anlegg. Jeg bruker ikke navigasjon og telefonen funker bra med propp i øret.

KOMMUNIKASJON MED KONTORET/KUNDENE:

– Hvordan holder du kontakt med kjørekontoret og mottar/registrerer oppdrag?

– Legger opp alt selv.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort?

– Manuell. Laster ned på minnepenn.

DESIGN:

– Hvilken lastebil er den peneste å se på og hvorfor?

– Jeg synes den nye Scaniaen er blitt fin. Jeg synes det.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i TransportMagasinet nr 02 2019

Kjekt at man når fram til solskjermen på høyre side fra førersetet.
Kjekt at man når fram til solskjermen på høyre side fra førersetet. Foto: Svein-Ove Arnesen
Oljenivå, kjøretid, lydnivå. Alt er enkelt å bla seg fram til via ratthendelen, mener Jan. Ryggekamera er dessuten perfekt. 
Oljenivå, kjøretid, lydnivå. Alt er enkelt å bla seg fram til via ratthendelen, mener Jan. Ryggekamera er dessuten perfekt.  Foto: Svein-Ove Arnesen
Man slipper stige for å fylle spylervæske.
Man slipper stige for å fylle spylervæske. Foto: Svein-Ove Arnesen
Mercedes-Benz Atego var et kvantesprang da den i 1998 overtok for LK-serien. Helt siden urintroduksjonen har Atego hatt en svært sterkt posisjon både i Norge og i resten av Europa. Første modell gikk til 2004. Faceliftet versjon kom i 2010, og dagens utgave kom tre år senere. Da hadde den arvet mye godteri fra Actros. Nå er jo ny Actros lansert. Det blir spennende å se når arvegodset når ned i rekkene denne gang.
Mercedes-Benz Atego var et kvantesprang da den i 1998 overtok for LK-serien. Helt siden urintroduksjonen har Atego hatt en svært sterkt posisjon både i Norge og i resten av Europa. Første modell gikk til 2004. Faceliftet versjon kom i 2010, og dagens utgave kom tre år senere. Da hadde den arvet mye godteri fra Actros. Nå er jo ny Actros lansert. Det blir spennende å se når arvegodset når ned i rekkene denne gang. Foto: Svein-Ove Arnesen
- Min sønn skulle bo hos meg. Jeg måtte derfor velge bort livet som langtransportsjåfør og heller finne lokal kjøring. Jeg la inn et anbud på kjøring for et vaskeri i 2002 og fikk jobben.
- Min sønn skulle bo hos meg. Jeg måtte derfor velge bort livet som langtransportsjåfør og heller finne lokal kjøring. Jeg la inn et anbud på kjøring for et vaskeri i 2002 og fikk jobben.
Kort vei hjem. Tolvtonneren med lavt chassis ble først lansert i 2005. Det er ett trinn mer her enn på 7,5 tonneren. Ettersom dette er første 12-tonner for Jan, var det litt uvant i starten. Legg også merke til platen med MB-merket. Mercedes-Benz er generelt flinke til å putte logoen sin overalt, men her fant Jan en plass den ikke var, gitt. Derfor kjøpte han selv et skilt og plasserte pent ved stigtrinnet. Orndung muss sein.
Kort vei hjem. Tolvtonneren med lavt chassis ble først lansert i 2005. Det er ett trinn mer her enn på 7,5 tonneren. Ettersom dette er første 12-tonner for Jan, var det litt uvant i starten. Legg også merke til platen med MB-merket. Mercedes-Benz er generelt flinke til å putte logoen sin overalt, men her fant Jan en plass den ikke var, gitt. Derfor kjøpte han selv et skilt og plasserte pent ved stigtrinnet. Orndung muss sein.