Særdeles fornøyd tømmerbilsjåfør

ETTER NOEN MIL med Terje Tørnby og hans Scania S650, de ligger ikke på latsiden. Klokken 04 er de som regel klar til å "dra på skauen". Utenom på vinteren – da liker Terje å starte "litt tidlig", så da drar han klokken 03.

Fint vær og prat med kollegaer gjør Terje til en glad mann bak rattet. 
Fint vær og prat med kollegaer gjør Terje til en glad mann bak rattet.  Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Sist oppdatert

– Daglige sjekkpunkter, enkelt eller?

– Ja, vedlikeholdet er enkelt. Jeg går den daglige runden rundt bilen hver morgen og sjekker for synlige skader. Ellers er det å sjekke informasjonen i bilens display. Scania fleet-appen brukes også med tanke på sjekk for serviceintervall.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske fungerer OK?

– Syns det fungerer veldig bra. Fint at påfylling for AdBlue er ved dieseltanken. Vi har egen tank med AdBlue, så jeg fyller dette hjemme.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

– Ja, denne bilen er bygd slik at jeg enkelt kan ta av skjermene på tandemen. Skal jeg inn på en glatt skogsvei, så stopper jeg, røsker av skjermene og hiver på kjettingene. Vi bruker doble kjettinger, og det tar ca. 10–15 minutter å få på to doble kjettinger. Vi kjører i veldig fine områder, så jeg har ikke så mye behov for kjetting som mange andre i denne bransjen. Har også strøkasser. Disse brukes nok nesten daglig om vinteren. Når jeg står å laster passer jeg alltid på å ha grus under hjulene, da står bilen i ro.

– Enkelt å skifte vindusviskere?

Mann og bil og et smil.
Mann og bil og et smil. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

– Har skiftet, og det er veldig enkelt. Her sitter spylerdysa i vindusviskeren, så da får man skiftet den i samme slengen. Er bare å rive av slangen, skifte visker og sette på igjen.

– Bruker du bilbelte hver gang?

Spesifikasjoner: Scania S650. Normal sovehytte med flatt gulv (ikke Highline). Tandem med navreduksjon. 

Serviceavtale: Gullavtale hos Scania.

Finansiering: Serielån hos Scania Finans.

Tatt i bruk: September 2018. Er i skrivende stund kjørt 94 000 km.

Type kjøring: Tømmerkjøring på Østlandet.

Påbygget: OP Höglunds i Säffle i Sverige har levert påbygg, kran og tilhenger. Kranen er av merket Hiab. 

– Bruker alltid. Det er det første jeg tar på meg hver dag når jeg setter meg i bilen. Føler ikke jeg sitter skikkelig i stolen hvis ikke jeg har det på.

– Når var du sist i kontroll og hvordan gikk det?

– Ja, når var det? Kan det være 3–4 uker siden? Ja, det var på Kongsvinger. Gikk veldig fint, ikke noe problem. Kontrollørene har blitt veldig mye flinkere til å se etter det som er viktig istedenfor å se etter bagateller. Stort sett syns jeg kontrollørene er flinke.

Terje er godt fornøyd med de nye speilene og rattet i sin ett år gamle Scania.
Terje er godt fornøyd med de nye speilene og rattet i sin ett år gamle Scania. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

HYTTELIVET

– Kjører du med skoene på?

– Nei. Her kjører man i sokkelesten. Jeg syns det er mye mer behagelig, og ikke minst blir det mye mindre støv og dritt i bilen. Da er det lettere å holde rent.

– Plusser og minuser ved førermiljøet?

– Alt er egentlig veldig bra, men stolen er for hard å sitte i! Den har blitt bedre sammenlignet med forrige generasjon Scania, men burde vært enda bedre. Rattet liker jeg veldig godt. Det har akkurat mange nok funksjoner og er veldig godt å holde i. Panelet er også veldig oversiktlig. Knappene er der de skal, og jeg rekker alt uten å måtte strekke meg noe spesielt. Og så klimaanlegget! Det har blitt veldig mye bedre. Nå fungerer det slik et klimaanlegg skal fungere.

– Hvor nær bilen ser du asfalten?

– Det har jeg hørt en gang, men husker ikke nøyaktig nå.

– Sikt og blindsoner for øvrig?

– Høyre speil kunne dekket et litt større område. På venstre side har det blitt vesentlig bedre sikt, siden stolen er flyttet litt nærmere døra enn den var i tidligere modeller. Dette har minsket blindsonen på førersiden betraktelig.

– Sover du godt? Er seng og gardiner OK?

– Jeg sover aldri i bilen, utenom en liten hvil i pausene kanskje. Gardinene har jeg faktisk aldri prøvd, men senga syns jeg er veldig behagelig.

TERJE TØRNBY: 33

Bosted: Auli, Akershus

Fartstid: Kjørt i 15 år, siden jeg var 18 – kun avbrutt av et år i militæret. 

Kjørt mest: Helt klart Scania, men litt Volvo har det også blitt ...

Hva gjør du om ti år? Med mindre noe helt uforutsett skulle skje, så kjører jeg tømmer – for Tørnby Transport. Det er en familiebedrift, så jeg fortsetter nok med det. 

– Hvordan fungerer kantina? Hva med kjøleskap og muligheter for å smøre mat?

– Kjøleskapet fungerer veldig bra. Temperaturen holder seg godt, og det er lett å betjene. En stor fordel med disse bilene er at man kan velge om man vil ha to kjøleskap, kjøleskap og fryser, eller kjøl og oppbevaring. Jeg har det siste, og er veldig fornøyd med det.

– Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– Det er 1,65 centimeter i kjørehøyde og totalt 5 trinn før man er inne i hytta.

– Hvor ofte går du inn og ut?

– Av bilen? Hehe, det kan jo bli en del, men har aldri telt. Det avhenger veldig av hva jeg kjører. Drar jeg av gårde med massevirke til Halden for eksempel, så blir det kanskje bare 6–8 ganger i løpet av dagen.

– Bevegelighet, fortell om gulvplassen?

Sjåførens melding
til fabrikken:

DETTE ER GENIALT:

– At det er elektrisk justering av ALLE speil er helt fantastisk. Og så vindusheisen – at vinduet går helt opp eller ned med kun ett trykk!


DETTE BØR FORBEDRES:

– Det burde vært varme i sensorene for cruisekontroll og nødbrems, slik at dette systemet virket selv om det er litt snøføyk.

– Jeg liker veldig godt at det er flatt gulv. Jeg syns det er pent, og det er enkelt å holde rent.

– Hva bruker du passasjersetet til?

– Det blir ikke brukt ofte. Har med noen kamerater innimellom, men ellers er det ubrukt. Det blir jo brukt nå da ...

– Har du nok lagerplass?

– Ja, det er veldig bra! Jeg har ikke overkøye, men skap der også, så her har jeg god plass til utstyr som varmeteppe og termodress. Må ha med en del, slik at jeg klarer meg på skauen om noe skulle skje. Mange steder det ikke er dekning, og da må man ha så man klarer seg en stund. Heldigvis har jeg aldri vært ute for noen alvorlige hendelsen, men en slange kan jo ryke av og til. Da må man være forberedt på å bli stående en stund.

– Hva med innvendig speil og belysning?

– Belysningen er veldig bra. Nå har det jo blitt dimming på nesten alt, slik at man kan stille det etter smak og behag. Innvending speil tror jeg ikke det er. Jeg har i hvert fall ikke hatt behov for det til nå. Skal jeg se meg i speilet klarer jeg meg godt med å se i det utvendige.

– Er solskjermene lette å betjene, og ikke minst; virker de?

– De er lette å betjene, men jeg bruker dem sjelden. Jeg MÅ ha solbriller på, akkurat som bilbelte, så da blir det til at brillene er på når sola skinner.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– Nei, jeg syns jo egentlig fargen som er her er fin. Du har jo mulighet til å velge litt, men jeg liker den innredningen som er her nå.

– Noe som støyer eller klirrer? Vindsus?

– Nei, ikke som jeg har hørt. Vindsus er det heller ikke, det synes jeg er veldig bra.

– Hva gjør deg glad i løpet av en arbeidsdag?

– Hvis det er fint vær. Det gjør mye av dagen. Ellers, å prate med gode kollegaer på telefonen. Det blir MYE prating på telefon. Det blir jo sånn når man sitter alene – enten hører man på radioen eller så ringer man noen. Det blir jo mye unødvendig prating da, men det hører vel med ...

På vei inn på losseplass ved havna på Tofte. 
På vei inn på losseplass ved havna på Tofte.  Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Lasset er godt sikret med automatisk etterstramming. Her fjernes kjettingen før lossing. 
Lasset er godt sikret med automatisk etterstramming. Her fjernes kjettingen før lossing.  Foto: Bjørn Røst Kjørmo

KJØREEGENSKAPER

– Retningsstabilitet, tør du ligge på hvitstripa?

– Denne bilen er veldig behagelig. og jeg kan trygt ligge på hvitstripa med denne ja.

– Kjører du automat eller manuell?
Hvorfor?

– Kjører den stort sett på automat, men
de dagene man er på skauen og det er veldig bratt eller vinterføre, da kjører jeg manuelt. Langs hovedvei går det stort sett alltid på
automat.

– Hva tenker du om denne girkassa i forhold til andre du har kjørt?

– Den forrige bilen hadde jeg manuell girkasse på, men sammenlignet med tidligere versjoner av OptiCruise, så har det blitt vesentlig mye bedre enn det en gang var. Jeg savner i hvert fall ikke å ha manuell ...

– Retarder, automat eller manuell?
Hvorfor?

– Om sommeren har jeg den på automat, men om vinteren er den avslått/manuell. Har opplevd en gang på skauen at den slo inn og at det låste seg, og da gikk det nesten galt. Det var riktignok med en annen bil, men det har gjort at jeg neppe kommer til å teste det ut med denne bilen.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

– Har kun avlastning på bilen, og den er jeg veldig fornøyd med. Den reagerer kjapt og er enkel å bruke. Du kan også legge inn antall tonn du vil overføre. Pleier å avlaste når jeg skal snu. På hengeren har jeg dessuten løft på 4. og 5. aksling, noe som gjør hengeren lett manøvrerbar på små snuplasser.

Deksel foran vinduet på krana holder ruta fri for skitt langs veien. 
Deksel foran vinduet på krana holder ruta fri for skitt langs veien.  Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Lossing av hele settet går unna på ca. 20 minutter. 
Lossing av hele settet går unna på ca. 20 minutter.  Foto: Bjørn Røst Kjørmo

FØRERASSISTENTSYSTEMER

– Hvilke fungerer bra?

– Avstandsvarsleren fungerer bra, og den syns jeg er grei å bruke. Sensoren blir dessverre fort dekket av snø om vinteren, og da fungerer jo ikke cruisekontrollen heller.

– Og er det noen du savner?

– Nei, ikke som jeg kommer på ... Kommer de med noe nytt så vil jeg sikkert ha det også, men det er ikke noe jeg har tenkt så mye på.

– Hvilke funksjoner kobler du bort?

– Varsel om filskifte! Veiene i Norge i så smale at den varsler altfor ofte. Derfor er den som regel alltid av.

– Har du opplevd automatisk nødbrems?

– Nei, men jeg har blitt varslet noen ganger der jeg har vært uoppmerksom. Typisk med bil foran som skal svinge til venstre uten å bruke blinklys, men nei, bilen har aldri gått i nødbrems.

Med hytta på krana i hevet stilling har Terje god oversikt når han losser og laster.
Med hytta på krana i hevet stilling har Terje god oversikt når han losser og laster. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Her kjører man kun i sokkelesten! Da er det alltid rent og pent inni bilen. 
Her kjører man kun i sokkelesten! Da er det alltid rent og pent inni bilen.  Foto: Bjørn Røst Kjørmo

INSTRUMENTPANELET

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja! Det er veldig oversiktlig og greit. Det er også fint at man kan velge hva som skal vises i displayet. Jeg har visning av vekt og kjøretid, så slipper jeg å bla i menyen for å sjekke det.

– Hvordan finner du frem i menyene?

– Det er veldig lettvint, og det kommer godt frem hva som ligger under hver meny. Det tok ikke langt tid å komme inn i.

– Har du hatt opplæring på bilen? Er det noe du savner å vite?

– Fikk en gjennomgang av selgeren på Scania. Jostein Ramstad på Kløfta. Han viste meg litt generelt og svarte på det jeg lurte på. Jeg hadde vært heldig og vært på lanseringen på Scania-fabrikken, så der hadde jeg allerede testkjørt samme type bil. Det syns jeg var veldig ålreit.

– Konkurrerer du med deg selv eller andre på drivstofføkonomi?

– Njaaaa ..., jo da – det blir litt prat i forhold til hva andre kjører på, men det er klart at man ønsker jo å kjøre bedre enn de andre. Sjelden man innrømmer hvis man ikke gjør det.

– Hvilke tre funksjoner bruker du mest, og stoler du på elektronikken?

Vekt, kjøretid og målere for drivstoff/Adblue. Har vekt i krana også. Hvis jeg har husket å klikke på knappen i vekta for hvert hiv, så stemmer det med det bilen viser, så jeg stoler på elektronikken.

MULTIMEDIA

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Original radio og navigasjon.

– Propp i øret eller bilens høyttalere til telefon? Hvorfor?

– Bilens! Nå har det blitt veldig enkelt i Scania. Man kan koble til to forskjellige tele­foner via bluetooth samtidig, og da slipper man propp i øret.

– Streamer du musikk eller bruker du
radio?

– Hører vel mest på radio, men blir litt
Spotify også innimellom. DAB-radioen syns jeg også fungerer fint. Sjelden den faller ut.

KONTAKT KONTORET

– Hvordan får du tildelt oppdrag?

– Vi får oppdragene våre gjennom Akershus og Østfold Virkestransport AS (AØV). Når en entreprenør er ferdig med en drift, sender de inn henteoppdrag til AØV. Vi får da oppdragene rett inn via iPad, og der ligger oppdragene til de er ferdig kjørt.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort?

– Automatisk nedlasting gjennom fleet systemet til Scania. Det er utrolig enkelt og greit. Sett kortet i skriveren, og så ordner alt seg selv.

LASTEBILDESIGN

– Hvilken lastebil synes du er den peneste gjennom tidene?

– Det må jo bli en Scania! Jeg syns vel egentlig den modellen jeg kjører nå er den
fineste, men skal man gå tilbake i tid syns jeg 141, 142 og 143- modellene var tøffe å se på.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 08 2019