Etter noen mil: Volvo FH16 750

Rett opp - og rett ned - med 50 tonn

Vogntogene fra Hardangerskifer frakter tunge lass på tungkjørt vei. Snittforbruket passerer 6,2 liter pr. mil og snittfarten havner tilsvarende lavt. Man skjønner at det trengs kraftig motor, så her er konklusjonen etter to år med Volvos FH16 750.

750 vs 730. Begge har snittforbruk på godt over seks liter på mila på den tunge kjøringen med steinblokker og grus.
750 vs 730. Begge har snittforbruk på godt over seks liter på mila på den tunge kjøringen med steinblokker og grus. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

– Daglig sjekk, enkelt eller plundrete?

– Det er enkelt. Jeg spyler av bilen hver kveld og ser over det viktigste, i tillegg til å sjekke at det er luft i dekkene før jeg kjører neste morgen. Olje og slikt leser jeg av elektronisk. Jeg bruker app på mobilen der jeg får fram alt av målere. Men når jeg likevel har nede kufangeren, drar jeg ut peilepinnen for manuell sjekk.

– Påfylling av AdBlue og spylervæske OK? 

– Ja, det er enkelt. Spylervæske bruker jeg nesten ikke. Vil ikke grise til bilen mens jeg kjører. De siste to årene har jeg aldri etterfylt. Jeg regner med de etterfyller når den er på service.

– Får du lagt på kjetting uten for mye banning?

Såfør Ingemar Fredheim
Såfør Ingemar Fredheim Foto: Frode Tellevik

– Ja, og det legger vi på ofte. Det er enkelt på en tippbil uten plastskjermer. Vi legger som regel på to kjettinger før vi skal opp i bruddet for å laste på vinterstid. Vi kjører i land klokka sju og skal nå neste ferge 08.15. På den tiden skal vi kjøre en halvtime i tillegg til å laste, så vi har lært å være kjappe med kjettingene.

– Enkelt å skifte vindusviskere? 

– Ja, det er bare en klips.

– Bruker du bilbelte hver gang?

– Ja, det må jeg, ellers hyler varslingen. Det hender det går bak ryggen i trange byggefelt, der jeg må være litt aktiv for å se alt jeg trenger å se.

Spesifikasjoner: Volvo FH16 750 6x4 med tandemløft, landeveischassis og mellomhøy hytte.

Serviceavtale: Gullavtale. Det lønner seg ifølge bilansvarlig.

Finansiering: Leasing. Det har regnskapsansvarlig bestemt.

Tatt i bruk: Bilen ble registrert første gang 12. mai 2017 og ble satt rett i kjøring. Etter drøye to år har den nå passert 137.000 km.

Type kjøring: Kjører stein fra Hardangerskifers sitt brudd i Jondal, til hele Vestlandet. Hovedsakelig Bergen, med grus og singel i retur. Noen turer til Sør- og Østlandet.

Påbygget: Zetterbergs dumperkasse på både bil og trippelkjerre. Chassis på hengeren er fra NorSlep.

– Når var du sist i kontroll, hvordan gikk det? 

– Det er en stund siden nå. Vi er som regel bare innom vekten og ønskes god tur videre. Vi prøver å laste lovlig, men står vi litt skjevt å laster, er vi et tonn tyngre når vi kommer ned på asfalten. Da blir det sommerfugler i magen resten av turen.

HYTTELIVET 

– Kjører du med skoene på?

– Nei, de går av. Vi går i gjørme når vi laster, så de blir parkert i stigtrinnet.

– Plusser og minuser ved førermiljøet?

– Setet og rattjustering har vi vært innom, men ellers er førermiljøet bra. Alt av brytere er lett tilgjengelig, men skal du har litt lunk i hytta, må som regel klimaanlegget stå på high.

– Hvor nær bilen ser du asfalten? 

– 5,60 meter

– Sikt og blindsoner for øvrig?

Den nederste listen under frontfangeren hekter i framhjulet når bilen heves på luften foran. På høyresiden måtte man til med sparkel og ny lakk etter en levering i et boligområde.
Den nederste listen under frontfangeren hekter i framhjulet når bilen heves på luften foran. På høyresiden måtte man til med sparkel og ny lakk etter en levering i et boligområde.

– Generelt er det bedre oversikt over blindsonene i den nye bilen, i og med at siderutene skrår nedover. I tillegg har jeg kamera på høyre hjørne. Jeg føler jeg har god oversikt.

– Sover du godt? Er seng og gardiner OK?

– Sengen er god. Gardinene er uoriginale fra FL Buur, så de slipper inn litt lys. Men jeg sovner stort sett likevel.

Sjåfør Ingemar Fredheim
Alder: 26
Bosted: Øystese, Hordaland
Fartstid: 7,5 år
Kjørt mest: Volvo og Scania

Hva gjør du om ti år? Det vet jeg ikke. Begynner å jobbe
for Mesta nå på rekkverksarbeid, men noe lastebilrelatert blir
det vel.

– Hvordan fungerer kantina? Hva med
kjøleskap og muligheter for å smøre mat?

– Jeg har kjøl og frys, men bor sjelden i bilen mer enn to dager, så det renner ikke over av mat i kjøleskapet.

– Høyde fra gulv og ned, antall trinn?

– 1,50 meter og fire trinn.

– Hvor ofte går du inn og ut? 

– Litt for sjelden. Det blir mye sitting i løpet av en arbeidsdag. Er stort sett bare ute av bilen hvis jeg må koble av hengeren eller fylle diesel. Og på fergene. Det er vel grunnen til at jeg nå bytter jobb og skal begynne med rekkverks-arbeid for Mesta.

Pakningene i dørene holder ikke mål på denne utgaven. Det drypper regnvann i skoene og suser når man kjører, ifølge sjåføren.
Pakningene i dørene holder ikke mål på denne utgaven. Det drypper regnvann i skoene og suser når man kjører, ifølge sjåføren. Foto: Frode Tellevik

– Bevegelighet, fortell om gulvplassen? 

Sjåførens melding
til fabrikken:

Dette er genialt: 
– Uten tvil VDS-styringen. Den gjør hverdagen litt enklere i trange byggefelt med 50 tonn. Det holder med en finger på rattet.


Dette bør forbedres: 
– Sittestillingen. Sokkelen er så høy at man nesten sitter og ser inn
i skriveren. I tillegg er stolen hardere enn den forrige modellen. Bedre rattstilling på den siste modellen kompenserer litt.

– Det er omtrent flatt, så selv med mellomhøy hytte er det god plass til å stå oppreist.

– Hva bruker du passasjersetet til?

– Jeg er av og til der borte når jeg er på trange plasser og må springe fra side til side for å se om det er klaring.

– Har du nok lagerplass?

– Ja. Jeg valgte bort overkøye og fikk det største skapet i bakveggen. Jeg har god plass til arbeidsklær og hjelm. Og permen fra Zetterbergs.

– Hva med innvendig speil og belysning? 

– Ja, et veldig lite ett. En vits, det speilet egentlig. Innvendig lys er veldig bra. Har hele spekteret.

– Er solskjermer lett å betjene, og ikke minst; virker de? 

– Ja, den er kanon. Elektrisk rullegardin i frontruten som gjør jobben.

– Hvilke farger og materialer ville du valgt på interiøret hvis du fikk bestemme?

– Da ville det blitt mørkebrunt og beige. Jeg har litt bussplysj.

– Noe som støyer eller klirrer? Vindsus?

– Det er ikke helt stille her. Setet knaker litt, men det er mye bedre enn i den forrige modellen, der kom det lyd fra det meste. Jeg merker litt vindsus i dørene på denne. Pakningene kunne vært bedre. Når det regner følger vannet listen og drypper ned i skoene mine. Da blir det banning.

– Er det andre småting som irriterer deg? 

– Ja, når jeg hever bilen på luften foran, tar hjulene borti den nederste listen under frontfangeren. Jeg rev den av på høyresiden en gang.

Passasjersetet er av og til i bruk, når Ingemar skal finsikte på trange steder før lossing
Passasjersetet er av og til i bruk, når Ingemar skal finsikte på trange steder før lossing

– Hva gjør deg glad en arbeidsdag?

– Fint vær og en grei levering. Gjerne i et hyttefelt på Geilo. Der er det gode grusveier, god plass og lite trær.

KJØREEGENSKAPER 

– Tør du ligge på hvitstripa? 

– Ja, men jeg passer på litt. Volvo har kommet et langt skritt lenger enn på den gamle. Det tok litt tid å bli vant med VDS-styringen. Det sitter liksom fortere i en Scania.

– Kjører du automat eller manuell?

Hos Hardangerskifer bruker man ikke spylervæske. Ingemar Fredheim spyler i stedet av bilen hver kveld. Han har ikke fylt spylervæske på bilen sin de to siste årene, i frykt for å grise den til.
Hos Hardangerskifer bruker man ikke spylervæske. Ingemar Fredheim spyler i stedet av bilen hver kveld. Han har ikke fylt spylervæske på bilen sin de to siste årene, i frykt for å grise den til. Foto: Frode Tellevik

– Det blir en del manuell. I bakker opp og ned og i bruddet liker jeg å bestemme selv. Det er ikke alltid jeg er enig med automaten.

– Hva tenker du om denne girkassa i forhold til andre du har kjørt?

– I-shift er jo bedre enn Opticruise. Den girer bedre og bestemmer seg fortere. Og så finner den rett gir med en gang.

– Retarder, automat eller manuell?

– Det blir manuell her også. Vanesak, egentlig. Må ha noe å holde på med under kjøring.

– Fornøyd med boggiløft og avlastning?

– Ja, jeg har løftetandem på denne og det har fungert knirkefritt. Når jeg løfter den gnager vi oss opp i bruddet uansett føre. Jeg sto i elvesand i bunnen av en bratt bakke i Odda og kom meg opp. Scaniaen ved siden av måtte dyttes.

FØRERASSISTENTSYSTEMER 

– Hvilke fungerer bra? Noen du savner?

De blir skrudd av i det jeg starter bilen, samtlige. Jeg vil ikke høre på piping fra kantlinje og heller ikke bråbremsingen i tide og utide. Den har jeg prøvd.

– Hvilke kobler du bort? 

– Som sagt, alt.

Volvo FH16 har innvendig speil, men man skal sikte beint for å se noe. Det er på størrelse med en musikkassett fra 90-tallet.
Volvo FH16 har innvendig speil, men man skal sikte beint for å se noe. Det er på størrelse med en musikkassett fra 90-tallet. Foto: Frode Tellevik

– Har du opplevd automatisk nødbrems?

– Ja. Det var en bil som skulle svinge av i bunnen av en motbakke. Jeg beregnet at jeg hadde veldig god klaring og slakket ikke av, men nødbremsen slo likevel inn og det ble bråstopp med fullt lass. Jeg fikk ikke reagert før jeg hang i frontruten. Det var en god brems, så det funker jo, men jeg vil ikke oppleve det der igjen. Seinest her om dagen, med systemet av, gikk alarmen da jeg møtte en bil i en sving, selv om den var i motsatt kjørefelt. Den piper også på biler som står parkert i veikanten. Det systemet der virker ikke helt ferdig, spør du meg. Heldigvis var det tørr asfalt den gangen jeg fikk full brems.

TIL BILANSVARLIG: – Tor Håkon Kleiven i Hardangerskifer: Hvorfor ble det akkurat denne bilen?

– Det hadde mest med påbygg å gjøre, i tillegg til at Ingemar ville ha en Volvo. Scania kunne dessuten ikke levere tandem på den nye modellen, da vi skulle handle.

– Hvem er valgt til påbygget og hvorfor?

– Vi ønsket Zetterbergs, som Volvo har samarbeid med. Skulle vi kjøpet en slik kasse på en Scania, ville det blitt mye dyrere, så påbygget var i realiteten med på å bestemme bilvalget her. Prisforskjellen var stor, selv på hengeren. Vi ville ha Zetterbergs fordi vi har gode erfaringer med det. Ikke sprekker det og aldri noe tull. Vi har brukt dem siden 2006. Vi har prøvd Istrail i denne perioden. Desidert de billigste, men også mye mer plunder. Når det er sagt så var de suverene til å ordne opp i problemene. Det endte med at vi fikk ny henger etter halvannet år, uten mellomlegg.

– Er forventningene innfridd?

– Ja, det vil jeg påstå. Det har ikke vært mye tull. En magnetventil og rattlåsen er eneste plunder på to år. Det er vel ikke så galt? Jeg vil kalle det bagateller. Da var det mer trøbbel med den forrige 750’en. Forbruket på 750’en og min Scania R730 ligger på rundt 6,2 til 6,4, men vi kjører jo bare i bratte bakker med full tonnasje. Alle sier at vi er gale og må på kurs, når de hører disse tallene, men vi har gjerne en snittfart på 35 km/t i løpet av en dag. Det er mye start og stopp på smale veier.

– Filosofien rundt serviceavtale?

– Gullavtalen til Volvo er ekstremt bra, og vi skrur ikke selv. Avtalen dekker utrykning, kjøring, overtid, diett og alt. Det gjør ikke Scania, selv om prisen er omtrent lik. Det var en av grunnene til at vi valgte Volvo. Jeg tror vi tjener på den avtalen, totalt sett. Vi kjøper aldri en bil uten gullavtale. Vi er innom Volvo et par ganger i året på service.

– Cash, lån, leasing eller leie?

– Finansieringen er det kontordama som styrer. Jeg antar at leasing ble billigst og best for vår del. Jeg tror mange velger den løsningen i dag.

– Har bilen vært på verksted for reklamasjoner?

– Nei, kun de planlagte kontrollene. Volvo fikset magnetventil og rattlås ved hjelp av utrykning, alt dekket av gullavtalen.

INSTRUMENTPANELET 

– Er det enkelt nok å lese det som vises?

– Ja, det er oversiktlig og greit.

– Hvordan finner du fram i menyene? 

– Det ble litt trykking i starten, men nå
finner jeg det jeg trenger.

– Har du hatt opplæring på bilen? Er det noe du savner å vite? 

– Nei, jeg tok instruksjonsboka med meg hjem i stedet. Jeg har fått tilbudet, men vi fant aldri en dato som passet. Jeg føler jeg kjenner bilen godt nok nå.

– Konkurrerer du med deg selv eller andre på drivstofføkonomi?

– Nei, men vi holder selvsagt forbruket så lavt vi klarer.

– Hvilke tre funksjoner bruker du mest, og stoler du på elektronikken? 

– Kjøre- og hviletid, drivstoff og temperaturen på turboen. Jeg velger å stole på elektronikken.

TELEFON, MUSIKK, NAVIGASJON 

– Brukes originalutstyr fra bilprodusent eller ekstern leverandør?

– Har den største pakken Volvo kan levere, men har satt i større høyttalere selv.

– Propp i øret eller bilens høyttalere til telefon? Hvorfor? 

– Propp i øret. Jeg liker ikke handsfri i bil. Det blir bedre lyd i en øreplugg

– Streamer du eller bruker du radio? 

– Streamer musikk. DAB er så dårlig i denne bilen at jeg kun får inn MP3. De har jeg hørt nok på. Det blir mest Spotify og podkast med Misjonen.

Sokkelen på setet føles i høyeste laget for Ingemar Fredheim.
Sokkelen på setet føles i høyeste laget for Ingemar Fredheim. Foto: Frode Tellevik

KONTAKT MED KONTORET 

TIL SELGEREN:– Oddvar Nesse hos Trucknor: Hvor lenge har du jobbet med denne kunden?

– De kjøpte sin første Volvo i 2012, så i 2011 begynte vi vel å prate sammen om et mulig salg. Det var jo ingen som trodde den gang at den gjengen der kom til å kjøpe Volvo, men sjåføren, John Roger Tveiterås, hadde lyst til å prøve.

– Hvorfor var akkurat denne bilen riktig for kunden?

– De skulle ha bil fra øverste hylle og med den største motoren. Jeg tolket sjefen i Hardangerskifer, Bård Sandven, som at de fikk frie tøyler til å handle.

– Har kunden fulgt rådene helt ut, eller er det ting du ville gjort annerledes til denne kunden/kjøringen?

– Jeg tror ikke jeg ville gjort så mye annerledes, men kanskje en dumper generelt ikke hadde trengt og hatt luftfjæring foran. Men vi er litt like der, Tor Håkon Kleiven og jeg. Vi liker luft, så for meg var det ikke noe problem at de gikk for den løsningen.

– Generelt: Hva mener du bilkjøpere bommer mest på når de spesifiserer bil?

– Det de bommer mest på tror jeg er at de veldig ofte kjøper for stor motor. Vi ser det når kunder får hjelp utenfra, av for eksempel Transportkompetanse, og går grundig inn i hvilke bil de egentlig trenger. Mange får en aha-opplevelse, for de kjører ikke så tunge lass som de tror. Dessuten girer de bilene for høyt. Snittfarten her på Vestlandet er pluss minus 65 km/t. Da er det der man bør ligge midt på det grønne feltet.

– Hvordan får du tildelt oppdrag?

– Vi får lister over lassene som skal ut, og så fordeles de av bilansvarlig. Så det går helst på telefon.

– Manuell eller automatisk nedlasting av sjåførkort og bilkort? 

– Manuell

LASTEBILDESIGN

– Hvilken lastebil synes du er den peneste gjennom tidene? 

– Vanskelig spørsmål. Jeg tror jeg må gå for en Scania 4-serie.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 05 2019

Pakningene i dørene holder ikke mål på denne utgaven. Det drypper regnvann i skoene og suser når man kjører, ifølge sjåføren.
Pakningene i dørene holder ikke mål på denne utgaven. Det drypper regnvann i skoene og suser når man kjører, ifølge sjåføren. Foto: Frode Tellevik