23948sdkhjf

Fikk bruksforbud for avrenning fra fiskelasten

Sikring av last gjelder også smeltevann fra fisketransporten, slår samferdselsministeren fast.

Det var torsdag ettermiddag at utekontrollen til Statens vegvesen stoppet et vogntog på E6 i Skibotn. Fra semien, som var lastet med fersk fisk, rant det ut vann og blod i sånne mengder at kontrollørene så seg nødt til å ilegge bruksforbud.

Ifølge Roger Furumo i utekontrollen rant smeltevannet ut bakdørene og i tillegg under hengeren, noe som førte til at vogntoget ble holdt igjen en times tid før det fikk fortsette sin ferd mot Danmark.

- Sjåføren prøvde så godt han kunne å tette for lekkasjen med poser og tøy, men denne hengeren var nok ikke egnet for slik transport i utgangspunktet. Det var riktignok et termoskap, men den hadde verken avrenning, slanger eller oppsamlingstanker slik de fleste har. Denne hengeren burde holdt seg til frys og ikke ferskfisk, mener Furumo.

Fra 1.1.2018 ble bruksforskriften endret, slik at også miljøaspektet ble en del av forskriften for lastsikring. Dermed har myndighetene nå fått en ny knagg å henge disse tilfellene på. - Dette med avrenning har vært et problem i årevis. Det er jo både et miljømessig og ikke minst et trafikksikkerhetsmessig aspekt ved dette, når smeltevannet fryser til is i veibanen, påpeker Furumo.

I Trøndelag har det blitt satt søkelys på problemene med avrenning av smeltevann fra fisketransporten, den siste tiden. Problemene viser seg spesielt på Fv714, der over hundre vogntog hvert døgn frakter laks fra anleggene på Hitra og Frøya. Smeltevann som fryser til is i veibanen skaper trafikkfarlige situasjoner, mener lokalbefolkningen.

I en uttalelse fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vises det til gjeldende regler for lastsikring. - Lasten skal være sikret slik at den ikke er en trussel for helse, eiendom eller miljøet. Videre skal lasten være sikret slik at den ikke faller av kjøretøyet eller sleper på veien. Avrenning av smeltevann som fryser til is på veien er trafikkfarlig og derfor klart i strid med disse forutsetningene, mener han.

Solvik-Olsen sier han forventer at transportørene nå tar dette ansvaret på alvor, av hensyn til trafikksikkerheten for alle som ferdes på veien. I tillegg er Statens vegvesens kontrollører klar over problemstillingen og vil følge situasjonen i tiden som kommer.

Liker du ikke fisk? Da kan kanskje et abonnement på TransportMagasinet friste i stedet? Klikk her!

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.127