Sjåførutviklingen: Flere kvinner og færre menn på hjul

Det blir stadig flere kvinnelige yrkessjåfører. Samtidig er andelen menn som tar førerkort for klasse C og CE synkende.

Marita "Tennpluggen" Danielsen er en av mange jenter som har funnet seg til rette bak lastebilrattet.
Marita "Tennpluggen" Danielsen er en av mange jenter som har funnet seg til rette bak lastebilrattet. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Sist oppdatert

ARBEIDSLIV: I TM nummer 8, som er i salg nå, var vi med Marita Danielsen (33) på jobb. Hun satte stor pris på arbeidsmiljøet i den mannsdominerte bransjen, men syns også det er kjekt at det stadig blir flere kvinnelige sjåfører. Etter turen med Marita tok vi en nærmere titt på rekruttering til bransjen.

Les også: Sjekk vår nye serie "Menneskene på veien"

Andelen kvinner med førerkort for klasse C og klasse CE har vært jevnt økende de siste årene.

Tallenes tale

NHO Transport publiserte i fjor en sak hvor det gikk frem at det i perioden 2015 til 2019 hadde vært en økning på over 30% til yrkessjåførfaget. Dette gjaldt begge kjønn.

Ettersom det er personer som tar førerkort, med tanke på å bli yrkessjåfører, uten å gå veien om skolebenken, har Tungt.no sett på utviklingen i antall førerkort de siste årene. Vi har konsentrert oss om aldersgruppen 18-40 år, med tanke på hvilke aldersgrupper som normalt rekrutteres inn i bransjen. Tallene er hentet fra Statens vegvesen.

Fra 2016 til 2019 var det en økning på 18,34% av kvinner mellom 18 og 40 år som var innehaver av førerkort klasse C.
Fra 2016 til 2019 var det en økning på 18,34% av kvinner mellom 18 og 40 år som var innehaver av førerkort klasse C. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Fra 2016 til 2019 var det en økning på 16,2% av kvinner mellom 18 og 40 år som var innehaver av førerkort klasse CE.
Fra 2016 til 2019 var det en økning på 16,2% av kvinner mellom 18 og 40 år som var innehaver av førerkort klasse CE. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

Motsatt utvikling for menn

Andelen kvinner som har førerkort i klassene C og CE er svært lavt sammenlignet med antall menn. Det som kanskje er meste oppsiktsvekkende er at antall menn i samme aldersgruppe, med førerkort klasse C og CE, faktisk er synkende.

Fra 2016 til 2019 sank antall mannlige innehavere (18-40 år) av førerkort klasse C med ca 3,8%.
Fra 2016 til 2019 sank antall mannlige innehavere (18-40 år) av førerkort klasse C med ca 3,8%. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Andelen menn (18-40 år) med førerkort klasse CE, sank med 6,72% fra 2016 til 2019.
Andelen menn (18-40 år) med førerkort klasse CE, sank med 6,72% fra 2016 til 2019. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

Totalt sett færre

Det gjøres oppmerksom på at diagrammet for kvinner ikke må sammenlignes med diagrammet for menn. Det vil gi et misvisende grafisk bilde, ettersom forskjellen i reelle tall er svært stor.

En reduksjon på 3,8% blant menn med førerkort klasse C utgjør hele 1627 personer. En økning på 18,34% blant kvinner i samme alder- og førerkortgruppe utgjør kun 391 personer.

Dette betyr at til tross for økning av kvinnelige innehavere av C og CE førerkort, så er likevel det totale antallet potensielle sjåfører synkende.

Ønsker du å lese mer om Marita, som var bakgrunnen for at vi ble sittende å se på tall, bestill abonnement på TransportMagasinet her!