For mange fagforeninger!

Lastebilsjåfør, Jan Erik Hammer (42), mener det holder med én fagforening. Den bør være politisk uavhengig!

Jan Erik Hammer (42) er glad for det han mener er en positiv endring i bransjen, men han vet også hvordan han ønsker seg det i fremtiden.
Jan Erik Hammer (42) er glad for det han mener er en positiv endring i bransjen, men han vet også hvordan han ønsker seg det i fremtiden. Foto: Bjørn Røst Kjørmo
Sist oppdatert

INNLEGG OG DISKUSJON:

I TransportMagasinet nr 6, som snart er i handelen, har vi vært med Jan Erik Hammer på jobb. Han svarer et klart JA når vi spør om han er fagorganisert.

Hammer ønsker seg færre fagforeninger, og brudd på de politiske båndene mellom Arbeiderpartiet og LO.

Det er på tide å klippe båndene mellom AP og LO, mener Hammer. Han er glad han er organisert, ettersom han ofte ferdes i miljø hvor uhell kan få store konsekvenser.
Det er på tide å klippe båndene mellom AP og LO, mener Hammer. Han er glad han er organisert, ettersom han ofte ferdes i miljø hvor uhell kan få store konsekvenser. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

Selv kjørte han, ifølge seg selv, altfor lenge uten å være organisert. Idag er han tillitsmann i transportavdelingen til Fellesforbundet i Odda.

- Hva tenker du om sjåfører som ikke er organisert?

- For å si det rett ut: Jeg kan ikke fatte at de tør!

Tidligere var Hammer medlem i Norsk Transportarbeiderforbund i ca. 15 år, før dette forbundet ble en del av Fellesforbundet den 31. mai 2019. I dag er Fellesforbundet Norges største fagforbund i privat sektor, med over 160 000 medlemmer. De er det nest største forbundet i LO.

To hovedproblemer

Som kjent er organisasjonsgraden blant yrkessjåfører innen godsbransjen svært lav. Hammer har en mening om hvorfor:

- Problemet tror jeg i hovedsak skyldes to ting:

1) Det er for mange organisasjoner.

2) Det er veldig mange sjåfører som ikke stemmer Arbeiderpartiet. Forholdet mellom LO og Arbeiderpartiet tror jeg er en grunn til at mange velger å ikke organisere seg.

- Selv skulle jeg ønske at LO var en partipolitisk uavhengig organisasjon. Jeg tror det er mange som tenker det samme, men det er ikke politisk korrekt å si, forklarer Hammer.

- Mange har gitt uttrykk for at fagforeningene har brydd seg for mye om bussjåfører og for lite om godssjåfører, og at det over mange år har blitt gjort lite konkret. Hva tenker du om det?

- Begge deler er riktig, men argumentene faller på sin egen urimelighet. Hva skal en fagforening gjøre hvis ingen organiserer seg? Det er jo helt tydelig at bussjåførene har skjønt et eller annet.

Å være uorganisert på smale Europaveier i Norge er ingen spøk. I TM nr 6 forteller Hammer om hvordan han kjørte i grøfta på E134, som du ser på bildet.
Å være uorganisert på smale Europaveier i Norge er ingen spøk. I TM nr 6 forteller Hammer om hvordan han kjørte i grøfta på E134, som du ser på bildet. Foto: Bjørn Røst Kjørmo

- Hvordan skulle det ideelt sett vært, siden du sier at det er for mange fagforeninger?

- Det burde vært ett stort forbund. Man står åpenbart sterkere sammen, enn spredd på flere forbund med forskjellige meninger. Ingen kan gjøre alle til lags uansett, så det vil alltid være medlemmer som er uenige i det forbundet foretar seg. Slik blir det uansett!

- Dersom LO hadde latt være å støtte noen politiske partier i det hele tatt, eller latt hvert enkelt medlem kunne velge hvem som skulle få deres andel av støtten, så hadde mye vært gjort, slår Hammer fast!

Les gjerne mer om Jan Erik Hammer og hans hverdag i kommende utgave av TransportMagasinet!