23948sdkhjf

For tung eller lang? Fremover kan avsender måtte betale overlastgebyret

Samtidig kan vegvesenet få mulighet til å gi flere gebyrer enn tidligere.

På tampen like før pinsehelgen ramler det inn en liten pressemelding som kan få stor betydning for transporten.

Det er Samferdselsministeren som ønsker å gi Statens vegvesen mulighet til å gi gebyr på plassen for kjøretøy som er for lange eller for brede. I dag er det kun overlast det gis gebyr på - og kun til lastebileier. De kan på sin side være ganske saftige. Den siste tiden har flere mobilkraneiere erfart det. Andre brudd må politiet inn for å bøtelegge.

Politiet har rett til å gi både forelegg og gebyr, mens vegvesenet kun har myndighet til å gi gebyr. Nå løses det hele, såvidt tungt.no forstår, ved å definere denne typen brudd som utløsende for gebyr og ikke forelegg.

Dette har lenge vært etterlengtet av kontrollørene og er strengt tatt bare en administrativ opprydning.

For tung eller lang? Avsender kan bli holdt ansvarlig

Langt viktigere er det at endringene i vegtrafikklovens paragraf 36 som foreslås også gjelder avsender og transportør i tillegg til eier av kjøretøyet.

I dag er det kun eier av selve kjøretøyet som ansvarliggjøres og det gjelder altså kun overlast. Fremover foreslås det at både avsender og transportør kan bli ansvarlig for overtredelse av bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner.

Lovforslaget innfører også gebyr for overtredelse av bestemmelse om tillatte dimensjoner.

I meldingen fra Samferdselsdepartementet står det i tillegg at lovforslaget vil danne grunnlag for at det kan fastsettes nærmere bestemmelser om at avsender skal utstede et dokument som angir en containers eller et vekselflaks vekt til transportøren, og at transportøren skal gi kontrollmyndighetene tilgang til denne dokumentasjonen.

- Rent umiddelbart høres forslagene fornuftig ut, forteller fagleder ved Svinesund kontrollstasjon, Øyvind Grotterød etter å ha blitt gjort kjent med forslagene via tungt.no. Han sier at de lenge har etterlyst gebyrmyndighet på flere områder for å slippe å belaste politiet i denne type saker, men at han foreløpig altså ikke kjenner forslaget og heller ikke kan uttale seg nærmere.

Tungt.no sin redaktør mener:

Det er et syvmilssteg fremover å kunne ansvarliggjøre transportør og avsender for overlast. Forslaget hilses derfor velkommen. Det vil dog være et par mulige problemstillinger: For vegvesenet er det i dag greit å forholde seg til eier av lastebil når gebyr skal utstedes. Det vil være en helt annen jobb å ansvarliggjøre avsender eller transportør. Vegvesenets jobb er ikke å etterforske, det er politiets oppgave. Det skal bli spennende å se hvordan forslaget ivaretar denne problemstillingen.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.126