23948sdkhjf

FørsteMAN ut

I august tok Ullestad og Jansen Transport AS, som første kunde i Norge, i bruk «New MAN Truck generation».

Lars Gunnar Jansen signerte et blankt papir, som han ga til MAN-selgeren med beskjed om å fylle inn resten av kjøpekontrakten så snart de fikk mer info om den nye modellen. Det skjedde på et slott i Tyskland for et år siden. Siden har han ventet i spenning.

Da vi møttes på MAN Truck & Bus sitt anlegg i Stavanger, 19. august 2020, var ventetiden over.

Det var en stor dag for Lars Gunnar Jansen og kanskje en enda større dag for MAN-organisasjonen. Det er nå de vil få de endelige svarene. Med norskregistrert bil, på norske veier.

Falko Düvel har vært både i Haugesund, Hokksund, Brumunddal og Oslo i løpet av de siste dagene, da tungt.no møter ham hjemme på Hjelmeland i Ryfylke. De siste 12 årene har han vært sjåfør hos Ullestad og Jansen Transport AS. Nå har han altså byttet ut forrige modell TGX med en ny 580. Overgangen er merkbar, forteller han.

– Umiddelbart tenkte jeg at her er det mye å lære. Mye mer elektronikk enn i den gamle. En helt ny bil, sier han engasjert. Falko fikk en guidet omvisning i bilens fortreffeligheter av MAN-selger, Helge Kleven, men innrømmer at det vil ta litt tid før alt «setter seg». – Jeg sliter litt med å finne frem i alle menyene og navigasjonen enda, men det kommer vel.

Falko trekker frem kjørekomforten som den største positive overraskelsen etter en uke i ny bil. Det var en nytelse å kle på seg denne TGX’en. – Speilhusene og oversikten var bedre enn på forgjengeren. Men da jeg skulle legge meg oppdaget jeg at gardinene var for små. De dekker ned til dashbordet, men bare akkurat. De burde vært 10 cm dypere. Jeg sov uansett godt, smiler han.

Dessuten registrerer han at den nye modellen bruker mindre drivstoff enn forgjengeren, slik vi har blitt lovet.

Ullestad og Jansen Transport har vært tro mot MAN i veldig mange år. På anlegget på Forus blir de tatt godt imot og verkstedet yter kjempeservice, ifølge kunden fra Hjelmeland. Men Lars Gunnar er god venn med de fleste andre bilforhandlerne også.

På tunet her finner vi både Scania, Volvo, DAF, Iveco og Mercedes. – Alle kan ha mandagsbiler, det har vi sett, reflekterer han.

Rogalendingen måtte altså vente lenge på sin nye TGX. Etter signeringen i fjor, ble han lovet bilen i mai, men det var før koronaen stengte ned verden. Han kjente derfor på lettelse da den endelig sto der. Nå kunne han levere inn den gamle, som gikk på overtid.

Norges første nye TGX skal i hovedsak gå med kapelltralle med takstein østover og stykkgods tilbake. Som regel full tonnasje begge veier over Haukeli. – Vi ligger på drøye fem liter pr mil fra Hjelmeland til Stavanger. Skal vi motsatt vei, mot Suldal, bruker vi ni liter pr mil. Den stubben der er brutal, så vi skal virkelig få testet hestekreftene i denne, avslutter Lars Gunnar Jansen.

Les alt om de første inntrykkene fra eier og sjåfør i TransportMagasinets utgave nummer 7.2020. Der blir du også bedre kjent med familiebedriften Ullestad og Jansen Transport AS

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.15