Frankrike går foran - ber om kabotasjestopp

Ber om midlertidig suspensjon med bakgrunn i "alvorlige markedsforstyrrelser". Men Tyskland støtter ikke forslaget.

Arkivillustrasjon over køer på grenseovergangene
Arkivillustrasjon over køer på grenseovergangene
Publisert

TRANSPORTPRISENE: I følge det tyske nettstedet eurotransport.de, skal den franske samferdselsministeren Jean-Baptiste Djebbari ha henvendt seg til Brussel for å be om en seks måneders suspensjon av kabotasjeregelverket.

En slik suspensjon skal det visstnok være åpning for i EU-forskriftene ved "alvorlige markedsforstyrrelser". Og det har Europa i dag.

Fra Frankrike meldes det at over halvparten av lastebilflåten står, og transportprisene er i fritt fall. De franske transportorganisasjonen står derfor bak denne henvendelsen.

Det samme gjør imidlertid ikke tyske krefter. "Hvordan skal Tyskland som stor eksportnasjon kunne forby at utenlandske transportører operer lovlig i landet, når vi samtidig er helt og holdent avhengig av utenlands arbeidskraft for produksjonen?", er holdningen derfra.

Tyske transportorganisasjoner viser til allerede kraftig synkende antall utenlandske lastebiler på tyske motorveier. Forslaget fra tysk side er derfor intensivert kontroll fra myndighetene om at den kabotasjen som foregår faktisk er i henhold til regelverket.

En kar ved navn Frank Huster, administrerende direktør i DSLV, som må kunne oversettes til speditørforeningen på norsk, er også sitert på følgende om de pressede transportprisene:

" Den nåværende intensiveringen av konkurransen på det tyske markedet for vegtransport skyldes ikke bare billig utenlandsk konkurranse".