Klar holdning: Freja unngår kabotasje

Har tatt tydelig standpunkt: Bruker ikke en gang lovlig kabotasje grunnet alle gråsonene.

– Vi har normalt tre tusen grensekryssende transporter hver måned. Og vi kjører i verste fall et titalls kabotasjeoppdrag i året, opplyser adm. dir. Kjell-Arne Eloranta.
– Vi har normalt tre tusen grensekryssende transporter hver måned. Og vi kjører i verste fall et titalls kabotasjeoppdrag i året, opplyser adm. dir. Kjell-Arne Eloranta. Foto: Freja
Publisert

I kommentarsaken om manglende norske sanksjoner mot kabotasje i går - KLIKK HER - dukket det på den første foto-kollasjen vi brukte til illustrasjon opp en Freja-logo.

Det var utilsiktet, og ganske urettferdig, ettersom logistikk- og spedisjonsfirmaet Freja Transport & Logistics AS i flere år nå har hatt en svært tydelig politikk om å unngå å bruke kabotasje.

Og tilsvarende klar tale rundt kabotasje er sjelden vare i bransjen.

Adm. dir. Kjell-Arne Eloranta i norske Freja Transport & Logistics AS
Adm. dir. Kjell-Arne Eloranta i norske Freja Transport & Logistics AS

– Vi har normalt tre tusen grensekryssende transporter hver måned. Og vi kjører i verste fall et titalls kabotasjeoppdrag i året, opplyser adm. dir. Kjell-Arne Eloranta i Freja Transport & Logistics AS på telefon

- Hovedmengden av vår transport i Norge kjøres fra Kiel-ferjen på Hjortneskaia i Oslo. Her er det norske transportører som overtar trallene som kommer fra kontinentet.

Eloranta opplyser at bakgrunnen for at de unngår kabotasje, er å sikre at både kunder, partnere og dermed Freja følger alle lover og regler.

- Nå er jo ikke kabotasje nødvendigvis ulovlig, men vi velger å avstå ganske enkelt fordi det er et komplisert regelverk med betydelige gråsoner. Videre ønsker de fleste kvalitets- og HMS-bevisste kunder en sjåfør det er enkelt å kommunisere med, selv om det på kort sikt ikke alltid er billigst.

- Har koronasituasjonen endret transportmønstre for Freja?

- Etter en svært utfordrende vår ser vi nå at utviklingen i fraktmarkedet er i bedring. I disse dager gjenåpner flere ferjer de normale seilingstidene og det kan se ut til at kapasiteten blir bedre. De tiltakene vi gjorde i vår medførte at kun få transporter ble vesentlig forsinket.

Men det ser også ut til at det er en stund til at markedet blir normalisert. Selv med en svak norsk krone, er eksporten langt fra sitt gamle nivå. Importen tar seg noe opp nå og det er signaler på at Norge er i ferd med å komme i gang igjen. Det igjen medfører at vi fremdeles har en vesentlig ubalanse på import målt mot eksport.

Bakgrunn

Freja er i opprinnelsen et dansk selskap, men som gjennom vekst og oppkjøp har blitt en av Norden største privateide aktører med egne selskaper også i Polen og Kina. Det norske AS-et het tidligere Nordisk Express AS, men ble til Freja Transport & Logistics AS i 2009. Selskapet tilbyr et bredt spekter av transport- og logistikktjenester, har hovedkontor på Langhus sør for Oslo og seks andre avdelinger i Norge. I 2019 omsatte selskapet for 608 millioner kroner i Norge, en vekst på 27 % fra 2018 og økte staben til 170 ansatte.