Da Girteka bestilte 500 DAF i sommer, lo vi litt. Nå bestilte de nettopp 1500 til...

I fjor kjøpte de mer Volvo i ett jafs enn det totalt selges i Norge i løpet av et år. Girteka vokser og tjener også gode penger på salg av bruktbil.

Girteka handler ytterligere 1500 DAF og markerer at de ikke har giftet seg med hverken Volvo eller Mercedes Benz.
Girteka handler ytterligere 1500 DAF og markerer at de ikke har giftet seg med hverken Volvo eller Mercedes Benz. Foto: DAF
Publisert Oppdatert

Da Girteka i sommer handlet 500 DAF, omtalte vi det nesten som en småhandel til Girteka å være. Transportgiganten har tidligere storhandlet både Mercedes Benz og Volvo der volumet har vært mellom 1000 og 2000 biler.

Nå ble det kjent at selskapet handler ytterligere 1500 DAF XF. - Da vi bestilte de første 500 bilene, hadde vi allerede avgjort at vi ville teste dem gjennom omfattende markedsundersøkelser, forteller Girtekas direktør, Edvardas Liachovičius. Han tillegger at DAF har imponert i alle aspekter. Både drivstofforbruk og tilbakemeldingene fra sjåførene skal være veldig gode.

Som de første 500 «testbilene» vil de nye 1500 bestå av XF-versjonene med Space Cab og Super Space Cab. I motorrommet står en 12,9-liters PACCAR MX-13-motor som yter 480 hk med 2500 Nm fra 900 omdreininger. Den har TraXon-girkassen.

Av øvrig utstyr kan vi nevne prediktiv fartsholder og girskift, avansert Eco-roll, kjørefeltvarsling, AEBS og frontkollisjonsvarsling.

- Bilene inngår i planene våre om å videreutvikles ytterligere i Europa, avslutter Liachovičius i en presseuttalelse.

Opprettholder takten

Girteka har nå mer enn 5600 lastebiler, 5800 trailere og 13000 ansatte. Dermed opprettholder de takten de tidligere har forespeilet. Da tungt.no møtte Girtekas kommunikasjonsansvarlig, Kristian Kaas Mortensen i januar, ble vi fortalt at Girteka i snitt øker flåten med tre nye biler - hver dag. I tillegg til utskiftningen.

Det betyr at vi i løpet av dette året vil ha 5600 biler på veiene, sa Mortensen dengang. Nå er de der.

Bruktbilselgeren Girteka

Når volumene er så store, blir også prisene betraktelig lavere enn hva hvermannsen får til.

I fjor handlet Girteka mer Volvo i ett kjøp enn det totalt ble solgt i Norge.

Derfor vil også Girteka få svært gode priser for bilene når de selges brukt. Da vi spurte Kaas Mortensen om bruktbilsalget var en inntekskilde, svarte han:

- Det rette svaret er at vi tjener gode penger på alt vi gjør. Vi tjener også penger på warehousing. Når det gjelder bil ser vi ikke på innkjøpsprisen, men på kostnad pr. dag og på hvilket utstyr vi må ha for å få mest igjen når vi skal selge dem etter to og et halvt år.

- Hvor selges bilene? Europeiske biler selges vel ikke i like stor grad østover grunnet Euro 6 og dieselkrav flere østblokkland ikke oppfyller?

- Vi har 1000 biler i Russland. De selges der. Europeiske biler selger vi i Europa. Det er enkelt. Om vi kan selge en brukt bil for 500 euro mer i Holland enn i Polen, så gjør vi det. Vi er gode forretningsfolk.