Rastløs? Stilling ledig!

Girteka søker langtransportsjåfører i Norge - minstelønn 740,59 euro.

Har du lyst til å kjøre internasjonale ruter til og fra Norge, bør du søke nå!
Har du lyst til å kjøre internasjonale ruter til og fra Norge, bør du søke nå! Foto: Arkivfoto/Girteka
Publisert Oppdatert

NYHETSBLIKK: Girteka vokser stadig, og søker nesten alltid etter nye sjåfører.

Selskapet opplyste nylig at de har kapasitet til å rekruttere 100 nye sjåfører i uken.

Nå ligger det ute en annonse hvor de søker etter langtransportsjåfører i Norge. Du kan søke ved å klikke her.

Annonsen finnes på flere språk, og det er derfor dette blir interessant lesning.

I den engelsk-språklige versjonen som vi har linket til, står det kun "konkurransedyktig lønn".

Ser vi samme annonse på Litauisk er man derimot mer konkret: 740,59 Euro - med dagens kurs tilsvarer dette ca 7390 kroner.

Girteka frister med kjøring i Norge
Girteka frister med kjøring i Norge Foto: Skjermdumper

Annonsen ligger ute på russisk også. Her er lønnen oppgitt til 2250 polske zloty. Dette tilsvarer ca 5270 norske kroner.

Det er litt uklart om dette er én- eller to-sjåførsløsninger, da dette også varierer med språket i annonsene.

Tungt.no tok derfor kontakt med Kristian Kaas Mortensen som er mediekontakt og Director Strategic Partnerships i Girteka.

Vi stilte følgende spørsmål:

  • Er 740,59 euro korrekt brutto månedslønn for denne stillingen?
  • Hvis ikke, hva ER månedslønnen for denne utlyste stillingen?
  • Er det en- eller to-sjåførsløsning?
  • Hva er forskjellen på stillinger med «internasjonale transporter i Europa» og «arbeid i Norge»?
"Høy og betimelig lønn" oversetter Google translate fra den russiske annonseteksten.
"Høy og betimelig lønn" oversetter Google translate fra den russiske annonseteksten. Foto: Skjermdump

Mortensen kom med følgende svar:

- Disse annonsene er offisielle annonser fra Girteka Logistics. Annonsene nevner visse lønns- og ansettelsesvilkår for å overholde den nye litauiske arbeidsloven. Denne loven trådte i kraft for noen måneder siden. Girteka Logistics publiserer ikke sensitiv kommersiell informasjon, dette inkluderer total godtgjørelse og kompensasjon til våre 17.000 ansatte, dette inkluderer også sjåførene våre.

Men så, i neste setning opplyser han om dette likevel, for han fortsetter:

- For å gjøre det klart, ingen sjåfører jobber for Girteka Logistics kun for det angitte beløpet. En typisk internasjonal langdistansesjåfør har en inntektspakke etter skatt på ikke mindre enn 2000 euro per måned.

Dersom dette stemmer ville muligens annonsene fremstått desto mer attraktive både på engelsk, litauisk og russisk, samt vært langt over minstekravet i den nye litauiske arbeidsloven som det refereres til.

Om det var 1- eller 2-sjåførsløsninger, og hva slags kjøring det egentlig dreier seg om i Norge ble vi ikke så mye klokere på.

Regner vi 25 prosent skatt, så skal du ha ca 27 000 norske kroner i brutto månedslønn for å sitte igjen med det Mortensen oppgir.

I den engelsk-språklige annonseteksten lover de "konkurransedyktige vilkår" så kanskje er det likevel mer å hente. Vi oppfordrer til å søke, og hører gjerne fra deg om du får jobben.

Mail oss gjerne på [email protected] med tips om det du har på hjertet.