23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Girteka med bil nr 7000

Veksten fortsetter, og nå er det Volvo det går mest i.

Det litauiske transportselskapet Girteka har hatt og fortsetter en formidabel vekst. I 2016 var bilbestanden "bare" 2900 biler, nå passerte de akkurat 7000 biler i flåten.

Gjennom årene har vi sett virkelige storhandler av flere merker, både DAF og Mercedes, men nå ser det ut til at Volvo er blitt foretrukket partner.

I hvert fall markeres bil nummer 7000 med en "FH spesial".

Og veksten, som har gjort Girteka til en av de klart største aktørene i Europa, stopper ikke med dette. Går det etter planen, passerer selskapet 10.000 biler (og 20.000 sjåfører). De sies å ha kapasitet til å rekruttere 100 nye sjåfører i uken.

Baltiske transportselskaper har generelt ikke spesielt godt omdømme i den utøvende del av norsk transportbransje, noe den pågående Vlantana-saken ikke bidrar til bedring av.

I motsetning til Vlantana, har ikke Girteka etablert seg i Norge med eget selskap. Det betyr ikke at de ikke er til stede. Gjennom eierskap kontrollerer selskapet transportomsetning for rundt en milliard kroner i Norge.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063