Girteka med bil nr 7000

Veksten fortsetter, og nå er det Volvo det går mest i.

Ledelsen fornøyd med en lekent dekorert bil nummer 7000 i flåten.
Ledelsen fornøyd med en lekent dekorert bil nummer 7000 i flåten. Foto: Girteka
Publisert Oppdatert

Det litauiske transportselskapet Girteka har hatt og fortsetter en formidabel vekst. I 2016 var bilbestanden "bare" 2900 biler, nå passerte de akkurat 7000 biler i flåten.

Gjennom årene har vi sett virkelige storhandler av flere merker, både DAF og Mercedes, men nå ser det ut til at Volvo er blitt foretrukket partner.

I hvert fall markeres bil nummer 7000 med en "FH spesial".

Og veksten, som har gjort Girteka til en av de klart største aktørene i Europa, stopper ikke med dette. Går det etter planen, passerer selskapet 10.000 biler (og 20.000 sjåfører). De sies å ha kapasitet til å rekruttere 100 nye sjåfører i uken.

Baltiske transportselskaper har generelt ikke spesielt godt omdømme i den utøvende del av norsk transportbransje, noe den pågående Vlantana-saken ikke bidrar til bedring av.

I motsetning til Vlantana, har ikke Girteka etablert seg i Norge med eget selskap. Det betyr ikke at de ikke er til stede. Gjennom eierskap kontrollerer selskapet transportomsetning for rundt en milliard kroner i Norge.