- Vi kjører som før, men pengene renner ut

Håkull AS har fortsatt 120 vogntog i trafikk over hele Europa, med danske og norske sjåfører. På morgenmøtet i dag, besluttet de å stanse alle sine biler med kurs for Italia.

I fast rute på Italia. Nå snur de fleste bilene i Sveita og Østerrike.
I fast rute på Italia. Nå snur de fleste bilene i Sveita og Østerrike. Foto: Håkull
Publisert Oppdatert

- Vi har fått vite at de aller fleste fabrikkene i Italia stenger dørene fra onsdag av. Mange har også stengt allerede. Kundene våre sier vi kanskje får losset, men at det ikke er sikkert bilene våre kommer seg ut igjen. Det vil vi ikke risikere, sier Kjartan Håkull til tungt.no

Han berømmer sjåførene, som i disse dager står på som før, for å betjene kundene i Håkullsystemet. Men utfordringene står likevel i kø.

Grensepassering har blitt en tidkrevende ekstrabelastning, selv om det går bedre enn fryktet. – Vi følger med på webkamera på de forskjellige grensestasjonene, bekrefter han.

Ferjene mellom Danmark og Norge har lagt om driften og sørger blant annet for lengre reisevei mellom Danmark og Vestlandet.

Hos Håkull får også fallet i kronekursen store konsekvenser. Rogalandsbedriften opererer med 80 prosent av kostnadene i danske kroner og euro.

Koronakrisen får store konsekvenser for Håkull AS, bekrefter daglig leder, Kjartan Håkull
Koronakrisen får store konsekvenser for Håkull AS, bekrefter daglig leder, Kjartan Håkull Foto: Frode Tellevik

- Det er klart jeg er bekymret. Vi tar uke for uke nå. All vår tid går med til å følge situasjonen. Ting endrer seg fra time til time, erkjenner Kjartan Håkull.

Som samfunnskritisk virksomhet, må alle de ansatte i Sandnes stille på kontoret hver dag. Hjemmekontor fungerer dårlig i denne bedriften. Men også sjåførene har fått en ny hverdag å forholde seg til.

- Vi har stort fokus på sjåførene og følger dem opp så godt det lar seg gjøre. Blant annet har vi kontaktet alle våre kunder og bedt dem behandle våre sjåfører med respekt og ikke avsky, selv om de kommer inn fra et annet land. Vil kunden han varene, må de også ta vare på sjåførene våre, fastslår han.

Sjåførene som opererer i områdene vi ser skrekkbilder av på nyhetene, blir bedt om å ta sine forhåndsregler. De bunkrer mat før de drar hjemmefra og forlater kun bilen for lossing, lasting dieselfylling og toalettbesøk.

- Jeg kan ikke få skrytt nok av dem. De stiller opp og er positive, til tross for at noen av dem møter mye dritt nå om dagen, sier Kjartan.

Et ensomt yrke har blitt enda mer ensomt for utlandssjåførene i Håkull.
Et ensomt yrke har blitt enda mer ensomt for utlandssjåførene i Håkull. Foto: Bjørn Magnussen

Han er likevel bekymret for hva som kommer av konsekvenser de neste ukene, ettersom landene i Europa etter beste evne prøver å innføre tiltak mot koronasmitte. Både med tanke på godsmengde, men ikke minst økonomisk.

- Vi blør kraftig allerede. Normalt sett hadde vi tjent penger på all aktiviteten vi ser nå, men i stedet renner det ut. Vi skal ta vår del av dugnaden, men vi har allerede sendt skriv til våre kunder om at de også må ta litt av dette. Alternativt må vi stoppe opp og parkere bilene, avslutter Kjartan Håkull.

Hverdagsheltene gjør seg best på papir. Skaff deg abonnement på TransportMagasinet og få dem rett hjem i postkassen. Klikk her!