Heftig tungbilberging i nord

30000 liter olje til 2,7 millioner kroner kunne ikke pumpes ut av tanken før berging.

De to kraftige rotatorbergerne fikk en krevende oppgave da tankbilen ikke kunne tømmes før berging.
De to kraftige rotatorbergerne fikk en krevende oppgave da tankbilen ikke kunne tømmes før berging. Foto: Skibotn Tungberging
Publisert

TUNGBERGING: Tankbilen var på vei med olje til Storsteinnes trafostasjon i Balsfjord kommune, da ulykken skjedde.

I en motbakke ble underlaget for glatt, og tankbilen skled av veien. Deretter veltet den over på siden og ble liggende i grøften.

Skibotn Tungberging og Walters Bilberging rykket ut.

- Hovedutfordringen var at det kunne oppstå en lekkasje fra tankbilen, og det ville vi ikke, sier Thomas Andersen fra Skibotn Tungberging.

- En annen utfordring var at oljen i tanken ikke kunne pumpes ut. Den skulle brukes i trafostasjonen, og hvis det kom luft i den var den ikke lenger brukbar, sier Andersen.

Det var derfor ingen måte å få oljen ut av tanken på. Tanken var skadet, og brannvesenet gravde et stort basseng ved tanken i tilfelle den begynte å lekke. Så kunne bergingen starte.

Med to terrenggående Scania 6x6 rotatorbergere og luftputer som ble blåst opp under tanken, fikk de tankbilen opp på veien etter nær 12 timer med arbeid. Den kjørte for egen motor opp til trafostasjonen for å tømme ut oljen.

- Hadde dette vært en tankbil med annet innhold så kunne vi tømt den og fått den opp i løpet av et par timer. Men nå ble det en del ekstra arbeid siden tanken ikke kunne tømmes, sier Andersen.

Han legger til at de jobber mye sammen med blant andre Walters Bilberging, og det fungerer veldig bra.

Sjåføren av tankbilen fikk ingen fysiske skader.

Det var et heftig skue da de to store bergingsbilene skulle løfte tankbilen opp fra grøften.
Det var et heftig skue da de to store bergingsbilene skulle løfte tankbilen opp fra grøften. Foto: Skibotn Tungberging
Rotatorbergere med 6x6 drift har ingen problemer med å ta seg frem i terrenget.
Rotatorbergere med 6x6 drift har ingen problemer med å ta seg frem i terrenget. Foto: Skibotn Tungberging
Tankbilen kunne kjøre for egen maskin etter at den var berget.
Tankbilen kunne kjøre for egen maskin etter at den var berget. Foto: Skibotn Tungberging
Luftputer ble brukt for å hjelpe til med løftet.
Luftputer ble brukt for å hjelpe til med løftet. Foto: Skibotn Tungberging