Nytt verksted: Service uten ståtid

Hos Bergen Trailer Service AS drar kunden videre med leietralle, mens verkstedet utfører service, vedlikehold eller EU-kontroll.

Nytt, moderne og skreddersydd tilhengerverksted åpnet i Bergen. Daglig leder, Vidar Teigland (t.v.), har fått med seg dyktige folk på det nye verkstedet. Her diskuterer han løsninger med Stian Sjursen.
Nytt, moderne og skreddersydd tilhengerverksted åpnet i Bergen. Daglig leder, Vidar Teigland (t.v.), har fått med seg dyktige folk på det nye verkstedet. Her diskuterer han løsninger med Stian Sjursen. Foto: Frode Tellevik
Publisert Oppdatert

Det nyetablerte verkstedet holder til på Frekhaug, like nord for Bergen. Her har tilhengerguruen, Vidar Teigland, tegnet og bygget sitt drømmeverksted.

Nylig lanserte han også tjenester vi, frem til nå, ikke har vært så veldig vant med her til lands. Teigland har tidligere drevet tilhengerverksted i over 11 år i egen regi. Han har skrudd for Royal Transport og han har vært innom noen av lastebilverkstedene i Bergen. Erfaringen er solid, med andre ord.

Tilhengerspesialister

– Jeg har mange ganger tenkt på hvor greit det ville vært om jeg kunne tilby kunden å låne en tralle mens jeg holdt på, fremfor at sjåføren skulle sitte i bilen og vente hele dagen. Nå prøver vi å tilby akkurat dette, sier han og peker ut på grusplassen der noen titalls traller står oppstilt.

Bergen Trailer Service er i utgangspunktet helt uavhengig og åpent for alle. Ingen jobb er for stor, og neste verksted i denne kategorien ligger i Stavanger, seks timers kjøring lenger sør.

Foto: Frode Tellevik

– Når en kunde ringer og bestiller verkstedstime hos oss, vil han få spørsmål om han har behov for en leietralle, enten det er en jumbo eller en rett tralle. Skap- og kapelltraller vil komme etter hvert.

Dersom kunden ønsker å leie, kan han leie en tralle mens vi reparerer. Vi hjelper også til med omlasting, da vi har tilgang på store trucker. Alt for at kunden skal få hjulene til å rulle, med minst mulig ståtid.

Den nye logoen har allerede begynt å spre seg i lastebilmiljøet.
Den nye logoen har allerede begynt å spre seg i lastebilmiljøet. Foto: Frode Tellevik

Jeg tror begge parter vil tjene på en slik løsning og jeg tror også jeg skal kunne hjelpe kunden, på en eller annen måte, i 99 prosent av tilfellene, sier Teigland.

Verkstedet hans har for tiden fire ansatte, men dette tallet vil nok øke, antyder han. I hallen er det tre løp, som gir plass til seks enheter.

– Kundene må selv bestemme om de vil bruke oss, men vårt fortrinn er at vi fokuserer utelukkende på tilhengere og bygger kompetanse der etter. Merkeverkstedene tar hengerne innimellom. Der er hovedfokuset på selve bilen.

Med BB i bagasjen

I bakgrunnen for denne satsingen står Magnar Brosvik og Kjetil Borlaug. Duoen står, som mange nok vet, også bak transport­selskapet BB Transport AS.

De har totalt over 60 tilhengere som til enhver tid må være i topp stand. Kjetil Borlaug hentet derfor inn Vidar Teigland, nettopp med tanke på å drifte et topp moderne tilhengerverksted.

BB Transport har også kontorer i samme bygning og er, ikke uventet, en av hovedkundene på verkstedet i underetasjen. Anlegget som nå er åpnet er bygget for fremtiden. Her er ledlamper over alt, ingen søyler, og alt av utstyr henger ned fra taket, eller kommer opp av bakken

Robin Tonning Johannesen i ferd med å skifte bremsebånd på en jumbohenger.
Robin Tonning Johannesen i ferd med å skifte bremsebånd på en jumbohenger. Foto: Frode Tellevik

– Vi har fått det slik vi ville ha det, konkluderer Teigland og drar frem mobilen for å vise enda noen finesser.

– Vi holder på å lage en app, der mekanikerne legger inn alt de gjør fortløpende. Dermed vet både jeg og kunden eksakt hva som er gjort. Får vi inn en henger, kan vi bare gå inn på historikken og se hva som tidligere har blitt gjort og når.

En typisk utleietralle fra Bergen Trailer Service AS. Her får du med både containerlås og breddemarkører.
En typisk utleietralle fra Bergen Trailer Service AS. Her får du med både containerlås og breddemarkører. Foto: Frode Tellevik

Vi kommer også til å drive litt kjøp og salg. Vi har pr. i dag tatt inn 10 traller som vi holder på å gå gjennom og oppgradere, slik at disse kan selges, ferdig EU-godkjent og ADR-godkjent. Traller fra 2014 og nyere, forteller Teigland.

Til slutt legger verkstedssjefen frem planene om å også drive utleie av traller, på dag-, måned- eller årsbasis, med serviceavtale og all-inclusive. Leier man tralle for flere år, vil man få gunstigere vilkår. Tilbudet er rykende ferskt, men er allerede oppe og går, forsikrer han.

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Transportmagasinet nr 07 2019

Dette verkstedet har alt, sier Vidar Teigland, og ramser opp løftesøyler som løfter 29 tonn, med godkjent sikkerhetslås. Gulvgående gravjekker som kan løfte langt over graven. Bremseprøver som kan snus og virker begge veier, og kompressor koblet til lysbryteren, så den ikke starter midt på natta hvis en slange ryker.
Dette verkstedet har alt, sier Vidar Teigland, og ramser opp løftesøyler som løfter 29 tonn, med godkjent sikkerhetslås. Gulvgående gravjekker som kan løfte langt over graven. Bremseprøver som kan snus og virker begge veier, og kompressor koblet til lysbryteren, så den ikke starter midt på natta hvis en slange ryker. Foto: Frode Tellevik