23948sdkhjf

Her krysser de første nye Volvo FH grensen: Her er de første nye Volvo FH kundebilene på norsk jord

Mens snøen lavet ned i Oslo, var det sol i dobbel forstand i Gøteborg denne helgen. Det var nemlig duket for overlevering av ikke mindre enn over 100 nye FH - og hele 42 av disse skulle til Norge.

Når lastebilfolk er samlet, blir det gjerne sene kvelden før man legger seg. Men fredag kveld var det jaggu tidlig i seng for de fleste. Ikke så rart, kanskje. Lørdag var en stor dag for et syttitalls tilreisende nordmenn. Da skulle nemlig nøkler overrekkes til de første 42 kundebilene av nye Volvo FH.

Volvo hadde leid helikopter og fotografer som filmet seansen. Videoen finner du her.

Etter at litt fellesfotografering ved Liseberg av trekkvognene som også skulle leveres til svenske og danske kunder var unnagjort, satte vi kursen mot moderlandet - og en haug med tilskuere som visste at nå skulle nye FH krysse grensen.

Det var blide fjes overalt - og det var faktisk også veldig greit å se biler med andre farger enn grønt. Her var Veøy som allerede hadde fått på sin profilering, her var Pleyms, Grødum, Enger, Utne, Bekkevoll, Skatvedt og en rekke andre i kjente farger.

Felles for de fleste er at dette faktisk var den aller første gangen de kjørte nye FH.

En liten utfordring gjorde ingenting

Stemningen var faktisk så høy at da Volvo opplevde en liten "utfordring" på veien hjem, så gjorde det faktisk ikke så mye.

Saken er nemlig at disse bilene ikke har vært innom klargjøringen hos forhandlerne. Dermed står de i fabrikkmodus, noe som etter en lunsj på Rasta ved Tanumshede viste seg til fulle. Man kom nemlig ikke inn i bilene. De som hadde trykket to ganger på fjernkontrollen hadde nemlig låst bilen slik at man trenger nøkkelen for å komme inn. Man kan ikke åpne med fjernkontrollen.

Det hadde Volvo forsåvidt informert om, men det er lett å glemme - og vanen sitter i de fleste av oss.

Syv biler måtte dermed brytes opp før vi kunne komme oss videre. Heldigvis kom en reddende engel i form av en bilberger som kjapt (!) åpnet bilene.

Han stakk tilfeldig bortom fordi han ønsket å kikke nærmere på Volvos delte foraksel.

- Jeg lurer på hvordan den skal berges, undret den lune bergeren. Nå hadde ingen av disse bilene delt aksel, så han slapp å få dette svaret. Men det var jo godt for oss at han var der.

Fagmannen brukte faktisk ikke mer enn i underkant av to minutter på å lirke opp dørene. Det var nok en splittet gjeng fra Volvo Norge som på en side syntes det var fint at vi kom oss relativt kjapt videre, men på den andre siden syntes at det kanskje ikke burde vært så raskt å komme seg inn. Allikevel - en fagmann klarer nok de fleste hytter på markedet like raskt, så vi skal vel ikke holde det mot Volvo.

Det viktige er at nøkkelproblematikken forhåpentlig ikke vil bli et problem i fremtiden, såfremt forhandlerne setter bilen ut av fabrikkmodus.

Uansett - vi kom ikke veldig forsinket til grensen der det stimlet med folk som hadde ventet for å få et syn av bilene.

Majestetisk syn

Selv har vi funnet et fast utgangspunkt like ved broen der vi gjerne tar grensepasseringsbilder og det var litt av et syn da 42 nye FH kapret begge filene på broa lørdag ettermiddag.

På tollstasjonen dukket også Per Danielsen fra Volvo Norge opp. To tonn kjettinger skulle deles ut.

Blant de som hadde tatt turen var også Dominique med lillebroren Dag Gunnar og pappaen Gunnar. Gunnar kjører for Sigvartsen og sammen med sønnene hadde han ventet halvannen time i kulden. - Men vi fikk godteri altså, trøstet Dominique meg med.

Les også: Hah, vi møtte nye Volvo FM

Les også: Dette er nye Volvo FH

Les også: Nye FH prøvekjørt

Les også: Mandag morra blues ble tango for to

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.531