Første tømmer-Renault i Norge

Østfold-firma blir først ut med å frakte tømmer med Renault C.

Renault-selger Claes Gripenberg venter i spenning på å få inn deres første tømmerdata fra Spydeberg-bedriften Jan Erøy AS.
Renault-selger Claes Gripenberg venter i spenning på å få inn deres første tømmerdata fra Spydeberg-bedriften Jan Erøy AS. Foto: Fredrik Saugstad
Publisert Oppdatert

Bilen er en Renault C 520 DTI 13 6x4 tandem med parabelfjøring og luftfjæring bak. Gearkasse er Optidriver med krypgear og bilen har lastindikator foran og bak som indikerer på +/- 200 kilo.

Jan Erøy AS holder til i Spydeberg og er i dag drevet av daglig leder Kjersti Erøy. Bak rattet skal Øystein Hermud sitte.

Flatpakket bolt on

Påbygget er levert flatpakket av Bevola og Alucar og bygget av Holmens Auto.

- Det ble svært lite boring, det meste var "bolt on" forklarer Renault-selger Claes Gripenberg.

Det luktet fersk tømmer på Renault-standen.
Det luktet fersk tømmer på Renault-standen. Foto: Fredrik Saugstad

Han regner med at settet blir å se på veien om ca tre uker.

"Brette-køye"

Her har man gått for Sleeper Cab som er den nest største Renault-hytta. Gripenberg viser oss en detalj med køya.

- Den kan brettes på midten slik at den blir til en hylle, forklarer han.

Claes Gripenberg viser "brette-køya".
Claes Gripenberg viser "brette-køya". Foto: Fredrik Saugstad

Renault har også fått på plass integrert Dab+ nevner han litt lettet.

- Dette blir spennende for oss, vi har ingen erfaring eller data på tømmertransport fra tidligere av.