Her går det på stumpene

Men sjåføren hadde ikke merket noe, påsto han, da han ble vinket inn til alminnelig kontroll ved E6 på Jessheim - kun noen kilometer fra målet.

Ganske punktert hengerhjul på dette vogntoget fra et litauisk firma vi kjenner godt. Det har vasket ganske godt oppover skapsiden før det gikk i oppløsning.
Ganske punktert hengerhjul på dette vogntoget fra et litauisk firma vi kjenner godt. Det har vasket ganske godt oppover skapsiden før det gikk i oppløsning. Foto: Statens vegvesen
Publisert

UTEKONTROLL: Seniorinspektør Henning Andersen var på kanten til hakeslepp nettopp, da han stoppet et fulllastet vogntog med fisk fra Trondheim på vei til Gardermoen.

- Det var en helt vanlig kontroll ved E6 hvor vi vinket inn noen biler, men jeg ser jo på lang avstand at her er det noe skikkelig galt, forteller Andersen til Tungt.no.

- På høyre bakre aksel på henger så det ut som om det manglet et dekk. Og da vi fikk ham inn på vekta ser vi jo at hjulet på bakre venstre står helt på skeive. Totalvekt på vogntoget var 41,5 tonn hvorav 20 tonn på hengeren, så det er klart den venstre siden fikk solid belastning når høyre hjulet ikke hadde mer dekk igjen.

- Hva sa sjåføren til dette da?

Sjåføren hadde ikke merket dette før han ble stoppet i alminnelig kontroll.
Sjåføren hadde ikke merket dette før han ble stoppet i alminnelig kontroll. Foto: Statens vegvesen

- Nei, det hadde han ikke merket sa han. Men når vi i tillegg ser at restene av det punkterte hjulet har sveipet ganske kraftig rundt på skapsiden på tilhengeren, er det litt vanskelig å forestille seg.

-Hvor langt hadde han kjørt sånn da - burde ikke andre trafikanter ha varslet?

- Han kom fra Trondheim i natt, og da er det jo ikke mye trafikk. Han sa han hatt hatt en times pause for en stund siden, og da var alt i orden... I tillegg var det ulovlig kabotasje, da fraktpapirene ikke var i orden.

- Så bilen var utenlandsk altså. Hvilke sanksjoner er det snakk om her?

- Både for dekk og kabotasje er det bruksforbud til dekk er på plass og papirene brakt i orden. Det viktigste her var at vi fikk stoppet videre kjøring til sikkerheten er ivaretatt. Ved behov for en unnamanøver hadde nok ikke hengeren vært så grei å håndtere.

En annen henger manglet bremser på to av seks hjul.
En annen henger manglet bremser på to av seks hjul. Foto: Statens vegvesen

Mye dekk og bremser

Dette er forøvrig ikke den første farlige hengeren som er stoppet denne uken. Fra kontrolloggene til vegvesenets utekontrollører er i det hele tatt bremser og dekk en stygg gjenganger for tiden.

I går ble en henger ilagt bruksforbud og reparasjonspåbud på svenskegrensen da den ganske enkelt manglet bremser på to av seks hjul. Om vi tolker bildene rett, var det ikke bare svake bremser - de manglet helt.